بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح برنامه فدكية

فهرست مباحث علوم قرآنی
كلیات و نوادر علوم قرآني
توضیح برنامه المبین-الكتاب المبين



عبدالمجید وافی
Thursday - 9/4/2020 - 19:40
بسم الله الرحمن الرحیم
خلاصه بیانات استاد گرامی در جلساتی که جهت رفع ابهامات و سؤالات در مورد همکاری در پروژه فدک تشکیل شد:

- تعداد زیاد بودن فایل ها حتی اگر به هزارها فایل برسد برای بروزر و انتقال از یک فایل به فایل دیگر هیچ معطلی ندارد و بلافاصله فایل مورد نظر را یافته و باز می کند و مهم برای ما همین است که فایل ها طلبه را به سرعت به مقصود برساند و به راحتی قابل ویرایش باشند. 
- اینکه فرمودید درج فایل ها با این نحوه اسم گذاری باعث طولانی شدن آدرس فایل ها می شود 

جواب اینست که طولانی بشود مشکلی ندارد الآن بعضی فایل ها در اینترنت هست که نزدیک به یک صفحه فقط آدرس فایل است مثل  بوک مارک های فایرفاکس که وقتی می خواستم با اچ تی ام ال خروجی بگیرم می دیدم خیلی حجیم است وقتی باز کردم دیدم همه آدرس آیکون هاست و عمدۀ حجم برای این آدرس هاست البته برنامه ای هست که می توان این آدرس ها را پاکسازی کرد و فایل سیزده مگابایت را به دو مگابایت رساند خواستید برایتان می فرستم.

 - سؤال: وقتی برای فایل ها اسم خاص می گذاریم دیگر چه نیازی به چند صفر گذاشتن در نام آن است؟
 جواب : اسم گذاری در نام فایل بیانگر اینست که فایل در مورد این موضوعِ ریز حرف می زند مثلاً فایلی که در مورد ابن ابی الحدید است با نام او اسم گذاری می شود ولی در ذیل این فایل، انسان باورش نمی شود خیلی فایل های ریز مربوط به آن پیدا می شود که نمی شود نام جداگانه ای برایشان گذاشت مثل هرکدام از جلدهای شرح نهج البلاغۀ او، لذا وجود این صفرها در نام فایل، اینجا کاربرد دارد.

 سؤال: چرا در انتهای بعضی فایل ها پنج صفر است و بعضی شش یا هفت صفر؟آیا ضابطه ای دارد؟
 جواب: نه، اینها مربوط می شود به زمانی که من روی حدود سقف هر موضوع، برایشان تعداد صفرها را قرار می دادم ولی الآن بنظرم باید تعداد صفرها تعدیل شود فعلاً پنج صفر است.

 سؤال: در اسم های فایل ها که بصورت انگلیسی است آیا نمی خواهید استاندارد مشخصی باشد چون مشاهده می شود مثلا برای امامت یکجور ولی برای امام اسم آن طور دیگری بکار رفته است؟ 
جواب : اصل اینکه اسم فایل ها انگلیسی باشد برای اینستکه برای لینک دادن و عمل کردن بروزرها مشکلی ایجاد نمی کند ولی در مورد مطلبی که فرمودید حتماً باید طبق یک استاندارد باشد و این مثالهایی که شما دیده اید بخاطر حال من بوده که گاهی فقط می خواستم مطلبی که دارم تحت اسمی بیاید تا ذخیره شود و ملاحظه تطابق یکنواخت با کلمات دیگر را نداشتم، البته چند نرم افزار هست که می توان با کمک آنها این اشکالات را رفع کرد مثل نرم افزار رِجِکسِر که نسبت به برنامه های مشابه اش خیلی بهتر است و در چند مرحله کارهایی که نسبت به فایل های زیادی می خواهید انجام دهید بدون تصرف در فایلهای دیگر تغییر می دهد.

 - این پیشنهادی که فرمودید پیشنهاد خوبی بود که در ایندکس آیات شریفه، إعراب گذاری برداشته شود تا در جستجوی آیات و کلمات مشکلی پیش نیاید و حجم هم کمتر می شود امّا در مورد اینکه همۀ حروف(یاء) عربی شود ممکن است ولی مثل کلمۀ(موسی) هم شامل می شود البته اینها را می شود در مراحل بعدی با نوشتن کدهای مربوطه انجام داد.
 -برای ورود به فایل ها هیچوقت از طریق سیستم عامل و فولدرها وارد نشوید که اعصاب خُردی دارد بلکه فقط از طریق بروزر وارد شوید و با راست کلیک، ویرایش جی إدیت را انجام دهید.(نحوۀ تنظیم اینگونۀ فایرفاکس در فولدر «اشتراک» در دروپ باکس در فایل «نکات» نوشته شده است)
 - یک برنامۀ هماهنگ کننده هست بنام(آر سینک) که در همه سیستم عامل ها نصب می شود و خیلی کارآیی دارد، اگر هرکدام از افراد گروه این برنامه را داشته باشد همۀ تغییرات قابل شناسایی و کنترل است و همه می توانند بدون نگرانی در فولدر اصلی ویراش ها را انجام بدهند.
 
سؤال: کسی که برای ویرایش وارد کار می شود و می خواهد موضوع و مطلبی را اضافه کند آیا ابتدا باید صبر کند ببیند با مشورت چه جایی برای مدخل آن موضوع تصمیم گیری می شود یا اینکه خودش به سلیقه و نظر خود مدخلی را برای آن موضوع قرار دهد بعداً اگر جای مناسبتری بود تغییر داده شود؟ 
جواب: یک سری چیزها هست که واقعاً باید مشورت بشود تا ببینیم بهترین جا برایش کجاست، آنچه من در «صف ویرایش» قرار داده ام از این باب است ولی بعضی چیزهاست که روال جایگزینی آنها معلوم است فقط می ماند نامی که برایش می گذارد اینها را هر کس خودش به محل مناسب اضافه می کند و نباید منتظر چیز دیگری بماند و اصل بر اینستکه متوقف نشویم چون اگر چیزی که نقد است موکول به امری بکنیم تجربةً تاخیر آن موجب آفت می شود البته می توان در هر مطلب شماره خاصی را برای موضوعاتی که نیاز به همفکری دارد تعیین کنیم تا همه آن مطالب را در آن فایل با شماره خاص قرار دهند.

 سؤال: تا کجا و با چه ملاکی یک فایل تبدیل به فولدر می شود؟
 جواب: بنای من این بوده که اگر تعداد فایل های مرتبط به آن موضوع از صد فایل بیشتر بود آن را تبدیل به فولدر کرده ام.

 سؤال: در مدخل هر سوره غیر از اینکه برای آن فایل پنج صفر آمده یک عبارت(سوره) هم اضافه شده آیا بنا اینست که در بقیه فایل های مدخل هم اسمی اضافه شود یا نه؟
 جواب: نه، اضافه کردن این کلمه ضروری نیست فقط برای اینستکه واضح تر حرف بزند که در مورد اصل سوره است.

 سؤال: آیا وجود آیین نامه ای برای مشخص بودن محتوای بعضی از شماره ها کمااینکه در پنج صفر برای مدخل موضوعات قرار داده شده لازم است؟
 جواب: بله، این امری لازم است فایل پنج صفر فقط باید مشتمل بر لینک و مدخل فایل های دیگر باشد.

 - تا بخواهید به تنظیم فایل ها و چگونگی آن در این برنامه عادت کنید زمان زیادی می برد و تنها راهی که دارید اینست که از طریق بروزر وارد شوید چون اگر از طریق فولدرها و فایل ها بروید زده می شوید فقط از طریق بروزر بروید و از هر صفحه به صفحه دیگر لینک بزنید، در برنامه جی إدیت هر فایلی را باز کنید با گزینه(سِیو أس) همان اسم فایل باقی می ماند فقط باید شماره آن را عوض کنید.
 در مورد رسم اشکال هندسی که بعضی از آنها را در فهرست علوم آورده ام با دو خط کد تنظیم شده بدون کشیدن خط و مشکلاتی که رسم خط بوجود می آورد، اگر دست انسان روان شود می تواند تمام اصول اقلیدس و کتب دیگر که شکل دارد را به سرعت با اشکال هندسی تنظیم کند. یک فولدر دارم که مشتمل بر همه کدهاست باید به شما بدهم تا آنچه مورد نیاز است نگه داریم و بقیه را حذف کنیم. همۀ ایمیج ها هم در فولدری نزد من هست ولی چون فایل ها حجیم می شد در اشتراک نگذاشتم اگر خواستید جداگانه به شما خواهم داد.

 سؤال: همۀ مطالب این پروژه در دو ثابت:آیات شریفه و تاریخ، بعنوان مدخل قرار می گیرند در حالیکه به نظر می رسد اگر مدخل های بیشتری با عناوین کلّی باشد برای درج مطالب راحت تر است؟ 
جواب: عیبی که گفتید که برای قرار دادن در محل مناسب خودش دست و پا گیری دارد بخصوص برای کسانی که تازه بخواهند وارد کار بشوند درست است؛ من قبلاً فولدرهای اصلی را ده قسمت کرده بودم بعنوان مدخل مطالب و الآن هم موجود است و اگر بخواهیم مدخل مطالب را به آن عناوین متعدد کنیم کاری ندارد و با نرم افزارها براحتی قابل تغییر است اگر صلاح می دانید این کار را بکنیم و من اصراری بر آن ندارم امّا آنچه سبب شد که فقط دو ثابت را بعنوان مدخل قرار بدهم اینست که علی ایّ حالٍ وقتی شروع یک کار زحمتی دارد باید ببینیم فوائدی که بعداً بر آن مترتب است می ارزد یا نه؟ اوّل که من شروع کردم برای تطابق سالهای قمری و شمسی و میلادی خیلی کار سختی بود نه فرمولش را داشتم نه کد نوشته بودم ولی می دیدم خیلی فوائد دارد که خود فایل و عنوان صفحه سال میلادی را هم بگوید و من ابتداء یکی یکی سالها را تطابق می دادم من حدود سیصد تا ششصد فایل را بطور دستی انجام دادم تازه خطا هم داشت تا اینکه اخیراً با فرمولی که نوشتم اشتباهات گذشته را تصحیح کرد و نظمی پیدا کرد من گمانم اینست که مؤونه ای که برای ورود مطالب فرمودید به فوایدی که دارد می ارزد چون کمی فنّی بودن شروع کار از هرج و مرج داخل فولدر جلوگیری می کند تا هرکسی نتواند به این زودی وارد کار بشود و این از جهت اینکه آسیب پذیری را کمتر می کند هم بهتر است.البته آن مشکل معطل شدن برای ورود مطلب راهش اینستکه چند فولدر برای همین منظور قرار داده شود تا بدون معطلی مطالب بصورت ابتدائی در آنجا تقسیم شده و با عناوین متعدد قرار داده شوند، الان هم من در صفحاتی که پنج صفر دارد چون چاره ای نداشتم موقتاً مطالب را قرار داده ام تا بعداً نسبت به جای مناسب آنها صمیم گیری شود.

 سؤال: در قرآن کریم اسامی افرادی بالصراحة یا با اوصاف آمده آیا بهتر است مطالب مربوط به این افراد در ذیل آیات مذکور بیاید یا در ذیل تاریخ وفاتشان؟
 جواب: شخصیتهایی که اسمشان در قرآن کریم آمده گاهی شخصیت عادی و عرفی هستند و به عبارت دیگر شخصیت قرآنی نیستند مثل ابی لهب، زید و... که بهتر است مطالب مربوط بایشان در همان فولدر تاریخ بیاید اگرچه آیات هم به آنها لینک داده می شود ولی شخصیت های قرآنی مثل انبیای الهی یا افرادی که گرچه شخصیت قرآنی نیستند ولی یک نحو قداست خاصی دارند مثل حضرت ابوالفضل و حضرت زینب و حضرت معصومه علیهم السلام بخاطر امتیازشان مثل معصومین علیهم السلام که در ذیل آیه تطهیر آمده اند آنها هم در ذیل معصومین بیایند بهتر است و نکتۀ مهم اینست که موضوعاتی که به چند چیز مربوط می شوند مدخل اصلی فایلشان خیلی مهم نیست کجا باشد ولی نباید در لینک های داخل فایل ها چیزی کم بگذاریم. البته هیچ مانعی ندارد که استانداردی بگذاریم مثلاً بطور کلی اشخاص در تاریخ قرار بگیرند و در فایل آیات مربوطه به آنها لینک داده شود من تابحال شخصیت های خاص اینطوری را ذیل تاریخ نگذاشتم چنانچه مناسب است هر فرع فقهی طبق کتب فقه القرآن ذیل آیۀ مناسب خودش قرار بگیرد. 
اینکه تمام فایلها و فولدرها در عرض هم هستند و تو در تو نیستند در حالیکه فولدرهای تودرتو فوائد خودش را دارد از روی تعمّد است و فعلاً اینطور تنظیم شده چون برای لینک دهی خیلی راحت و بدون مؤونه است البته با کدی که برای آدرس دهی نوشتم و در جی إدیت قرار دادم با کلیک بر یک دکمه تمام آدرس های تودرتو بطور دقیق ثبت می شود. 

سؤال: آیا بنا دارید از منابع و مطالبی که به غیر از زبان فارسی و عربی هم هست استفاده کنید؟
 جواب:بله، تا بحال مخصوصاً در فهرست علوم هرجا اصطلاح یا نام علمی ثبت شده ای دیدم سعی کردم نام لاتین آن را هم ثبت کنم اگر به زبان های دیگر هم باشد بهتر است، اگر منابع متن انگلیسی هم در موضوعی یافت شد تحت یکی از شماره های ذیل فایل قرار می گیرد و نکته ای که باید ملاحظه شود اینست که اگر پاراگراف و متن بلند انگلیسی است باید در یک (دایو )
قرار داده شود که از چپ به راست نوشته شود و اگر کلمات انگلیسی بین فارسی است باید با (إسپَن)از چپ به راست نوشته شود تا ناجور نشود. اینکه در اسم فایل ها از حروف انگلیسی استفاده شده برای اینستکه در بعضی مرورگرها اسم های فارسی و عربی مشکل ایجاد می کند و در لینک دادن اسباب زحمت می شود.
 سؤال: در مطالبی که در فایل ها آمده مثلاً در تراجم گاهی از کتاب الأعلام مطلب آمده و گاهی از کتب تراجم دیگر آیا بنا بر آوردن مطالب از کتب خاصی است یا هرچه در آن موضوع هست آورده شود؟
 جواب: چون کتاب الأعلام تازه نوشته شده و تاریخ های میلادی را هم می آورد هرکس که اسمش در این کتاب آمده را از این کتاب استفاده کردم ولی خیلی موارد هم در کتاب الأعلام نیست که از کتب دیگر آوردم. منابع اصلی مقصود ماست یعنی منابعی که در آن علم، مرجعیت دارد امّا هرچه مطلب حتی منابع دسته دهم هم باید بیاید مثل مطالب موجود در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی تا بعداً منابع اصلی آن پیدا و جایگزین شود. 
در گذاشتن مطالب چند نکته را دقت کنید : اوّلاً فایل هایی را که در هر زمینه به دستتان رسیده بدون لینک قرار ندهید( البته نرم افزارهایی هست که فایل های بدون لینک را جدا می کند) ثانیاً هیچ فایلی را بدون عنوان (تایتِل) رها نکنید چون عنوان نقش مهمی دارد، من کدی دارم که تمام فایل ها را با عناوینشان لیست می کند و به سرعت قابل دسترسی است و وقتی گسترده شد دسترسی به فایل ها را خیلی راحت می کند.
 والحمدلله ربّ العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین



سیدمرتضی
Saturday - 11/4/2020 - 5:34
سلام علیکم
باتشکر فراوان
استفاده کردم
کدی که عناوین فایل ها را لیست میکند چیست ؟
آیا مناسب است هنگام یادداشت برای کلیدواژه ها ازکد استفاده کنیم یا کد بهتری است برای جستجوسریع ؟ و آیا کدی هست که کلیدواژه ها را لیست کند ؟


حسین
Saturday - 11/4/2020 - 8:26
مقصود از کد، کدام کد است؟ کد html با کد زبان برنامه نویسی و اسکریپت تفاوت میکند، کد جستجو و لیست کردن معمولا در html نیست، و نیاز به زبان دیگر است که هر کدام ویژگیهای خود دارد و همگی نافع نافع است.


سیدمرتضی
Saturday - 11/4/2020 - 14:0
حقیر دراین مدت درراستای جلساتی که بود فقط فی الجمله با زبان html آشنا شدم زبان های دیگر برنامه نویسی مثل php ، css ، جاوا و ... هرکدام به نظرشریفتون لازمه برای کار ما می فرمایید ؟و اگر مرجع خاصی برای آشنایی عمومی با رویکرد تحقیقاتی اطلاع دارید لطف بفرمایید تا دراین مدت تعطیلات بیشتر کار کنیم ان شاء الله تعالی
خیلی ممنون



حسین
Sunday - 12/4/2020 - 11:21
آشنایی با تقسیمات زبان‌ها خوب است، مثلا زبان‌های سطح پایین و سطح بالا، زبان‌های تفسیری و ترجمه‌ای، زبان سمت سرور و زبان سمت کلاینت، و css و جاوااسکریپت مربوط به سمت کلاینت هستند و php مربوط به سمن سرور است، و هر چند تاریخ پیدایش css جدیدتر از جاوااسکریپت است اما به گمانم ابتدا با آن یعنی css آشنا شوید بهتر باشد و معظم صفحات وب هم اکنون بر محور آن میچرخد، البته جاوااسکریپت قابلیتهایی دارد که آن ندارد ولی در ضمن یادگیری این، با آن هم آشنا میشوید.
و منابع فارسی و انگلیسی فراوانی هست که مثلا در گوگل بنویسید: آموزش css ، خواهید دید که چقدر است ، و در اینجا هم به لینکهایش نگاهی بیندازید و افاده بفرمایید: http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-017-012-it/q-tfs-017-012-it-00000.html