بسم الله الرحمن الرحیم
جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۶
فهرست جلسات مباحثه تفسیر
تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است
************
تقریر جدید:
************
تقریر آقای صراف:
دوشنبه 14/12/1396
· نکاتی در شریعت و منهاج
· برای اینکه این ابتنای بر 7 را بفهمیم اگر دقت کنیم در اینکه فرمودند در بدن، مبتنی بر هفت است، اعضای رئیسی مبتنی بر 7 است اما لازم نکرده که مثلاً تعداد انگشتان هم 7 تا باشد، بلکه آن عدد 7 مبنایی، زمینهساز بروز و ظهور بقیه چیزهاست.
· ابتناء تکوین بر سبع منافاتی با اینکه در تکوینیات، همه چیز فعلیاً بروز و ظهور نکرده باشد و چیزهایی بعداً تکوین بیابند فلذا میتوان تصور کرد که همه آنچه خروجی سبعة احرف است و مصاحف، مظهر آن است، در فضای اقراء بروز پیدا نکرده باشد.
· ادامه از النشر:
... وَفِي لَفْظٍ لِلتِّرْمِذِيِّ أَيْضًا عَنْ أُبَيٍّ قَالَ: لَقِيَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - جِبْرِيلَ عِنْدَ أَحْجَارِ الْمِرَا قَالَ: فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - لِجِبْرِيلَ إِنِّي بُعِثْتُ إِلَى أُمَّةِ أُمِّيِّينَ فِيهِمُ الشَّيْخُ الْفَانِي وَالْعَجُوزُ الْكَبِيرَةُ وَالْغُلَامُ، قَالَ: فَمُرْهُمْ فَلْيَقْرَءُوا الْقُرْآنَ عَلَى سَبْعَةِ أَحْرُفٍ قَالَ التِّرْمِذِيُّ: حَسَنٌ صَحِيحٌ. وَفِي لَفْظٍ: فَمَنْ قَرَأَ بِحَرْفٍ مِنْهَا فَهُوَ [فالقرآن] كَمَا قَرَأَ، ...