بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۸

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:
















************
تقریر آقای صراف:
یکشنبه 18/1/1398

· سؤال درباره قضیه حضرت خضر و حضرت موسی و مقایسه جایگاه و مقامات اولیاء خدا

· ریخت انعقاد بحث در مقایسات مطلق میان اولیاء خدا اشتباه است و لازم است توجه شود که خیلی از مباحث حیثی است و مطلق کردن آن اشتباه است

· ادامه بحث:

· ظاهراً این فوائدی که در اینجا ابن جزری می‌گوید از مصنفین قبلی نگرفته است

· ادامه از النشر:

وَمِنْهَا إِعْظَامُ أُجُورِ هَذِهِ الْأُمَّةِ مِنْ حَيْثُ إِنَّهُمْ يُفْرِغُونَ جُهْدَهُمْ [افراغ به معنای رها کردن و افراغ جهد یعنی کل تلاش ممکن را انجام دادن] لِيَبْلُغُوا قَصْدَهُمْ فِي تَتَبُّعِ مَعَانِي ذَلِكَ وَاسْتِنْبَاطِ الْحِكَمِ وَالْأَحْكَامِ مِنْ دِلَالَةِ كُلِّ لَفْظٍ، وَاسْتِخْرَاجِ كَمِينِ [فعیل به معنای فاعل و مبالغه در کامن بودن است] أَسْرَارِهِ وَخَفِيِّ إِشَارَاتِهِ، وَإِنْعَامِهِمُ النَّظَرَ وَإِمْعَانِهِمُ الْكَشْفَ [انعام یعنی بخوبی به کار بردن و امعان به معنای به شدت به کار بردن] عَنِ التَّوَجُّهِ وَالتَّعْلِيلِ وَالتَّرْجِيحِ، وَالتَّفْصِيلِ بِقَدْرِ مَا يَبْلُغُ غَايَةُ عِلْمِهِمْ، وَيَصِلُ إِلَيْهِ نِهَايَةُ فَهْمِهِمْ فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لَا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى، وَالْأَجْرُ عَلَى قَدْرِ الْمَشَقَّةِ.

· نکته: در مفتاح الفلاح مرحوم شیخ بهایی ایشان در وجوه ملک و مالک نکاتی را می‌فرمایند

· کتابی با عنوان تفسیر القرآن علی القراءات العشر آمده که حدود 15-16 جلد است و تازه چاپ شده (1431) ولی ظاهراً یک نحو حالت جمع‌آوری دارد و ظاهراً یک کار علمی ابتکاری سنگین انجام نشده و اقوال را جمع کرده. این کتاب در الشاملة نیامده ولی در المکتبة الوقفیّة آمده