بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۷

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:


















************
تقریر آقای صراف:
دوشنبه 19/9/1397

· بعد از حدود صد سال بعد از ابن مجاهد، کار او اثر خود را به نحوی می‌گذارد که ذهنیت علمای آن زمان کاملاً متفاوت از قبل از او بوده و کلماتی که از علمای قبل می‌دیده‌اند در فضای ذهنی خود نگاه و تفسیر می‌کرده‌اند

· گفته شد که چند مقطع بوده و از جمله از 150 تا 200 و از 200 تا 300 که مراحلی طی شده

· در مقطع بعد از حجاج تا 150 افراد دیگری هم هستند

· ابوحنیفه در زمانی بوده که می‌توانسته بر مبنای مصحف ابن مسعود فتوا دهد که کاشف از این است که فضای عمومی، پذیرش چنین فتوایی را داشته و در عین حال که شاگردانش آن را نپذیرفته‌اند اما فتوای او تا الآن مانده اما فتوای او به اینکه می‌شود نقل به معنا یا ترجمه در نماز خواند، در جامعه منسی شد.

· در فضای شیعه جوری قضایا جا افتاده بوده که هیچ وقت از قرائت قرآن به مرادف سؤال نشده از معصومین(ع) در حالی که نقل به معنای حدیث را مورد سؤال قرار داده‌اند.

· شخصیت دیگر، واصل بن عطاء شخصیت معروف معتزلی که شاگرد حسن بصری بوده. معروف است که او به مرادف قرائت را جایز می‌دانسته. مرادف‌گویی، فرد روشن جواز قرائت به خلاف مصحف عثمان است. (سیر اعلام النبلاء ج5 ص464 درباره واصل بن عطاء این مطلب را دارد)

· زهری هم چنین چیزی به او نسبت داده شده (سیر اعلام النبلاء ج5 ص374)

· قدوری در کتاب التجرید ج12 ص6429 در مسأله 1569 می‌خواهد همان فتوای ابوحنیفه را بدون تمسک به قرائت ابن مسعود توضیح دهد اما سر نمی‌رسد

· بعد از سال 150 تا سال 200 دیگر حاضر نبودند فتوا هم بدهند