بسم الله الرحمن الرحیم



فهرست مباحث علوم قرآنی
فهرست تفسير قرآن كريم


علوم قرآني


شبهات زنادقه راجع به پیشینه قرآن کریم









سوزنچی, [۰۱.۰۶.۱۷ ۱۲:۰۸]
سلام علیکم
در گروه منتدی اهل التراث نمی دانم عضو هستید یا خیر
اما این را نوشته بودند
آیا شما در این زمینه اطلاعی دارید؟

سوزنچی, [۰۱.۰۶.۱۷ ۱۲:۰۸]
[Forwarded from سیدمحمد طباطبایی یزدی]
. می‌دانید که امرالقیس سی سال پیش از تولد پیامبر گرامی اسلام فوت کرد. در اشعار او آیه‌های ۹۶ انبیا، ۱ ضحی، ۵۹ صافات، ۱ و ۲۹ و ۳۱ و ۴۶ قمر عینا وجود دارد.
آقای دکتر زاهد، به موردی این چنین برخورد داشته اید؟

سوزنچی, [۰۱.۰۶.۱۷ ۱۲:۰۸]
[Forwarded from Ali Zahed Pour]
این مطلب را به یاد ندارم، ولی می دانم مشابهت هایی میان اشعار جاهلی و قرآن یا نقل برخی کلمات قرآن عيناً در این اشعار، گزارش شده است.
نکته مهم در اشعار جاهلی سخنی است که طه حسين دارد و معتقد است این اشعار ساخته و پرداخته راویانی مثل اصمعی است و نسبت آنها به گويندگانشان و انتساب آنها به آن برهه از زمان نادرست است.
این موارد که فرموديأ قابل تأمل است و ان شاء الله تحقیقی درباره آن می کنم.

سوزنچی, [۰۱.۰۶.۱۷ ۱۲:۰۹]
[Forwarded from سیدمحمد طباطبایی یزدی]
وانزبرو (John Edward Wansbrough: 1928-2002) در دو کتاب Quranic Studies (1977) و The Sectarian Milieu (1978) و تیس دال در کتاب منابع اصلی قرآن (W.St.Clair Tisdall, The Original Sources of The Quran, London, society for promoting Knowledg. 1905. pp.29-135) نشان داده‌اند که برخی از سوره‌های مکی ۲۰۰ سال پیش از پیامبر عیناً در نامه‌های رایج در محیط یهودی وجود داشته است





سلام علیکم
۱- خیر عضو نیستم.

۲- این بحث طویل الذیل است و چون جهت معارفی دارد و غالبا دشمنان دین چون با دید سوء ظن بلکه سوء قطع با وحی و نبوت برخورد میکنند لذا برای اینکه خود را قانع کنند چه تلاشها نکرده و نمیکنند، و اصولا برخورد انها با مباحث معارفی برخورد تحلیل ناقض‌نگر است، تلاش میکنند تا تناقض و تهافت نشان دهند، و وقتی نشد رو به تخریب عمدی میآورند.

۳- از دلائل حقانیت دین اسلام این است که از بدو ظهور تا کنون در اصطکاک شدید با زنادقه و دشمنان قسم خورده و بلکه پدر و آباء و امهات کشته (که شوخی نیست) بوده است و هر چه توانستند بر علیه آن کار کردند، همین دیروز شرح حال ابن ابی العوجاء را میخواندم و رفیقش ابن المقفع که چه نکردند، لذا نمیگذاشتند چیزی مخفی بماند و به نسلهای بعدی نرسد، کسانی که حاضر برای مباهله نشدند آیا کاری داشت چند متن سابق را نشر دهند؟! آیا وقتی به اصل نزول وحی، یزید به خیال خود غالب شده گفت: لعبت هاشم بالملک، آیا کاری داشت ولو به طور غیر مستقیم مشت بنی هاشم را در ادعای نبوت باز کند و عبارات شعراء و کتب سابق را نشر دهد؟

۴- تخریب از ناحیه کسانی که هیچ چیز از شرع و اخلاق جلوگیر آنها نبود و نیست کار آسانی است، و از زمان خود قرآن بوده تاکنون، در این آیا میتوان دید:

وقالوا أساطير الأولين اكتتبها فهي تملى عليه بكرة وأصيلا (5) قل أنزله الذي يعلم السر في السماوات والأرض إنه كان غفورا رحيما (6) الفرقان

ولقد نعلم أنهم يقولون إنما يعلمه بشر لسان الذي يلحدون إليه أعجمي وهذا لسان عربي مبين (103) النحل

وكذلك أنزلنا إليك الكتاب فالذين آتيناهم الكتاب يؤمنون به ومن هؤلاء من يؤمن به وما يجحد بآياتنا إلا الكافرون (47) وما كنت تتلو من قبله من كتاب ولا تخطه بيمينك إذا لارتاب المبطلون (48) بل هو آيات بينات في صدور الذين أوتوا العلم وما يجحد بآياتنا إلا الظالمون (49) عنکبوت

۵- و اما جهت معارفی خود بحث پس این آیات اشاره دارد:

إن هذا لفي الصحف الأولى (18) صحف إبراهيم وموسى (19)الاعلی

وأنزلنا إليك الكتاب بالحق مصدقا لما بين يديه من الكتاب ومهيمنا عليه فاحكم بينهم بما أنزل الله ولا تتبع أهواءهم عما جاءك من الحق لكل جعلنا منكم شرعة ومنهاجا ولو شاء الله لجعلكم أمة واحدة ولكن ليبلوكم في ما آتاكم فاستبقوا الخيرات إلى الله مرجعكم جميعا فينبئكم بما كنتم فيه تختلفون (48) المائدة

و بحث جالبی است و در روایات هم شواهد متعدد دارد و متاسفانه وقتی برخورد میکردم توجه به این مباحث نداشتم تا یادداشت کنم، مثلا یکی از آنها این است:

بحارالأنوار 13 345 باب 11- ما ناجى به موسى عليه السلام
28- ن، [عيون أخبار الرضا عليه السلام ] بِالْأَسَانِيدِ الثَّلَاثَةِ عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ قَالَ لَيْسَ فِي الْقُرْآنِ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِلَّا وَ هِيَ فِي التَّوْرَاةِ يَا أَيُّهَا النَّاسُ وَ فِي خَبَرٍ آخَرَ يَا أَيُّهَا الْمَسَاكِينُ








إن هذا لفي الصحف الأولى (18) صحف إبراهيم وموسى (19)الاعلی


وأنزلنا إليك الكتاب بالحق مصدقا لما بين يديه من الكتاب ومهيمنا عليه فاحكم بينهم بما أنزل الله ولا تتبع أهواءهم عما جاءك من الحق لكل جعلنا منكم شرعة ومنهاجا ولو شاء الله لجعلكم أمة واحدة ولكن ليبلوكم في ما آتاكم فاستبقوا الخيرات إلى الله مرجعكم جميعا فينبئكم بما كنتم فيه تختلفون (48) المائدة



وقالوا أساطير الأولين اكتتبها فهي تملى عليه بكرة وأصيلا (5) قل أنزله الذي يعلم السر في السماوات والأرض إنه كان غفورا رحيما (6) الفرقان



ولقد نعلم أنهم يقولون إنما يعلمه بشر لسان الذي يلحدون إليه أعجمي وهذا لسان عربي مبين (103) النحل



وكذلك أنزلنا إليك الكتاب فالذين آتيناهم الكتاب يؤمنون به ومن هؤلاء من يؤمن به وما يجحد بآياتنا إلا الكافرون (47) وما كنت تتلو من قبله من كتاب ولا تخطه بيمينك إذا لارتاب المبطلون (48) بل هو آيات بينات في صدور الذين أوتوا العلم وما يجحد بآياتنا إلا الظالمون (49) عنکبوت




آقای سوزنچی فرستادند در تلگرام: تناقض گیری ملاحده از آیه ۱۳ و ۱۴ سوره مبارکه دهر: شمس نیست، ولی سایبان نیاز است:

سلام علیکم
۱- اگر میخواهد تناقض بگیرد، پس قرآن نمیگوید شمس نیست، میگوید شمس را نمیبینند و منافاتی نمدارد که شمس باشد اما با وجود این سایه ها آن را هرگز نبینند، اکلها دائم و ظلها

۲- اینکه میگوید: نتیجه قرار گرفتن الخ، پس همین دقیقا در یک آیه آمده: ...ثم جعلنا الشمس علیه دلیلا...

۳- جواب همه اینها را حضرت در روایت تناقضات قرآن دادند که یک موقف نیست، بهشت هم مثل قیامت درجات دارد و همگی یکسان نیستند.

۴- ظل در آیه دیگر مقابل حرور به کار رفته است و لا الظل و لا الحرور، و به معنای جای ملایم است، نه سایه الزاما

۵- قرآن ظلی میگوید که ظلیل نیست! الی ظل ذی ثلاثق شعب لا ظلیل

۶- نکته مهم این است که معمولا کسی که تناقض میگوید در دو کلام در دو مقام است که فراموش میکند خصوصیات و تهافت دو مطلب را، اما در این دو آیه چون پشت سر هم است، و از جهتی امر آفتاب و سایه، یک امر بچه فهم است، فضلا از نوع بشر، پس کسی که این کلام را حمل بر معنای لغوی کند یعنی سر از قرینه صارفه و مجاز در عرف عقلاء در نمیآورد! مثلا در استعاره تخییلیه که زیباترین سطح ادبیات است، کسی که دنبال مچ گیری برود خودش را مسخره کرده است، و به اعلان کرده که من عقل درک مجازات ندارم!

۷- با توجه به نکته قبل، قرینه دو عبارت پشت سر هم کلمه دانیة است، یعنی چه وقتی شمس نمیبینند سایه ها ی بهشت به آنان نزدیک است؟ آنجا که شمس اسا قهرا سایبان از سر فاصله دارد، و گرنه شخص ناراحت است، این چه بهشتی است که چتر مثلا روی سر طرف گذاشته شده؟! پس منظور این است که جایی که اصلا خورشید ندارد، سایه اش هم جوهری است و از سنخ خود آن عالم است، بسیار نزدیک است، چون سایه در اینجا برای مانع شدن نیست، بلکه سایه برای ملایم بودن خود ظرف است، مثل اینکه بگوییم: اگر برویم درفضای اتمها، دیگر خورشید را نخواهیم دید، و سایبان ما از خورشید بسیار به ما نزدیک است، چرا؟ چون سنخ عالم اتمها، خود ذاتش در حجاب از تابش نور خورشید به صورت متعارف زمینی است. البته اینها مثال است برای تقریب به ذهن.

۸- و نکته مگو هم هست، یعنی فقط باید هر کسی خودش بفهمد، ظل در اثر مانع از تابش نور منبع نور است، و هر نوع حجابی، سایبان است، جهنم سایبان دارد من یحموم، چون حجاب معرفتی دارند، بهشتیان سایبان ممدود دارند، و سایبان نزدیک، چرا؟ چون آنها هم نوعی حجاب از نور محرق وجود بلکه عین ثابت، نیاز دارند، سبحات جلال، احراق میکند، و بهشت جای جمال است نه جلال، و...









امرؤ القيس بن حجر بن الحارث الكندي(نحو 130 - 80 ق هـ = نحو 497 - 545 م)
عبد الملك بن قريب بن علي بن أصمع الباهلي أبو سعيد الأصمعي(122 - 216 هـ = 740 - 831 م)


بالای صفحه

یا ایها الذین آمنوا و یا ایها الناس در قرآن کریم


تفسير الصراط المستقيم ج 2 214 الباب التاسع ..... ص : 205
في «صحيفة الرضا عليه السّلام»: «ليس في القرآن يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إلّا في حقّنا، و لا في التوراة يا أَيُّهَا النَّاسُ إلّا فينا».

عيون أخبارالرضا(ع) 2 39 31- باب فيما جاء عن الرضا ع من الأخ
119- و بهذا الإسناد عن علي ع أنه قال ليس في القرآن يا أيها الذين آمنوا إلا و هي في التوراة يا أيها الناس و في خبر آخر يا أيها المساكين

بحارالأنوار 13 345 باب 11- ما ناجى به موسى عليه السلام
28- ن، [عيون أخبار الرضا عليه السلام ] بِالْأَسَانِيدِ الثَّلَاثَةِ عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ قَالَ لَيْسَ فِي الْقُرْآنِ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِلَّا وَ هِيَ فِي التَّوْرَاةِ يَا أَيُّهَا النَّاسُ وَ فِي خَبَرٍ آخَرَ يَا أَيُّهَا الْمَسَاكِينُ


رجال الكشي - إختيار معرفة الرجال، النص، ص: 299
535 خالد بن حماد «1»، قال حدثني الحسن بن طلحة، رفعه عن محمد بن إسماعيل، عن علي بن يزيد الشامي، قال، قال أبو الحسن (ع) قال أبو عبد الله (ع) ما أنزل الله سبحانه آية في المنافقين إلا و هي فيمن ينتحل التشيع.























بالای صفحه


بالای صفحه

قرائت قرآن انبیاء سابقین ع


تفسير القرآن العظيم (ابن كثير)، ج‏4، ص: 396
قال الإمام أحمد «2»: حدثنا عبد الرزاق، حدثنا معمر عن همام بن منبه. قال: هذا ما حدثنا أبو هريرة قال: قال رسول اللّه صلى اللّه عليه و سلم «خففت على داود القراءة فكان يأمر بدابته أن. تسرج، فكان يقرأ القرآن من قبل أن تسرج دابته، و كان لا يأكل إلا من عمل يديه» انفرد بإخراجه البخاري «1». و المراد بالقرآن هو الزبور.



صحيح البخاري (4/ 159)
باب قول الله تعالى: {وآتينا داود زبورا} "
3417 - حدثنا عبد الله بن محمد، حدثنا عبد الرزاق، أخبرنا معمر، عن همام، عن أبي هريرة رضي الله عنه، عن النبي صلى الله عليه وسلم، قال «خفف على داود عليه السلام القرآن، فكان يأمر بدوابه فتسرج، فيقرأ القرآن قبل أن تسرج دوابه، ولا يأكل إلا من عمل يده» رواه موسى بن عقبة، عن صفوان، عن عطاء بن يسار، عن أبي هريرة، عن النبي صلى الله عليه وسلم
__________
[تعليق مصطفى البغا]
3235 (3/1256) -[ ش (خفف) سهل ويسر. (القرآن) قراءة الكتاب المنزل عليه والمكلف بالعمل به ويطلق القرآن على القراءة. (فتسرج) يوضع عليها السرج وهو ما يوضع على ظهر الفرس ونحوها تحت الراكب]
[ر 1967]




صحيح البخاري (6/ 85)
4713 - حدثني إسحاق بن نصر، حدثنا عبد الرزاق، عن معمر، عن همام بن منبه، عن أبي هريرة رضي الله عنه، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «خفف على داود القراءة، فكان يأمر بدابته لتسرج، فكان يقرأ قبل أن يفرغ - يعني - القرآن»
__________
[تعليق مصطفى البغا]
4436 (4/1747) -[ ر 1967]











بالای صفحه



بالای صفحه


بالای صفحه





بالای صفحه