بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۷

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:

















************
تقریر آقای صراف:
یکشنبه 25/9/1397

· در سال 1439 قمری کتاب در عربستان چاپ اول شده در 24 جلد به نام موسوعة التفسیر المأثور که سعی کرده‌اند از مفسرین صدر اول (از پیامبر(ص) و صحابه و تابعین) هرچه تفسیر هست جمع کنند و چاپ رنگی بسیار خوبی شده: در ج7 ص691 ذیل آیه مبارکه تبلیغ (در مقدمه موسوعه توضیح می‌دهند که چکار کرده‌اند و اول کاری که می‌کنند قراءات را می‌آورند و به ترتیب زمان هم هست که به همین دلیل اول از همه قرائت ابن مسعود را می‌آورند) (مائده/67) زیر آیه القراءات و اول از همه قرائت ابن مسعود را می‌آورند!

· در سوره احزاب آیه مبارکه 25 ج17 ص726 که نوشته قرائت ابن مسعود کفی الله المؤمنین القتال بعلی بن ابی‌طالب

· مبنایشان الدر المنثور سیوطی بوده و به نحوی خواسته‌اند کار او را تکمیل کنند

· البته در پاورقی می‌گوید قضیه مربوط به جنگ خندق بوده و نبرد با عمرو بن عبد ود و بعد حرف ابن تیمیه را می‌آورد که اصل قضیه را دروغ می‌خواند. ابن تیمیه در منهاج السنة ذیل فرمایش علامه حلی دارد:

منهاج السنة النبوية (8/ 107)
وَقَوْلُهُ: إِنَّ عَمْرَو بْنَ عَبْدِ (7) وُدٍّ وَعِكْرِمَةَ [بْنَ أَبِي جَهْلٍ] (8) رَكِبَا، وَدَخَلَا مِنْ مَضِيقٍ فِي الْخَنْدَقِ.
وَقَوْلُهُ: إِنَّ عَمْرًا لَمَّا قُتِلَ وَانْهَزَمَ (1) الْمُشْرِكُونَ وَالْيَهُودُ.
هَذَا مِنَ الْكَذِبِ الْبَارِدِ ; فَإِنَّ الْمُشْرِكِينَ بَقُوا مُحَاصِرِينَ لِلْمُسْلِمِينَ (2) بَعْدَ ذَلِكَ هُمْ وَالْيَهُودُ، حَتَّى خَبَّبَ بَيْنَهُمْ نُعَيْمُ بْنُ مَسْعُودٍ، وَأَرْسَلَ اللَّهُ عَلَيْهِمُ الرِّيحَ الشَّدِيدَةَ: رِيحَ الصَّبَا، وَالْمَلَائِكَةَ مِنَ السَّمَاءِ.

· تاریخ مدینة دمشق ج42 ص360 روایات متعددی را نقل می‌کند تا می‌رسد به روایت ابوهریرة

تاريخ دمشق لابن عساكر (42/ 360)
أخبرنا أبو الحسن علي بن المسلم الشافعي أنا أبو القاسم بن أبي العلاء أنا أبو بكر محمد بن عمر بن سليمان العوفي النصيبي نا أبو بكر أحمد بن يوسف بن خلاد نا أبو عبد الله الحسين بن إسماعيل المهري نا عباس بن بكار نا خالد بن أبي عمرو الأسدي عن الكلبي عن أبي صالح عن أبي هريرة قال مكتوب على العرش لا إله إلا الله وحدي لا شريك لي ومحمد عبدي ورسولي أيدته بعلي وذلك قوله في كتابه " هو الذي أيدك بنصره وبالمؤمنين " (2) علي وحده أخبرنا أبو الفرج سعيد بن أبي الرجاء أنا منصور بن الحسين وأحمد بن محمود قالا أنا أبو بكر بن المقرئ نا إسماعيل بن عباد البصري نا عباد بن يعقوب نا الفضل بن القاسم عن سفيان الثوري عن زبيد (3) عن مرة عن عبد الله أنه كان يقرأ " وكفى الله المؤمنين القتال " (4) بعلي بن أبي طالب

· قندوزی در ینابیع المودة ج1 ص351 نقلی را می‌آورد که در مصحف ابن مسعود هم بوده

· شیخ در تبیان ج8 ص331:

التبيان في تفسير القرآن، ج‏8، ص: 331
... «و كفى الله المؤمنين القتال» عند رجوعهم، و قيل و كفى الله المؤمنين القتال بالريح و الملائكة. و قيل: و كفى الله المؤمنين القتال بعلي عليه السلام و هي قراءة ابن مسعود، و كذلك هو في مصحفه، في قتله عمرو بن عبدودّ، و كان ذلك سبب هزيمة القوم.

· در سایت تراثنا که کتب خطی را جمع‌آوری کرده و در آن نسخه خطی منظومه صاحب وسائل در هندسه به خط خود صاحب وسائل وجود دارد