بسم الله الرحمن الرحیم

طرح إقراء در ایران-شبکه إقراء-پروژه إقراء

فهرست مباحث علوم قرآنی
طرح إقراء در ایران-شبکه إقراء-پروژه إقراء



در ادامه برگزاری دوره‌های تخصصی اقراء، سه حافظ کشورمان مجوز قرائات عشر و ۱۹ قاری مجوز قرائت حفص از عاصم را دریافت کردند.

به گزارش فائزون، مراسم اختتامیه دوره تخصصی اقراء ویژه ٢٢ نفر از استادان، قاریان و حافظان کل قرآن جمعه، ٧ آذرماه، ساعت ۹ تا ۱۸ به صورت مجازی برگزار شد.

در ادامه برگزاری دوره‌های تخصصی اقراء که در چند سال اخیر با حضور شیخ محمد فهمی عصفور دنبال شد، با توجه به پایان یافتن مدت حضور این استاد مصری در کشورمان و پس از آن شیوع ویروس کرونا، طرح اقراء برای تعدادی از قاریان و حافظان نیمه‌تمام ماند؛ لذا این بخش کار طی سه ماه گذشته به صورت مجازی انجام شد و مراسم پایان دوره که به قرائت سوره کافرون تا پایان قرآن، سوره حمد و سوره بقره آیات ١ تا ۵ اختصاص داشت، روز گذشته برگزار شد.

از اتفاقات مهم در این برنامه، افتخار دریافت اجازه قرائات عشر از سوی حفاظ کل قرآن، هاشم سلطانی‌نژاد، حسین مناحی‌زاده و محمدجواد دلفانی بود.

همچنین حسن ربیعیان، علی‌اکبر ملکشاهی، بهروز یاریگل، مسعود عنایتی‌مقدم، احمد زرنگار، محمدمهدی بحرالعلوم، امیرمحمد زاهدی، امین پویا، سیدمحمدجواد حسینی، مهدی ساعد، مهدی عباسی، مهدی فروغی، علیرضا سبحانی، سیدمصطفی حسینی، علی صالحی‌متین، علی‌اکبر رضائیان، علی محرابی، حجج اسلام سیدمصطفی حسینی و سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای، موفق به دریافت اجازه قرائت حفص از عاصم شدند.

با اعلام اخیر معاون اجرایی شورای عالی قرآن، توسعه دوره‌های تخصصی اقراء در سراسر کشور با بهره‌گیری از ظرفیت حدود ١٠٠ قاری و حافظ کشورمان که دارای مجوز اقراء هستند به زودی اجرا خواهد شد.

انتهای پیام
برچسب ها:
دوره‌های تخصصی اقراء

شیخ محمد فهمی عصفور

قرائت حفص از عاصم





دوره های اقراء با حضور اساتید کشور از تیرماه برگزار می شود
❖ فرهنگ و هنر

۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰ زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس فرهنگ و هنر - دومین نشست هماهنگی و هم اندیشی اساتید صاحب اجازه قرائت پنجشنبه ٢٠ خردادماه در تهران، مجتمع امام خمینی (ره)، حسینیه الزهرا (س) برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر برخط نیوز به نقل از فارس - دومین نشست هماهنگی و هم اندیشی مقریان جمهوری اسلامی ایران، ویژه اساتید صاحب اجازات قرائت قرآن کریم پنجشنبه ٢٠ خردادماه در تهران، مجتمع امام خمینی (ره)، حسینیه الزهرا (س) برگزار شد.

در این نشست که از ساعت ١٠ صبح با تلاوت محمود لطفی نیا قاری و داور بین المللی قرآن آغاز شد و تا ساعت ١٧ ادامه داشت، تعدادی از استادان، قاریان و حافظان به صورت حضوری و تعدادی هم از طریق ارتباط برخط تصویری مشارکت داشتند.

سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن در ابتدای این برنامه، ضمن با اهمیت شمردن ورود تخصصی قرآنیان کشورمان به مقوله اقراء که طی سال های اخیر باحضور شیوخ صاحب اجازه از کشورهای مصر، سوریه و عراق در دستور کار شورای عالی قرآن بوده است، نکاتی را در مورد ضرورت توسعه سنت اقراء که یک روش و شیوه اصیل و مؤثر در آموزش قرآن است بیان کرد.

در بخش دیگری از نشست، شیخ محمدفهمی عبدالسید عصفور از طریق ارتباط تصویری، درخصوص اهمیت اقراء قرآن و استانداردهای یک اقراء موفق، مطالب مفصلی را ارائه کرد و ذیل موضوع «اخطاء تلاوت» به ذکر برخی اشتباهات رایج در تلاوت قرآن که باید مورد توجه مُقریان قرار گیرد پرداخت.

نشست هماهنگی و هم اندیشی مقریان، پس از اقامه نماز ظهر و صرف نهار، در بخش دوم با تلاوت محمدعلی دهدشتی مدرس و قاری پیشکسوت قرآن کریم پی گیری شد.

دوره های اقراء با حضور اساتید کشور از تیرماه برگزار می شود

محمدتقی میرزاجانی معاون شورای عالی قرآن، در این بخش طی سخنانی گفت: درحال حاضر حدود ١٠٠ نفر از استادان، قاریان و حافظان ممتاز، اجازه قرائت شان را از شیخ عصفور، رفعت علی دیب و مرحوم محمود الکرخی دریافت کرده اند و به همین تعداد از قاریان و حافظان کشور هم اجازه قرائت شان از این ١٠٠ نفر اخذ کرده اند.

وی افزود: در این نشست، بنا داریم که به یک هماهنگی کامل برسیم و ان شاء الله از تیرماه نسبت به اجرایی کردن طرح توسعه سنت اقراء در سراسر کشور اقدام کنیم.

دوره های اقراء با حضور اساتید کشور از تیرماه برگزار می شود

میرزاجانی اذعان کرد: در این مرحله، هرکدام از مقریان محترم باید حداقل دو نفر از قاریان و حافظانی را که توسط شورای عالی قرآن معرفی می شوند اقراء کنند.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن در ادامه به تشریح اصول و ضوابط اجرایی اقراء پرداخت و حاضران در جلسه درباره این موضوع بحث و گفت وگو کردند.

در بخش دیگر جلسه، مهدی حسنی حافظ کل قرآن و دارای اجازه قرائت عشر در جایگاه حاضر شد و با بیان این که سطح علمی تلاوت قرآن در کشورمان فاصله زیادی با برخی کشورهای پیش رو در جهان اسلام دارد، خواستار سرمایه گذاری بیشتر در این بخش و تلاش مضاعف اساتید شد. وی همچنین نکاتی را درمورد دسته بندی نبر و تکیه کلمات قرآن بیان کرد.

دوره های اقراء با حضور اساتید کشور از تیرماه برگزار می شود

پایان بخش نشست هم اندیشی، سخنان حمیدرضا مستفید، پژوهشگر و داور بین المللی قرآن بود که گفت: بحمدالله طی چند دهه اخیر قاریان ما در ارائه تلاوت های تنغیمی و استادانه به موفقیت های قابل تحسینی در سطح دنیا دست یافته اند، اما به نظر می رسد در علوم و آموزش های مرتبط با امر تلاوت و حفظ قرآن مانند مقوله اقراء و اجازات، عقب مانده ایم.

این استاد دانشگاه افزود: این حرکتی که توسط شورای عالی قرآن آغاز شده، فرصتی را ایجاد کرده تا با اهتمام اساتید عزیز این عقب افتادگی را جبران کنیم.

سومین نشست هماهنگی و هم اندیشی مقریان جمهوری اسلامی ایران هم به زودی برگزار می شود.

دوره های اقراء با حضور اساتید کشور از تیرماه برگزار می شود

منبع : خبرگزاری فارس





فرهنگ / قرآن و فعالیت های دینی
۱۳:۳۸ ۱۳۹۹-۸-۱۷
برگزاری دوره‌ «اقراء» در استان‌ها/ گواهی اجازه قرائت به قاریان شهرستانی اعطا می‌شود
معاون اجرایی شورای عالی قرآن از برگزاری دوره‌های اقراء ویژه اعطای گواهی اجازه قرائت به قاریان قرآن کریم در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس اعطای گواهی اجازه قرائت یا همان «اقراء» به قاریان قرآن چند سالی است به همت شورای عالی قرآن راه افتاده و طی آن چند نفر از اساتید صاحب اجازات جهان اسلام با حضور در کشورمان قرائت یک دوره کامل قرآن کریم را به یکی از روش‌های قرائت مانند حفص، ورش و... از قاریان دریافت و در صورت قبولی قرائت به آنها گواهی‌نامه اجازات اعطا می‌کنند.

دوره‌های اقراء چیست؟

این کار یکی از سنت‌های رایج تعلیم و تعلم قرآن از صدر اسلام تاکنون است که در آن قاری با قرائت یک دوره کامل قرآن نزد استاد و شیخ قرائت (مُقری)، نحوه تلفظ و ادای دقیق حروف و کلمات قرآن را فرا می‌گیرد تا الفاظ قرآن با دقت و امانت، نسل به نسل و سینه به سینه حفظ شده و به صورت شفاهی منتقل شود. با این شیوه، سلسله اسناد قرائت که نهایتاً به قرائت پیامبر گرامی اسلام می‌رسد هم حفظ می‌شود.

این امر در گواهی اعطا شده به قاری ذکر می‌شود یعنی نام فردی که از او گواهی را گرفته و نام استاد قبل از او و... تا پیامبر اسلام (ص) در گواهی ذکر می‌شود. به این صورت قاری که گواهی دریافت کرده خود صاحب اجازات می‌شود و می‌تواند برای دیگر قاریان دوره برگزار کرده و به آنها گواهی بدهد.

برگزاری دوره‌های تخصصی اقراء در سراسر کشور

محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن از گسترش این دوره‌ها در سراسر کشور خبر داد و گفت: نظر به اهمیت گسترش سنت اقراء و باتوجه به بستر مناسبی که در چند سال اخیر با حضور شیوخ صاحب اجازه، از جمله شیخ محمد فهمی عصفور از مصر، دکتر رفعت علی دیب از سوریه و مرحوم شیخ محمود کرخی از عراق، در کشورمان فراهم شده، بنا شد در راستای تکمیل این حرکت ارزشمند، طرح توسعه دوره‌های اقراء با استفاده از ظرفیت حدود ١٠٠ نفر از استادان، قاریان و حافظانی که در این چندسال موفق به دریافت اجازه قرائت شدند در دستور کار قرار گیرد.

اولویت برگزاری دوره اقراء برای قاریان و حافظانی که از رسانه ملی تلاوت می‌کنند

میرزاجانی ادامه داد: این طرح که به زودی آغاز می‌شود در چند مرحله اجرا خواهد شد و از جمله مخاطبان آن، اساتید فعال در حوزه آموزش قرآن و قاریان و حافظان ممتازی هستند که در رسانه ملی تلاوت می‌کنند.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن، با بیان این که جزئیات بیشتری از این طرح متعاقباً اطلاع‌رسانی می‌شود، گفت: از همکاری با نهادها و تشکل‌هایی که آمادگی مشارکت در اجرای این برنامه را دارند استقبال می‌کنیم، چرا که قطعاً با همکاری و هم‌افزایی، این گونه طرح‌ها با کیفیت بهتری عملیاتی خواهد شد.

انتهای پیام/







اتصال ۴ قاری مشهدی به سلسله قراء جهان اسلام/ اجرای اقراء در اصفهان

۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲ اخبار فرهنگی اخبار دین ، قرآن و اندیشه

اتصال 4 قاری مشهدی به سلسله قراء جهان اسلام/ اجرای اقراء در اصفهان
با اجرای طرح اقراء در مشهد مقدس ۴ نفر از اساتید به نام این شهر به سلسله قراء جهان اسلام پیوستند. اقراء هم اکنون در اصفهان در حال اجراست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، در ادامه برگزاری دوره‌های تخصصی اقراء با حضور شیوخ صاحب اجازات که به موجب آن، سند قرائت در کشورمان به سلسله اساتید معتبر قرائت قرآن در جهان اسلام متصل شد، پنجمین دوره تخصصی اقرا با حضور «شیخ محمد فهمی عصفور» از کشور مصر، درحال برگزاری است.

اقراء به ختم یک دوره کامل قرآن در نزد یکی از اساتید صاحب اجازه قرائت گفته می‌شود. سلسله قراء صاحب اجازه به زنجیره‌ای از قاریان گفته می‌شود که ابتدای آن در صدر اسلام است.

سنت اقراء یکی از سنت هایی است که از صدر اسلام تاکنون رواج داشته است. در این روش، قاری قرآن نحوه تلفظ و ادای دقیق کلمات قرآن را از استاد و شیخ قرائت فرا می‌گیرد و الفاظ قرآن با دقت و امانت نسل به نسل و سینه به سینه حفظ شده و منتقل می‌شود.
شورای عالی قرآن و مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به منظور برقراری حلقه اتصال مقوله قرائت قرآن در جمهوری اسلامی ایران به اسناد معتبر شیوخ صاحب اجازات، نسبت این موضوع اقدام نمود.

بخش اول پنجمین دوره اقراء در ایران که از 14 مردادماه در مشهد مقدس آغاز شده بود، یکشنبه 29 مرداد با اجرای مراسم اختتامیه پایان یافت. در این دوره، سیدمرتضی سادات فاطمی، سیدجواد سادات فاطمی، هاشم روغنی و مهدی حسنی، پس از تلاوت و تحویل یک دوره کل قرآن نزد استاد مصری، اجازه قرائت به روایت حفص از عاصم را دریافت کردند. اعطای این اجازه نامه طی مراسمی با حضور تعدادی از اساتید و قاریان ممتاز مشهد مقدس برگزار شد.
لازم به ذکر است بخش دوم دوره اقراء، در اصفهان و با حضور آقایان محمدرضا ستوده‌نیا و غلامرضا شاه‌میوه از اساتید این استان دنبال می‌شود.
برگزاری دوره‌های تخصصی اقراء از تابستان سال 95 در دستور کار شورای عالی قرآن و مرکز طبع و نشر قرآن کریم قرار گرفته است.

انتهای پیام/













****************
ارسال شده توسط:
حسن خ
Tuesday - 14/6/2022 - 4:49

وبگاه قرآنی تسنیم

استاد مهدی حسنی

حافظ کل قرآن کریم

– نفر دوم مسابقات بین المللی حفظ کل قرآن کریم سال ۸۲ کشور سوریه

– نفر اول مسابقات بین المللی حفظ کل قرآن کریم سال ۸۴ جمهوری اسلامی ایران

– بیش از ۲۰ سال سابقه ی تدریس در رشته ی حفظ و تجوید تخصصی

– نویسنده دو کتاب در زمینه ی حفظ ( کتاب مبانی کاربردی حفظ قرآن کریم – کتاب کار حفظ جزء سی )

– نویسنده ی اولین کتاب در زمینه ی بنر و آکسانها ( میزان القراءه)

– سفر تبلیغی به کشورهای عراق، عربستان، سوریه، هندوستان، فیليپین، الجزایر و بنگلادش

– تربیت بیش از ۵۰۰ حافظ کل قرآن در استان خراسان رضوی

حافظ کل قرآن به ۲۰ روایت ( قراءات عشر ) و دارنده اجازه قراءت آنها

– داور مسابقات کشوری اوقاف و مسابقات ملی داخلی و خارجی

– نماینده ی شورای عالی قرآن در آستان قدس رضوی به عنوان کارشناس فنی

مقری و اعطا کننده ی اجازه قراءت به قراء و حفاظ قرآن کریم

سایت ایکنا

«میزان‌القرائة» با رویکرد آموزش آکسان در قرائت رونمایی شد

به گزارش خبرنگار ایکنا، کتاب «میزان‌القرائة» با موضوع آموزش تکیه حروف در قرائت و اقراء قرآن کریم بر اساس تعلیمات شیخ محمد فهمی عصفور، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در آخرین روز از پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن رونمایی شد.

این کتاب به همت مهدی حسنی تألیف شده و قاریان، حافظان و مقرئان قرآن کریم را مخاطب قرار داده است.

بنابر این کتاب، تکیه‌های صوتی به دو گونه است: تکیه حرف و تکیه کلمه. تکیه حرف اصلی‌ترین نوع تکیه است که بر اساس ساختمان کلمه به وجود می‌آید. تکیه کلمه، تأکیدی است که به کلمه‌ای خاص در جمله تعلق می‌گیرد و هدف از آن، تأکید مضاعف آن کلمه به لحاظ اهمیت در بین سایر کلمات آن جمله است.

به عقیده مؤلف، تکیه بر کلمه در جمله از مباحث بسیار تخصصی و مناقشه‌برانگیز است که عده‌ای از اساتید کشورمان با آن موافق هستند و آن را از زیباترین و درخشان‌ترین نوع تکیه‌ها می‌دانند و برای آن القابی مانند تکیه مفهومی، تکیه عبقری و ... در نظر گرفته‌اند.

 

 






****************
ارسال شده توسط:
حسن خ
Saturday - 20/8/2022 - 10:19

مهدی حسـنی

سایت نمایشگاه مجازی قرآن کریم

حفـظ قرآن کریم
دوره بیست و ششم
نام : مهدی
نام خانوادگی : حسـنی
سال تولد :  1353
سال انتخاب : 1400
برگزیده شده در حوزه : حفـظ قرآن کریم

منتخب دوره : بیست و ششم

 
فعالیت های فرهنگی و آموزشی : 
. داوری مسابقات ملی و بین المللی
. تربیت بیش از 1000 حافظ کل قرآن کریم در سطح کشور
. نویسنده 2 کتاب در زمینه حفظ قرآن در سالهای 1388 و 1392 به نامهای : مبانی کاربردی حفظ قرآن کریم، و کتاب کار حفظ جزء 30
. نویسنده اولین کتاب در کشور در زمینه نبر و آکسان کلمات قرآنی بنام : میزان القرائه در سال 1399
. تولید نرم افزار حفیظ (ترتیل کل قرآن کریم ) بهمراه آموزش مقامات و الحان ترتیل در سال 1394
. تولید مجموعه آموزشی تصویری در زمینه آموزش نبر و آکسان در سال جاری
 
افتخارات کسب شده : 
. حفظ کل قرآن،ظرف مدت 14 ماه ، در زمان خدمت سربازی در سال 1376
. نفر اول مسابقات بین المللی ایران در سال 1384 در رشته حفظ کل
. نفر دوم مسابقات بین المللی سوریه در سال 1382 در رشته حفظ کل
. حفظ کل قرآن به قرائات عشر (20 روایت ) در سال 1396
. کسب اجازه قرائات عشر در سال 1397 از مقرئ مصری جناب شیخ محمد العصفور
 
 

قرائت قرآن به سه روایت توسط بانو قاری حرم مطهر رضوی

سایت خبرگزاری رضوی

 
به گزارش خبرگزاری رضوی ـ آزیتا ذکاء؛ یک دهه از بهار عمرش می‌گذشت که به همراه مادر پایش به جلسات قرآن باز شد. بخاطر سن کمش، استاد جلسه، او را جزو خانم‌های جلسه به حساب نمی‌آورد که صفحه‌ای از قرآن را هم برای خواندن به او بدهد. این بی‌توجهی را نتوانست تاب بیاورد و با ناراحتی جلسه را ترک کرد؛ تصمیم گرفت، قرآن را به خوبی آموزش ببیند تا اولین کسی باشد که در جلسات قرآن تلاوت می‌کند. این آرزو دیری نپایید که به حقیقت پیوست و او، اکنون در اوایل پنجمین دهه زندگی خود تنها بانوی ایرانی است که قرآن را به سه روایت می‌خواند و طی سال‌های متمادی در مسابقات مختلف دارای رتبه‌های برتر شده است.
مرضیه میرزائی‌پور بانوی نخبه قرآنی از خطّه خراسان است که سال 1357 در شهر سبزوار دیده به جهان گشود. سال توّلد او با جواد فروغی ستاره قرآنی دهه 1360 یکی بود که انگیزه اُنس با قرآن را در او قوّت بخشید و در دورانی که تلویزیون دو شبکه بیشتر نداشت و در یک ساعت خاصی، تلاوت نوجوان مشهدی از آن پخش می‌شد. او اینگونه با سبک عبدالباسط و دیگر اساتید آشنا شده و صوت و لحن را تقلیدی یاد گرفت.
این بانوی نخبه قرآنی مشهدالرضا(ع) قریب به دو دهه توفیق دارد، قاری، مرتّل و مُبتَهل حرم مطهر رضوی باشد. موفقیت او در چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف و امور خیریه، ما را بر آن داشت تا به سراغ این بانوی قرآنی برویم و بیشتر او را به جامعه قرآنی کشورمان معرفی کنیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

خانم میرزائی‌پور در مسابقات مختلف بر سکوی برگزیدگان ایستاده‌اید. امسال با دریافت چه امتیازی در رده چهارم رشته قرائت مسابقات سراسری قرآن قرار گرفتید؟
بنده در این مرحله از مسابقات، امتیاز 82/59 را کسب کردم و نفر اول محسوب می‌شدم، اما جمع این نمره با نمره مرحله قبل که بصورت مجازی بود به رتبه چهارم دست یافتم. مسابقات بصورت مجازی مشکلات خودش را دارد و ما هم به قیمت پایین‌‌ آمدن امتیازمان پذیرفتیم که باشیم و ادامه دهیم.

علت موفقیت‌های پی در پی شما در مسابقات قرآن ارگان‌های مختلف چیست؟
یکی از امتیازات یک قاری خوب داشتن تسلط بر آیات قرآن است. در دو دهه‌ای که برای محافل و جلسات قرآنی حرم مطهر رضوی دعوت می‌شوم. هر گاه بر جایگاه تلاوت قرار گرفتم، صفحه تلاوت خود را بر عهده زائران گذاشتم که آنها برای من مشخص کنند چه سوره و چه آیاتی را بخوانم. این صفحه پیشنهادی را به امام رضا(ع) هدیه می‌کنم. این کار، خیرات و برکات زیادی برایم داشته و جرات و جسارتم را در فضای تلاوت در لحظه، بسیار بالا برده است. همچنین می‌خواستم معنویت اُنس با آیات را از دست ندم و به مستمع انتقال دهم. بقیه قاریان معمولا، قبل از حضور در محافل صفحه مدنظر خود را مرور و تمرین دارند. 
من هر ساله در مسابقات قرآن ارگان‌های مختلف همچون اوقاف، دارالقرآن امام علی(ع)، سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری، ورزش و جوانان، تأمین اجتماعی و...‌ شرکت می‌کنم و تاکنون رتبه‌های مختلف در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل و حتی ابتهال‌خوانی و دعاخوانی کسب کردم. هر جا که نتوانم شرکت کننده باشم برای داوری دعوت می‌شوم. هر چند مسابقه برایم شیرین‌تر است.
 

امتیاز دیگری که شما نسبت به دیگر بانوان قاری دارید، قرائت قرآن به روایت‌های مختلف است. این توانایی را نزد کدام استاد نصیب خود کرده‌اید؟
استاد مهدی حسنی نخبه قرآنی جهان اسلام است و افتخار ما خراسانی‌ها که چنین شخصیتی در شهر ما مشهدی‌ها ظهور کرده که قرآن را به 20 روایت از حفظ است. من توفیق داشتم از محضر او در موسسه آیات واقع در پارک ملت کسب فیض کنم. من اختلاف قرائات را از استاد حسنی آموختم. الان به سه روایت «حفض از عاصم»، «ورش از نافع» و «خلف از حمزه» آشنا هستم. از وقتی طرح ملی «اقرا» در کشور راه افتاد،‌ بنده جزو اولین کسانی بودم که این طرح را گذراندم و مجوزهایش را از استاد حسنی دریافت کردم
 
غیر استاد حسنی از محضر چه اساتید دیگری بهره گرفته‌اید و امروز خود را مدیون آنها می‌دانید؟
من در دوران نوجوانی که در شهر خودم سبزوار به مدرسه قرآن می‌رفتم و آنجا با نغمات قرآنی توسط استاد مهدی نوائی اشنا شدم. او بسیار مسلط به موسیقی عرب بود و من آموزش مقامات عربی با استفاده از شاهد مثال‌های فارسی را در واقع از استاد نوائی آموختم. در سن 18 سالگی که ازدواج کردم و برای زندگی مشترک به مشهد آمدم. فضای قرآنی مشهد و حضور اساتید و جلسات خوب در مشهد موجب شد آموزش‌های قرآن را تا موفقیت‌های بالاتر ادامه دهم. لذا از 17 سال پیش دوباره آموزش‌های خود را شروع کردم، ابتدا به موسسه آیات رفته و برای حفظ از محضر استاد حسنی استفاده کردم و الان در حال حفظ جزءهای آخر هستم تا حافظ کل شوم. همچنین از کلاس‌های تجوید و وقف‌وابتدا خانم مریم خطیب بهره‌مند شدم. این دو استاد بزرگوار بسیار در رشد قرآنی من موثر بودند. جدا از بحث آموزش قرآن تحت تأثیر اخلاق قرآنی آنها بودم. آنها بسیار افراد متواضع و بااخلاق هستند.
استاد حسنی هیچگاه دید مادی در برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن ندارد. لذا برکات این ویژگی هم در خود استاد و هم در زندگی قران‌آموزانش مشاهده می‌شد. اگر این‌ ویژگی‌های استاد حسنی نبود، من امروز این پیشرفت خود را در حوزه اختلاف قرائات، تلاوت و حفظ قرآن نداشتم.

 
همنشینی مستمر شما با قرآن چه برکاتی در زندگی و خانواده‌تان داشته است؟
بالاترین برکت قرآن داشتن یک زندگی آرام و بدون دغدغه‌های امروزی والدین در تربیت فرزندان‌شان است. همسرم فرد مومن و باخدایی است، من به عنوان یک مادر قرآنی تنها برای فرزندانم الگو نیستم. همسرم نیز برای آنها نمونه یک پدر واقعی است. دو پسر 20 ساله و 12 ساله دارم که آنها هم با قرآن مأنوس هستند و نسبت به بقیه بچه‌های هم‌سن و سال خود کم‌توقع بوده و همیشه احترام من و پدرشان را حفظ می‌کنند.
 
تلاوت قرآن در حرم مطهر رضوی با چه خاطراتی برای خانم میرزائی‌پور همراه است؟
وقتی تلاوتم تمام می‌شود و به چهره مستمعین نگاه می‌اندازم چشمان برخی از آنها را اشکبار می‌بینم که تحت تأثیر تلاوت قرآن قرار گرفته‌اند. بهترین خاطره من در یکی از تلاوت‌هایم بود که یک روز بعد تلاوت چشمم به یکی از اساتیدم افتاد که پای تلاوت من نشسته بود، او دست روی صورت خود گذاشته و از ذوق اشک می‌ریخت. آن لحظه خوشحال بودم که تلاوتم مورد رضایت استاد گرانقدرم قرار گرفته بود.  

برگزیده مسابقات سراسری قرآن علاوه بر شرکت در مسابقات و کسب رتبه‌های برتر، در حوزه آموزش هم فعال است؟
تقریبا از سال 1385 تا اوایل سال 1390، سالی بالغ بر 70 حافظ تربیت کردم که درصد قابل توجهی حافظ کل شدند و الان برخی از آنها موسسه قرآنی دارند. همچنین قبل شیوع کرونا در اداره کل اوقاف و امور خیریه در بخش خواهران بصورت مجازی برای تمام شهرهای استان، تدریس صوت‌ولحن و تجوید داشتم. بعد از آن هم بصورت تلفنی در خدمت بچه‌های استان خودمان و سایر استان‌ها هستم. تمام تلاش خود را می‌کنم تا دوستان علاوه بر بحث تلاوت تحقیق و ترتیل به سمت و سوی حفظ و ترجمه قرآن نیر بروند.

در پایان مصاحبه بفرمایید زمینه این همه توفیقات از چه جایی نشأت گرفته است؟
دختربچه 10 ساله‌ای بودم که در شهر خودمان سبزوار به همراه مادرم جلسات قرآن می‌رفتم. استاد جلسه هیچ وقت این اجازه را به من نداد که قرآن بخوانم. یک روز که نوبت من رسید، به نفر بعدی گفت: شما قرآن بخوان. من با حالت قهر و ناراحتی جلسه را ترک کردم و با خودم گفتم باید بروم و قرآن را یاد بگیرم تا در جلسات اولین نفری باشم که قرآن تلاوت می‌کند. دوران راهنمایی به مدرسه قرآن رفتم و از محضر استاد مهدی نوائی بهره گرفتم و نغمات قرآنی را با لحن فارسی از او آموختم.
دوران نوجوانی‌ام با چند دوست صمیمی در حالی گذشت که در کنار اُنس با قرآن، ورزش هم می‌کردیم. در رشته‌های ورزشی والیبال و هندبال تا مرحله استانی رتبه‌های خوبی را کسب می‌کردیم، ولی برای مرحله کشوری والدین سخت‌گیری می‌کردند که بنظرم همان هم خیریتی بود تا بیشتر تمرکزم روی کارهای قرآنی‌ام مثل تلاوت تحقیق و ترتیل و تشکیل گروه‌های سرود، همخوانی و تواشیح باشد.  
یک جمع سالم و شادی را با دوستان دوران دبیرستان داشتم. در این جمع چهار و پنج نفره من تنها توانستم در زمینه قرآنی رشد کنم و دلیل آن هم حضور در مشهد و فضای قرآنی این شهر بود که برای رشد بسیار خوب بود