بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۸

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:
















************
تقریر آقای صراف:
شنبه 13/7/1398

· ابن مهران (متولد 295 که پنج ساله بوده که کار ابن مجاهد شروع شده بوده) دو کتاب در قراءات عشر دارد (المبسوط فی القراءات العشر و الغایة فی القراءات العشر) و کار او نشان می‌دهد که کار ابن مجاهد نتوانسته بوده در آن زمان در نیشابور اثر بگذارد بخلاف اندلس.

· در این کتاب الغایة فی القراءات العشر در مورد آیه شریفه «... حتی یقول الرسول ...» دارد: رفع نافع

· نکاتی درباره اشتقاق کبیر و اشتقاق کبار مطرح شده توسط صبحی صالح

· چه مانعی دارد که کلمه مثل دو تا خروجی برای دو قاعده باشد و در یک شرایطی دو تا ثنائی مثل مثّ ثلّ را به مثل رسانده باشد و در شرایط دیگری از معنای م..ل گرفته شده باشد که حرف وسط آن را رنگ‌آمیزی کند (یا قواعدی مثل اصل معنا قرار دادن حرف دو حرف دوم یا حرف اول و دوم یا ترکیب ثنائی مث و مل یا ...)؟

· اگر مبنای کار در زبان واحدهای حروف بودند، طبیعت کار این است که ابتدا ترکیبات ثنائی ساخته شود

· البته قولی هم هست مبنی بر اینکه ابتدای کار ترکیبات جمل بوده و سپس تحلیل و تقطیع شده است. البته این قول پذیرش چندانی ندارد اما طرفدارانی دارد.

· وقتی در یک لغت دیدیم دو معنا داریم که نمی‌توانیم آنها را جمع کنیم، یک راه این است که محک بزنیم برای کشف قواعدی که هنوز کشف نشده.

· ممکن است زبان عربی در مراحل اولیه مبتنی بر پسوند و پیشوند و میانوند بوده و بعداً هیئات داخل شده