بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۶

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:
















************
تقریر آقای صراف:
دوشنبه 7/12/1396

... وَقَدْ رُوِّينَا فِي الْمُعْجَمِ الْكَبِيرِ [ج9 ص138] لِلطَّبَرَانِيِّ بِسَنَدٍ صَحِيحٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ النَّخَعِيِّ قَالَ: قَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْعُودٍ: (لَيْسَ الْخَطَأُ أَنْ يَقْرَأَ بَعْضَهُ فِي بَعْضٍ، وَلَكِنْ أَنْ يُلْحِقُوا بِهِ مَا لَيْسَ مِنْهُ) .

· این روایت در کتب دیگر نیامده و فقط طبرانی آورده و مضمون آن هم واضح نیست که مقصود چه بوده

· آیا ممکن است بگوییم ابن مسعود می‌خواسته ترادف تسهیلی را تصحیح کند؟ به این معنی که الحاق ما لیس منه، مقصودش این است که معنایی غیرقرآنی را در آن داخل کنند.

· با توجه به اینکه ابن مسعود قائل به ترادف تسهیلی بوده این احتمال بعید نیست که «منه» یعنی از معانی قرآن چراکه اگر لفظ برای ابن مسعود به آن مرتبه از صلبیت نبوده که هم معنای آن از آن محسوب نشود، این بیان ترادف تسهیلی را می‌تواند اراده کرده باشد

· نزد اهل سنت در حال حاضر امر مستنکری است ترادف تسهیلی و قبول هم ندارند که ابن مسعود چنین بوده، اما تا حدود 200 سال ترادف تسهیلی، رواج داشته