بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۸

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:


















************
تقریر آقای صراف:
دوشنبه 28/11/1398

· مرحوم نوری در همین بحث دلیل عاشر اشاره‌ای می‌کنند به روایت «ان کان ابن مسعود لا یقرأ علی قرائتنا» که از آن نتیجه گرفته‌اند که تخطئه ابن مسعود از طرف اهل بیت(ع) به معنی این است که قرائت درست یکی است که بر مبنای آن بقیه قراءات را رد می‌کردند (مثال برای قسم دوم از استدلالهای محدث نوری):

«الاخبار الکثیرة الدالة علی تخطئة ... فما روی فی هذا المعنی ما مرّ من قول الصادق(ع) ... اذ مع تعدد القراءات لا یکون القاری بغیر قرائتهم ضالّاً و قد اشرنا ... اصحاب العربیّة یحرّفون الکلم عن مواضعه»

· امام(ع) فرمودند «ان کان ابن مسعود لا یقرأ علی قرائتنا» ولی مرحوم نوری معنی کردند «ان کان ابن مسعود یقرأ علی غیرقرائتنا»

· در خصوص معوذتین اینکه ابن مسعود مقابله می‌کرده با جزئیت معوذتین از مصحف چطور با قرائت حفص جور درمی‌آید که به تواتر ثابت است و سند او به ابن مسعود می‌رسد و معوذتین در آن هست؟