بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۸

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است

توضیح آقای صراف در انجمن علمی:
http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=644.0
یکشنبه ۱۳۹۸/۶/۲۴
شروع بحث در آیاتی که شیعه را متهم به تحریف می‌دانند، اما همین قرائت در منابع اهل سنت هم هست - آیه 214 سوره بقره


************
تقریر جدید:

















************
تقریر آقای صراف:
یکشنبه 24/6/1398

· کتابی تحت عنوان «الشیعة و القرآن» نوشته شده بر علیه شیعه از شخص پاکستانی به اسم احسان ظهیر الهی و قصد او نسبت قول به تحریف به شیعه است که محور کارش کتاب فصل الخطاب مرحوم محدث نوری است که بخشی از کتاب ایشان است که احادیث اختصاصی شیعه را آورده

· آنچه که در آن کتاب محور قرار گرفته بخشهای زیادی از کتاب مرحوم محدث نوری که درصد زیادی از آنها روایات اهل سنت است با زرنگی نادیده گرفته و تمرکز کرده بر بخش 11 کتاب که روایات اختصاصی شیعه است

· اینکه بحث تطبیقی شود بسیار نافع است و بخشی از روایاتیکه مرحوم محدث نوری آورده یک سری قراءات جا افتاده بین عموم بوده و بخشی هم اختصاصی مکتب اهل بیت است و محتواهایی که نزد عامه قابل قبول نیست و گروهی هم صرفاٌ صبغه بحث علمی دارد که این گروه سوم را بررسی می‌کنیم

· لازم است که توجه کنیم به معنای حرف واحد و سبعة احرف که از بیان سفیان بن عیینة و نزل القرآن علی سبعة احرف را نزل علی التسهیل معنی کرده و اینکه قرائت به مرادف و به معنا مجزی است و ابن اشته که آن را توضیح بیشتر داده

· بحث را از آیه 214 سوره بقره با بررسی تفسیری و قراءات آن شروع می‌کنیم:

البقرة ، الجزء 2، الصفحة: 33، الآية: 214
أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللَّهِ أَلاَ إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ ﴿214﴾

الشيعة والقرآن (ص: 175)
(كط) 104ـ الكليني عن محمد بن يحيى عن أحمد بن محمد بن عيسى عن الحسين بن يوسف عن أخيه عن أبيه عن أبي بكر بن محمد قال: سمعت أبا عبد الله (ع) يقرأ وزلزلوا ثم زلزلوا حتى يقول الرسول قال في (مرآة العقول) الظاهر أنه كان عن بكر بن محمد فزيد فيه قوله أبي من النساخ ويدل على أنه سقط من الآية قوله ثم زلزلوا انتهى.

القرآن الكريم و روايات المدرستين ج‏3 274 دراسة الروايات: ..... ص : 274
دراسة الروايات:
أ- [الآية]
- قال اللّه سبحانه في الآية (214) من سورة البقرة:
أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى‏ نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ‏.
و أضافت الروايات بعد وَ زُلْزِلُوا: ثمّ زلزلوا.

القرآن الكريم و روايات المدرستين ج‏3 275 ج - المتن: ..... ص : 275
ج- المتن:
سوف ندرس سبب اختلاق الغلاة، أمثال هذه الزيادات في ما يأتي إن شاء اللّه تعالى و الإضافة تخلّ بوزن الآية في السورة.

· این قرائت که فقط مال کافی نیست بلکه از جمله قراءاتی است که در معجم القراءات که خود اهل سنت جمع کرده‌اند در معجم القراءات ج1 ص294 معجم قراءات القرآن احمد مختار ج1 ص164 (و موسوعة التفسیر ج3 ص679 از مصاحف ابن ابی داود اشارتاً آورده ولی چون محورش الدر المنثور سیوطی بوده در اصل آن را نیاورده)

· فرّاء در معانی القرآن ج1 ص133 گفته که در مصحف ابن مسعود این را دیده و قرائت ابن مسعود دلیل است بر نصب (در مقابل قرائت رفع) و البته اهل سنت از تفاسیر اهل سنت که نزد آنها معتبر است مثل البحر المحیط ج2 ص373 این قرائت را آورده‌اند

· در مجمع البیان ج2 ص544 آیه را مورد بحث قرار داده