بسم الله الرحمن الرحیم
جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۷
فهرست جلسات مباحثه تفسیر
تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است
************
تقریر جدید:
************
تقریر آقای صراف:
یکشنبه 16/2/1397
· اینکه از قدیم بین اهل سنت یک کتابی باشد منسوب به ابن قتیبه که معروف بوده و ابوبکر ابن العربی هم چنان حساسیت نشان میدهد، این معروفیت یک شبه به دست نیامده و اگر میتوانستند به گردن دیگری بیندازند، آن شخص دیگر را مطرح میکردند و نمیگذاشتند اینگونه معروفیتی پدید بیاید و این کتاب به نام او اشتهار پیدا کند و احدی هم در کنار او نامش مطرح نبوده.
· خود هجمه ابن العربی به ابن قتیبه و کتاب او، باعث خلود این کتاب در تاریخ شده چون این کتاب را نام برده و حمله کرده
· در فضای بحث، بدون برچسب زدن به مطالب که بگوییم اینها حرف شیعه را میزنند یا دلیل بر فلان مطلب است، خود شواهد در کنار هم از کتب خودشان آورده شود
· چه بسا از آن اهل سنتی که باز عمل میکنند افرادی بودهاند که از سنین پایینتر از یک چیزهایی مطلع شدهاند نه در زمانی که فضای فکری او بسته شده از قبل و به وادی توجیه بیفتد و مثل ابن حجر عسقلانی به نظر میرسد از سنین پایین توسعه اطلاعات پیدا کردهاند
· ادامه النشر:
... عَلَى أَنَّهُ قَدْ فَاتَهُ كَمَا فَاتَ غَيْرَهُ أَكْثَرُ أُصُولِ الْقِرَاءَاتِ: كَالْإِدْغَامِ، وَالْإِظْهَارِ، وَالْإِخْفَاءِ، وَالْإِمَالَةِ، وَالتَّفْخِيمِ، وَبَيْنَ بَيْنَ [بین اماله و تفخیم]، وَالْمَدِّ، وَالْقَصْرِ، وَبَعْضِ أَحْكَامِ الْهَمْزِ، كَذَلِكَ الرَّوْمُ، وَالْإِشْمَامُ، عَلَى اخْتِلَافِ أَنْوَاعِهِ وَكُلُّ ذَلِكَ مِنَ اخْتِلَافِ الْقِرَاءَاتِ وَتَغَايُرِ الْأَلْفَاظِ مِمَّا اخْتَلَفَ فِيهِ أَئِمَّةُ الْقُرَّاءِ وَكَانُوا يَتَرَافَعُونَ بِدُونِ ذَلِكَ إِلَى النَّبِيِّ - صَلَّى اللَّهُ تَعَالَى عَلَيْهِ وَعَلَى آلِهِ وَسَلَّمَ -، وَيَرُدُّ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ كَمَا سَيَأْتِي تَحْقِيقُهُ وَبَيَانُهُ فِي بَابِ الْهَمْزِ وَالنَّقْلِ وَالْإِمَالَةِ، وَلَكِنْ يُمْكِنُ أَنْ يَكُونَ هَذَا مِنَ الْقِسْمِ الْأَوَّلِ فَيَشْمُلُ الْأَوْجُهَ السَّبْعَةَ عَلَى مَا قَرَّرْنَاهُ. [خود ابن جزری هم این اختلاف در اصول را نیاورد در جمله اختلاف احرف سبعه]
(وَأَمَّا) عَلَى أَيِّ شَيْءٍ يَتَوَجَّهُ اخْتِلَافُ هَذِهِ السَّبْعَةِ [در ج1 ص49 درباره حقیقت و فائده اختلاف در سبعة احرف خود ابن جزری مطالبی دارد]، فَإِنَّهُ يَتَوَجَّهُ عَلَى أَنْحَاءٍ وَوُجُوهٍ مَعَ السَّلَامَةِ مِنَ التَّضَادِّ وَالتَّنَاقُضِ كَمَا سَيَأْتِي إِيضَاحُهُ فِي حَقِيقَةِ اخْتِلَافِ هَذِهِ السَّبْعَةِ.
(فَمِنْهَا) مَا يَكُونُ لِبَيَانِ حُكْمٍ مُجْمَعٍ عَلَيْهِ كَقِرَاءَةِ سَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَاصٍّ وَغَيْرِهِ (وَلَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ مِنْ أُمٍّ) [نساء/12. در مصحف عثمان «من ام» نیست] فَإِنَّ هَذِهِ الْقِرَاءَةَ تُبَيِّنُ أَنَّ الْمُرَادَ بِالْإِخْوَةِ هُنَا هُوَ الْإِخْوَةُ لِلْأُمِّ، وَهَذَا أَمْرٌ مُجْمَعٌ عَلَيْهِ ; [از اینجا وارد مسأله اختلافیه حماریه یا مشرکه (اسامی مختلفی برای آن ذکر شده)] ...