بسم الله الرحمن الرحیم
جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۷
فهرست جلسات مباحثه تفسیر
تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است
************
تقریر جدید:
************
تقریر آقای صراف:
(یکشنبه شهادت امام هادی علیه السلام)
دوشنبه 20/12/1397
· ادامه از النشر:
وَمِنْهَا مَا فِي ذَلِكَ مِنْ عَظِيمِ الْبُرْهَانِ وَوَاضِحِ الدِّلَالَةِ، ...
· استعمال لفظ در بیش از یک معنا یکی از جنود عظمت قرآن است و تعدد قراءات یکی دیگر از جنود این عظمت است و همانگونه که اگر استعمال لفظ در اکثر از یک معنا نبود گویا قرآن کم بود، اگر تعدد قراءات هم نبود قرآن یک چیزی کم میداشت.
· گفته شد که کلام با لسان فرق دارد و کلام هم تولید شده از لسان است نه اینکه لسان کلی باشد که کلام، فرد و مصداقی از آن باشد. هر کلامی که از زبان عربی تولید میشود و محقق میشود، یک سری عناصر مؤلفه دارد که نقشهای مختلفی را ایفا میکند: از یک حیث نقشهای صرفی و از حیث دیگر نقش نحوی و از یک حیث دیگر هم موضع کلمات نقش دارد. توضیح آنکه: وقتی یک کلامی صادر شد، پس از صدور، یک طبیعت پیدا میکند که طبیعت شخصیه است و در آن مواضعی وجود دارد و هر موضعی ورای کلمهای که میخواهد در این موضع بنشیند، یک نقشی دارد مثل موضع ملک یا مالک که با موضع کلی صرفی یا نحوی آنها تفاوت دارد و مقصود، موضع در طبیعت شخصیه است.
· طبیعت شخصیه، خودش مؤلفه دارد و فقط مظروف مؤلفه کلام نیست بلکه موضع و ظرف موضعی که کلمه در آن قرار گرفته هم از مؤلفات کلام است و بکارگیری این مواضع از اموری است که از جنود عظمت قرآن است.
· اشاره به قول ابوفاخته در ام الکتاب و فواتح سور که منها یستخرج القرآن