بسم الله الرحمن الرحیم
جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۷
فهرست جلسات مباحثه تفسیر
تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است
************
تقریر جدید:
************
تقریر آقای صراف:
سهشنبه 10/7/1397
(وَمِنْهَا) مَا يَكُونُ لِإِيضَاحِ حُكْمٍ يَقْتَضِي الظَّاهِرُ خِلَافَهُ كَقِرَاءَةِ (فَامْضُوا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ) ؛ فَإِنَّ قِرَاءَةَ (فَاسْعَوْا) يَقْتَضِي ظَاهِرُهَا الْمَشْيَ السَّرِيعَ وَلَيْسَ كَذَلِكَ، فَكَانَتِ الْقِرَاءَةُ الْأُخْرَى مُوَضِّحَةً لِذَلِكَ وَرَافِعَةً لِمَا يُتَوَهَّمُ مِنْهُ.
· چرا ابن مسعود میگوید اگر «فاسعوا» بود جوری میدویدم که ردا از روی شانه من بیفتد؟ گویا چنین باشد که او در این مقام میخواسته ذهن مخاطب را از معنای دیگر منصرف کند تا این معنا را جا بیندازد. چون در «فاسعوا» (دویدن) یک حیث منفی وجود دارد که در نزد ذهن عرف عام میتواند از آن استفاده کرد برای آنکه برای قرائت دیگر آمادگی ایجاد کند، ابن مسعود از این فضا استفاده میکند.
· نکته: در اسلام از همان ابتدا، دو گروهی پدید آمدند که به شدت مواظب بودند که طرف مقابل چه میکند و اگر کوچکترین چیزی پیش آمد، مقابله کنند و طرف مقابل را با آن محکوم کنند، لذا اگر چیزی بین هردو گروه، مشترک باشد، معلوم میشود که اصل محکم و قوی داشته است.
· تفسیر الامام الشافعی ج3 ص1358:
تفسير الإمام الشافعي (3/ 1358)
قال الشَّافِعِي رحمه الله: أخبرنا سفيان بن عينية، عن الزهري، عن سالم عن أبيه قال: ما سمعت عمر - رضي الله عنه - قط يقرؤها إلا: "فامضوا إلى ذكر الله" الحديث.
ومعقول أن السعي في هذا الموضع العمل.
· در صحیح بخاری ج6 ص151
· تاریخ المدینة ج2 ص711
· الموطأ ابن وهب ص79
· موطأ مالک تحقیق اعظمی ج2 ص147
· در کتب شیعه:
· در کافی ج3 ص415
· تفسیر قمی ج2 ص367
· در اختصاص ص129
· دعائم ج1 ص182
· در تفسیر صافی ج5 ص174
· بحار: ج66 ص77، ج86 ص126، ص150 و ص344
· البرهان ج1 ص222