بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۸

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:
















************
تقریر آقای صراف:
دوشنبه 4/9/1398

· اشاره به آیة الکرسی علی التنزیل

لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه ؛ ج‏1 ؛ ص311
در آية الكرسى به نحوى كه نازل شده در روايات اهل البيت بعد از «العظيم و الحمد للّه رب العالمين» هست، و بعد از «لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ» وارد شده است‏ «وَ ما بَيْنَهُما وَ ما تَحْتَ الثَّرى‏ عالم الغيب و الشهادة الرحمن الرحيم‏ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ‏» إلى آخرها.

لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه ؛ ج‏4 ؛ ص170
هر جا كه در روايات يا كتب اصحاب آية الكرسى على التنزيل‏ گويند مراد اينست كه ضم كند بعد از لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ: وَ ما بَيْنَهُما وَ ما تَحْتَ الثَّرى‏ عالم الغيب و الشهادة الرحمن الرحيم و در آيه‏ اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ‏ وارد است و مراد از آمنوا ائمه معصومينند صلوات اللَّه عليهم و بعد از خالدون و الحمد للّه ربّ العالمين نيز نازل شده است.

· ظاهراً در تفسیر ثعلبی نسخه یمنیه آن عبارت «و آل محمد» حذف نشده و موجود است

· در کتب شیعه و لسان معصوم(ع) حتی در شرایطی که تقیه هم نبوده، در مواردی همین قرائت رایج آمده:

· در کافی ج4(اسلامیه) ص192، ج8 ص117، ج8 ص381 و تفسیر فرات کوفی (تحقیق محمد کاظم) چند حدیث پشت سر هم هست ص78 حدیث 53و58و59