بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۷

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:

















************
تقریر آقای صراف:
سه‌شنبه 4/10/1397

... فَإِنَّ الصَّحَابَةَ - رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ - تَلَقَّوْا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - مَا أَمَرَهُ اللَّهُ تَعَالَى بِتَبْلِيغِهِ إِلَيْهِمْ مِنَ الْقُرْآنِ لَفْظِهِ وَمَعْنَاهُ جَمِيعًا، وَلَمْ يَكُونُوا لِيُسْقِطُوا شَيْئًا مِنَ الْقُرْآنِ الثَّابِتِ عَنْهُ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - وَلَا يَمْنَعُوا مِنَ الْقِرَاءَةِ بِهِ.

· اینها عباراتی است که می‌خواهند با آن فرهنگ‌سازی کنند وگرنه شواهد روشن بر خلاف آن در همین کتاب هست

· از جمله در ص31 همین کتاب از طبری نقل کرد و آن را رد هم نکرد! که طبری گفت که از احرف سبعه، حروفی را اسقاط و منسی کردند و این کارشان موجه بود!

· چرا زمانی که عثمان را دوره کردند و او را متهم کردند و خواستند بکشند، در یک جا نگفت که عرضه اخیره را برای شما جمع کرده‌ام؟ یا حجاج در یک جا نگفت که چرا خلاف عرضه اخیره می‌خوانید؟ اینکه در قرن‌ها بعد از آن بگویند که مصاحف عثمانی، قطعاً عرضه اخیره را دارد و برخی از سایر قراءات را هم دارد و حال آنکه هیچ شاهدی از استشهاد پیشینیان نداشته باشد، قابل قبول نیست.

(وَأَمَّا) هَلِ الْقِرَاءَاتُ الَّتِي يُقْرَأُ بِهَا الْيَوْمَ فِي الْأَمْصَارِ جَمِيعُ الْأَحْرُفِ السَّبْعَةِ أَمْ بَعْضُهَا، فَإِنَّ هَذِهِ الْمَسْأَلَةَ تُبْتَنَى عَلَى الْفَصْلِ الْمُتَقَدِّمِ، فَإِنَّ مَنْ عِنْدَهُ أَنَّهُ لَا يَجُوزُ لِلْأُمَّةِ تَرْكُ شَيْءٍ مِنَ الْأَحْرُفِ السَّبْعَةِ يَدَّعِي أَنَّهَا مُسْتَمِرَّةُ النَّقْلِ بِالتَّوَاتُرِ إِلَى الْيَوْمِ، وَإِلَّا تَكُونُ الْأُمَّةُ جَمِيعُهَا عُصَاةً مُخْطِئِينَ فِي تَرْكِ مَا تَرَكُوا مِنْهُ، كَيْفَ وَهُمَ مَعْصُومُونَ مِنْ ذَلِكَ؟ ! وَأَنْتَ تَرَى مَا فِي هَذَا الْقَوْلِ، فَإِنَّ الْقِرَاءَاتِ الْمَشْهُورَةَ الْيَوْمَ عَنِ السَّبْعَةِ وَالْعَشَرَةِ وَالثَّلَاثَةَ عَشْرَةَ بِالنِّسْبَةِ إِلَى مَا كَانَ مَشْهُورًا فِي الْأَعْصَارِ الْأُوَلِ، قِلٌّ مَنْ كُثْرٍ وَنَزْرٌ مِنْ بَحْرٍ، ...

· او می‌گوید امت معصومون هستند اما روایتی هست که خلاصه‌اش این است که خود حدیث مصداق خودش است و آن حدیث این است که بخاری در کتاب تاریخ (نه صحیح بخاری) آمده که فلانی روایت کرده از امیرالمؤمنین(ع) که از پیامبر(ص) روایت فرموده که الامة لتغدر بک بعدی. البته بخاری گفته یک نفر فقط گفته و لا یُتابَع ولی بیهقی گفته که یک نفر دیگر هم هست.

· البانی در سلسلة الاحادیث الضعیفة و اثرها السیء علی الامة آن را آورده و 4 نفر را آورده و سعی کرده که آن را یک جوری زمین بزند و نفس کار او غدر نسبت به امیرالمؤمنین(ع) است.