بسم الله الرحمن الرحیم
شیخ محمود حلبی-ذاکر زاده تولایی(1318 - 1418 هـ = 1900 - 1998 م)
شیخ محمود حلبی-ذاکر زاده تولایی(1318 - 1418 هـ = 1900 - 1998 م)
کتاب شناخت حزب قاعدین زمان-عماد باقی
محمود حلبی
از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به ناوبری
پرش به جستجو
محمود حلبی
Halabi home.jpg
زادروز ۱۷ شهریور ۱۲۷۹
محل تولد: مشهد
درگذشت ۲۶ دی ۱۳۷۶
محل دفن: آرامگاه ابن بابویه
تبار ایرانی
پیشه علوم دینی - سیاست
سالهای فعالیت عالم معاصر شیعه
شناختهشده برای تاسیس انجمن حجتیه
تأثیرگذاران میرزا مهدی اصفهانی، حسنعلی نخودکی اصفهانی
تأثیرپذیرفتگان سید حسن افتخارزاده، اصغر صادقی، جواد مادرشاهی، سید کاظم، محمود صدری
مذهب شیعه
محمود ذاکر زاده تولایی معروف به شیخ محمود حلبی (۱۷ شهریور ۱۲۷۹ – ۲۶ دی ۱۳۷۶) فقیه، واعظ، سیاستمدار و مؤسس انجمن حجتیه مهدویه بودهاست. وی از حامیان محمد مصدق و ابوالقاسم کاشانی در نهضت ملی شدن نفت بود. حلبی از مبارزین جدی بهائیت بود و در این زمینه مناظرههای زیادی انجام داده.
محتویات
۱ تحصیلات
۲ نهضت ملی شدن نفت
۳ عدم مبارزه علیه شاه
۴ انقلاب اسلامی ایران
۵ فعالیتهای انجمن حجتیه
۶ درگذشت
۷ نگارخانه
۸ پانویس
۹ منابع
۱۰ پیوند به بیرون
تحصیلات
حلبی ادبیات را بعد از گذراندن دورههای مقدماتی نزد میرزا عبدالجواد نیشابوری معروف به ادیب نیشابوری یا ادیب اول، فرا گرفت. سپس دروس سطح مقدمات فقه و اصول و منطق را نزد محقق، میرزا محمد باقر مدرس رضوی و میرزا جعفر شهرستانی فرا گرفت. سطوح عالی را نزد شیخ محمد نهاوندی و میرزا محمد کفایی (فرزند صاحب کفایه الاصول، آخوند خراسانی) گذراند. وی درس خارج فقه را نزد سید حسین طباطبایی قمی آموخت. همچنین دروس فلسفه را نزد فیلسوف معروف محمد تقی شهیدی (آقابزرگ حکیم) تحصیل کرد و از مدرسین فلسفه در حوزه مشهد شد اما پس از سالها تحصیل و تدریس فلسفه تحت تأثیر نظرات و آراء میرزا مهدی اصفهانی قرار گرفت و از مخالفان فلسفه و تصوف و عرفان مصطلح شد و بهترین تقریر درس استادش میرزا مهدی اصفهانی را نوشت که به تصحیح استاد درآمد و هماکنون در کتابخانه آستان قدس رضوی موجود است. محمود حلبی بیست سال از محضر میرزا مهدی اصفهانی استفاده کرد و از نزدیکترین شاگردان او بود.
در ابتدای جوانی محمود حلبی در راه بازگشت از سفر کربلا به بیماری صعب العلاجی دچار شد و آنجا بدست حسنعلی نخودکی اصفهانی درمان شد. این حادثه باعث شد که وی به شاگردان حسنعلی نخودکی بپیوندد و از شاخصترین شاگردان وی گردد. وی پس از اتمام درسش در ۳۰ سالگی، شروع به سخنرانی در منبرها نمود و تا ۴۰ سال این کار را ادامه داد. او در منبرها و سخنرانیهای خود غالباً در مورد حجة بن الحسن امام دوازدهم شیعیان صحبت میکرد و مردم را به ارتباط با امام زمان دعوت مینمود و این موضوع را تکلیف خود میدانست.
از شاگردان وی میتوان به سید حسن افتخارزاده، اصغر صادقی، جواد مادرشاهی، سید حسین سجادی، جواد حاج آقا بزرگی، مهندس علی اصغر اکبری و مهدی اقارب پرست اشاره کرد.[۱]
نهضت ملی شدن نفت
محمود حلبی در سالهای ۱۳۲۸ تا ۱۳۳۲به فعالیت سیاسی پرداخت و از نهضت ملی شدن صنعت نفت حمایت کرد. وی در کنار محمدتقی شریعتی و علی اصغر عابدزاده (معروف به حاجی عابدزاده) توانستند مشهد را برای خلع ید انگلیس از صنعت نفت ایران فعال نگه دارند و پس از مدتی "جمعیت های موتلفه اسلامی" در مشهد را تشکیل دادند.[۲][۳]
عدم مبارزه علیه شاه
محمد عبایی خراسانی در مصاحبه ای چنین میگوید:[۴]
سال ۴۵ از طلبه های مبارز شنیدم که آقای شیخ محمود حلبی از تهران به مشهد آمده و می خواهد منبر برود. با دوستان طلبه گفتیم در جلسه اش شرکت کنیم و از او بپرسیم چرا ایشان وارد مبارزه علیه شاه نمی شود. جلسه که شروع شد چند تا از این طلبه ها با اصرار این سؤال را از ایشان پرسیدند. آقا شیخ محمود سکوت اختیار کرد. تا این که طلبه ها پرسیدند که الان ساواک جلوی تشکیل محافل مذهبی را می گیرد اما چرا با انجمن حجتیه کاری ندارد؟
آقای حلبی از این طلاب پرسید: مثلا به کدام محفل مذهبی اجازه فعالیت داده نمی شود؟
یکی از طلبه ها گفت: سخنرانی ها و منبرهایی که طرفداران آیت الله خمینی برگزار می کنند.
آقای شیخ محمود نگاهی به ما کرد و گفت: این ها- منبری های طرفدار آیت الله خمینی- دکان باز کرده اند ولی ما دکان باز نمی کنیم.
انقلاب اسلامی ایران
شیخ محمود حلبی به دلیل داشتن اعتقادات دینی خود که تشکیل حکومت اسلام را فقط در زمان ظهور امامِ معصوم مشروع و تشکیل آن را در زمان غیبت امام زمان امری لغو میدانست و همچنین به خاطر باورش به جدایی دین از سیاست با جریان انقلاب اسلامی همراه نشد. همین مشی فکری بود که باعث اصطکاک بین انقلابیون و انجمن حجتیه شد.[۵][۶]
فعالیتهای انجمن حجتیه
حلبی پیش از کودتای ۲۸ مرداد از سیاست کناره گرفت و افزایش شمار بهاییان در ایران را زیر نظر گرفت. به همین منظور وی انجمن نقد بهاییت را پایهریزی کرد که بعدها به نام انجمن حجتیه مهدویه نامیده شد. از فعالیتهای این انجمن سعی در شناخت مفهوم اسلامی امام زمان است.[۷]
بعد از سالها با تأسیس انجمن حجتیه به مبارزه با بهاییت پرداخت و سبک نوینی را در نقد علمی و گفتگوی بین ادیان از طریق بحث تطبیقی و روش حلی و نقضی پایهگذاری نمود. او هرگز به روشهای خشونتآمیز در مورد دگر اندیشان معتقد نبود و به همه درس آموختگان خویش توصیه مینمود که هرگز از مدار علمی و هدایتی خارج نشوند و میگفت ما با وجود سلاح علمی به هیچ سلاح دیگری نیاز نداریم و راضی نیستیم از بینی یکنفر حتی از مخالفان خونی جاری شود و روزی کسی قطع شود و اهانتی بشود. حلبی حدود سی سال بر این روش به هدایت و ارشاد مبتدیان پرداخت و صدها بهائی را مسلمان نمود. پس از موفقیت در این میدان به ترویج دروس معارفی و به القای دروس میرزا مهدی اصفهانی در قشر تحصیل کرده پرداخت؛ که با نقد تحلیلی، آموزههای فلسفی و عرفانی موجود در کتابهای قدما را محققانه به بررسی کشید و نشان داد آموزههای وحیانی نیاز به وام ستانی از مکاتب بشری ندارد و اثر این تدریس و تحصیل توانست خط معارف سره قرانی و حدیثی را بار دیگر به عنوان مکتب مستقل وحیانی برفراز دارد.
درگذشت
وی در حدود ۸۰ سالگی به بیماری قلبی مبتلا شد و در شامگاه روز جمعه ۱۷ ماه رمضان سال ۱۴۱۸ هجری قمری، برابر با ۲۶ دی ماه سال ۱۳۷۶ هجری شمسی، و در سن ۹۷ سالگی وفات یافت. پس از مرگش، محمود حلبی را در شب نوزدهم ماه رمضان در کنار مرقد شیخ صدوق، آرامگاه ابن بابویه طبق وصیتش دفن کردند.
نگارخانه
Halabi khetabeh.jpg
Halabi ghazvin.jpg
Halabi eideh fetr.jpg
Halabi portrait.jpg
Halab.jpg
پانویس
iusnews. «مروری بر زندگی شیخ محمود حلبی بنیانگذار انجمن حجتیه؛ سیاستمدار، سیاستزده، سیاستگریز، سیاستستیز». خبرنامه دانشجویان ایران. دریافتشده در ۲۰۲۰-۰۳-۱۰.
«حاج علی اصغر عابدزاده». دانشنامه مشهد. دریافتشده در ۲۰۲۰-۰۳-۱۰.
«زندگینامه آیت الله خامنه ای؛ هنوز آن صحنه جلوی چشمم است». www.entekhab.ir. دریافتشده در ۲۰۲۰-۰۳-۱۰.
«تابستان ۵۷ امام خمینی فرمودند امسال شیعیان جشن نیمه شعبان ندارند؛ اینها به مشهد آمدند و جشن گرفتند؛ دولت هم از آنها حمایت کرد / انجمن به شدت ضد مبارزه با شاه بود». www.entekhab.ir. دریافتشده در ۲۰۲۰-۰۳-۱۰.
«65سال اصرار «انجمن حجتیه» بر جدایی دین از سیاست/ دلیل فاصله گرفتن نیروهای انقلابی از انجمن حجتیه چه بود؟». قدس آنلاین | پایگاه خبری - تحلیلی. ۲۰۱۸-۰۵-۰۵. دریافتشده در ۲۰۲۰-۰۳-۱۰.
علمیه، خبرگزاری رسا | تازه ترین اخبار حوزه های. «هشدار اساتید حوزه نسبت به گسترش تفکر انجمن حجتیه در حوزه علمیه». fa. دریافتشده در ۲۰۲۰-۰۳-۱۰.
رضا خجستهرحیمی - مجله شهروند امروز - شماره ۵۱ - صفحه ۷۸ پیوند به نوشتار برخط بایگانیشده در ۳۰ اوت ۲۰۰۸ توسط Wayback Machine
منابع
در ویکیانبار پروندههایی دربارهٔ محمود حلبی موجود است.
کتاب جریانها و سازمانهای مذهبی سیاسی ایران سالهای ۱۳۲۰ الی ۱۳۵۷، تألیف آقای رسول جعفریان
پیوند به بیرون
ḤALABI, MAḤMUD – Encyclopaedia Iranica
ḤOJJATIYA – Encyclopaedia Iranica
سخنرانیهای شیخ محمود حلبی - سایت قائم آل محمد
نبو
نقد بهائیت
نقدها
نقد بهائیت • نقد آثار سید علیمحمد باب • نقد ایقان • توبهنامه باب • ادعای ربوبیت در بهائیت • انشعاب بابی بهائی • نقدهای وارد شده بر بازبینی آثار • جانشینی باب
منتقدان غیر بهائی
احمد کسروی • محیط طباطبائی • محمود صدری • زعیمالدوله • محمود حلبی • صبح ازل • عزیه نوری • هرمان زیمر • هرمان رومر
منتقدان سابقاً بهائی
مهناز رئوفی • فضل الله مهتدی • عبدالحسین آیتی • حسن نیکو •فیچیکا • دنیس مکایون • روث وایت • غلام عباس گودرزی • یدالله ثابت راسخ
کتابها
تنبیهالنائمین • هشت بهشت • ماجرای باب و بهاء • کشفالحیل • کشف الغدر و الخیانه • نشیب و فراز
منتقدان شاخه اصلی
میرزا محمدعلی • چارلز میسون ریمی • خوان کول
ردهها:
اعضای انجمن حجتیهانجمن حجتیهاهالی مشهددرگذشتگان ۱۳۷۶روحانیان شیعه اهل ایرانروحانیان شیعه اهل مشهدزادگان ۱۲۷۹روحانیان شیعه سده ۱۴ (قمری)مدفونان در ابنبابویهمکتب تفکیک
Toggle sidebar
صفحهٔ اصلی
رویدادهای کنونی
مقالهٔ تصادفی
کمک مالی
همکاری
تغییرات اخیر
ویکینویس شوید!
راهنما
تماس با ویکیپدیا
ابزارها
پیوندها به این صفحه
تغییرات مرتبط
بارگذاری پرونده
صفحههای ویژه
پیوند پایدار
اطلاعات صفحه
یادکرد پیوند این مقاله
آیتم ویکیداده
نسخهبرداری
ایجاد کتاب
دریافت بهصورت PDF
نسخهٔ قابل چاپ
در دیگر پروژهها
ویکیانبار
زبانها
افزودن پیوند
ویکیپدیا دانشنامهٔ آزاد
منوی ناوبری
به سامانه وارد نشدهایدبحثمشارکتهاایجاد حساب کاربریورود
مقاله
بحث
خواندن
ویرایش
نمایش تاریخچه
جستجو
[فرستاده شده از جهادتبیینی]
[ عکس ]
🗓سالروزمهم و پرعبرت فوت
🏳️دعاگویپهلویفحاشبهخمینی
🏳️موسس انجمن خیریه حجتیه
🏳️رهبرانتظارانحرافیمحمودحلبی/۱
💠امام خمینی
‼️حواستان راجمع کنید نکند یکمرتبه متوجه شوید که انجمن حجتیهایها همه چیزتان را نابود کردهاند! صحیفه ۲۱/۶۱۳
‼️بعضی از روحانی نماها که قبل انقلاب دین را از سیاست جدا میدانستند و سر به آستانه دربار میساییدند، یکمرتبه متدین شده و به روحانیونی که برای اسلام زجر و زندان کشیدند تهمت وهابیت زدند. دیروز مقدس نماهای بیشعور میگفتند دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه حرام، امروز میگویند مسئولین نظام کمونیستند! تادیروز مشروب فروشی و فساد و حکومت ظالمان برای ظهور حضرت راهگشا میدانستند، امروز از اگر گوشهای خلاف شرعی رخ دهد، وا اسلاما سرمیدهند! دیروز حجتیهایها مبارزه را حرام کرده بودند و تلاش نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابیتر از انقلابیون شدهاند! ۶۷/۱۲/۳
‼️بعضی میگویند که هر علمی قبل ظهور بلند بشود برخلاف انتظار فرج است. اینها نمیفهمند چی دارند میگویند. اینها تزریق کردند بهشان که این حرفها را بزنند. نمیدانند دارند چیچی میگویند. حکومت نبودن، یعنی اینکه همۀ مردم به جان هم بریزند، بکشند هم را، بزنند هم را، از بین ببرند، برخلاف نص آیات الهی رفتار بکنند. ما اگر فرض میکردیم دویست تا روایت هم در این باب داشتند، همه را به دیوار میزدیم؛ برای اینکه خلاف قرآن و عقل است. اگر هر روایتی بیاید که نهی از منکر را بگوید نباید کرد، این را باید به دیوار زد. اینگونه روایت قابل عمل نیست. این نفهمها نمیدانند چی میگویند!۶۷/۱/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
[فرستاده شده از جهادتبیینی]
[ عکس ]
🗓سالروزمهم و پرعبرت فوت
🏳️دعاگویپهلویفحاشبهخمینی
🏳️موسس انجمن خیریه حجتیه
🏳️رهبرانتظارانحرافیمحمودحلبی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️انجمن حجتیه قبل از انقلاب با انقلاب نبود بعضیشان کار ضد انقلابی هم میکردند، بعضی فقط با انقلاب نبودند ضد انقلابی هم نبودند، بعد انقلاب شد بسیاری از کسانی که با انقلاب نبودند بعد انقلاب پیوستند به انقلاب، حتی بسیاری کسانی که در آنوقت یک حرکات منافی با انقلاب هم میکردند پیوستند به انقلاب و درجاهای مختلف مشاغلی گرفتند اما آن کسانی که در گذشته جزو انجمن حجتیه بودند اما الآن جزو انجمن نیستند و دلبسته انقلابند، من میگویم اینها خوبند و مثل بقیه مردم از آنها استفاده میکنیم اما آنکسیکه جزو انجمن است، با انقلاب میانه ای ندارد، به امام اعتقادی ندارد، ارادتی ندارد و تقلید از دیگران میکند، میخواهم سر به تنش نباشد، چه انجمن حجتیه باشد چه غیر از آن! ۶۴/۱۲/۱۴
‼️یادتان هست در زمان اختناق عده ای میگفتند چون امام زمان خواهد آمد و دنیا را پر عدل و داد خواهد کرد، پس شما بیخود زحمت نكشید، بناست او کارها را درست کند، تا آقا نیاید، فایده ای ندارد. اما عده ای دیگر میگفتند: امام زمان البته تشریف میآورند و حكومت جهانی عدل اسلامی را تشكیل میدهند؛ اما این به آن معنا نیست که تا قبل از ظهور او در فكر تشكیل حكومت عدل اسلامی در یک گوشه از دنیا نباشیم؛ مقدمات کار آن حكومت عدل جهانی را آماده نكنیم و با ظلم مبارزه نكنیم؛ ما کارمان را میكنیم، امام زمان هم یقینا ما را کمک خواهد کرد؛ چه اکنون که در پرده غیبت هستند و چه وقتی ظاهر شدند، ما سربازان حضرت خواهیم بود! ۵۹/۸/۱۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🔴 نقد عملکرد نظام در خصوص انجمن
پسرخاله ما داماد مرحوم ایت الله خزعلی است چند سال پیش برسر سفره افطار سخن از انجمن حجتیه شد آیت الله خزعلی گفتند : پس از انقلاب به انجمن حجتیه ظلم شد از آنجمله امام راحل در سخنرانی به اینها نسبت دادند که میگویند بایست گذاشت تا فساد زیاد شود تا امام زمان ظهور کند ...
روسای انجمن از بنده استمداد کرده و گفتند از امام بپرسید مستند این نسبت چیست ؟ ما چنین سخنی نگفتیم و اصلا این حرف باطل است و در صورت عدم اعاده حیثیت در قیامت پاسخ این اتهام را بایست بدهند.
آقای خزعلی گفتند با امام راحل دیدار ، وپیام را رساندم اما امام فقط سکوت کردند وپاسخی ندادند.
مرحوم مهندس سجادی رئیس انجمن حجتیه که چند روز پیش فوت شدند با پدرم مرحوم ایت الله حائری شیرازی دیدارهایی داشتند.
اگرچه پدر ما هیچگاه ارتباطی با انجمن فوق الذکر نداشتند اما معتقد بودند انجمن ، فعالیت مردمی تشکیلاتی ضدبهائیت داشت وبا به تعطیلی کشاندن این فعالیت تشکیلاتی ومنظم ودیرپا ، که تجربیات ارزشمندی طی دهها سال در این کار اندوخته بود. کنترل بهائیت در کشور از حالت مردمی خارج شد.
پدرم نیز چندین بار با مسئولین مختلف رایزنی نمود تا تضییقات بر انجمن کم شود بلکه بتوانند دوباره چون سابق بر ضد بهائیت فعال شودند.
اما تلاش ایشان هم بجایی نرسید.
لازم به یاداوریست فعالیت انجمن ضدبهائیت (حجتیه) در خصوص بهائیت بصورت شناسایی و آگاهی بخشی به خانواده های درمعرض انحراف برگزاری جلسات عمومی آشنائی با انحرافات این فرقه و چاپ جزوه و شناسایی وکنترل نامحسوس بهائیان فعال در قالب فعالیتهای فرهنگی و کاملا مردمی بود.
حال آنکه فی الحال مبارزه با بهائیت به دستگاههای امنیتی واگذار شده که طبعا برخوردهای امنیتی در یک موضوع کاملا فرهنگی اغلب ناکام است.
این خطر نیز وجود دارد که با توجه به حکومتی شدن فعالیت های ضد بهائیت ، عده ای از ناراضیان از نظام ، بصورت عکس العملی به بهائیت گرایش پیدا کنند.
دهه شصت دهه سوالهای بی پاسخ است واقعا چرا باید یک تشکل مردمی منسجم در مقابله با بهائیت به تعطیلی کشانده شود؟
آیا بهتر نبود این تشکل منسجم ضد بهائیت به فرض اختلاف سلیقه موردی با بنیان گذار انقلاب ، بجای حذف ، اصلاح میشد.
آیا استمرار ممنوعیت فعالیت این سازمان مردم نهاد توجیه شرعی وعقلی دارد؟!
پ ن :بنده نیز ارتباطی با انجمن نداشته و ندارم امااینکه بحث انجمن مانند هلوکاست منطقه ممنوعه پرسش وپاسخ باشد را برای نظام خطرناک میدانم.
تنها زمانی بحث وسوالی به منطقه ممنوعه تبدیل میشود که پاسخ اقناع کننده ای از جانب مسئولان ، ندارد.
راستی به رغم اقرار واصرار صریح مسئولان انجمن ضدبهائیت به تبعیت از امام راحل و رهبری وپایبندی به قوانین جمهوری اسلامی چرا هنوز نظام به انحاء مختلف فشار خود را بر این انجمن حفظ کرده و بشدت با آن مقابله میکند؟
شهاب الدین حائری شیرازی
@virayeshe_zehn