بسم الله الرحمن الرحیم
جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۸
فهرست جلسات مباحثه تفسیر
تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است
************
تقریر جدید:
************
تقریر آقای صراف:
دوشنبه 4/9/1398
· اشاره به آیة الکرسی علی التنزیل
لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه ؛ ج1 ؛ ص311
در آية الكرسى به نحوى كه نازل شده در روايات اهل البيت بعد از «العظيم و الحمد للّه رب العالمين» هست، و بعد از «لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ» وارد شده است «وَ ما بَيْنَهُما وَ ما تَحْتَ الثَّرى عالم الغيب و الشهادة الرحمن الرحيم مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ» إلى آخرها.
لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه ؛ ج4 ؛ ص170
هر جا كه در روايات يا كتب اصحاب آية الكرسى على التنزيل گويند مراد اينست كه ضم كند بعد از لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ: وَ ما بَيْنَهُما وَ ما تَحْتَ الثَّرى عالم الغيب و الشهادة الرحمن الرحيم و در آيه اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ وارد است و مراد از آمنوا ائمه معصومينند صلوات اللَّه عليهم و بعد از خالدون و الحمد للّه ربّ العالمين نيز نازل شده است.
· ظاهراً در تفسیر ثعلبی نسخه یمنیه آن عبارت «و آل محمد» حذف نشده و موجود است
· در کتب شیعه و لسان معصوم(ع) حتی در شرایطی که تقیه هم نبوده، در مواردی همین قرائت رایج آمده:
· در کافی ج4(اسلامیه) ص192، ج8 ص117، ج8 ص381 و تفسیر فرات کوفی (تحقیق محمد کاظم) چند حدیث پشت سر هم هست ص78 حدیث 53و58و59