بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۶

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:


















************
تقریر آقای صراف:
(چهارشنبه توحید صدوق قده)
شنبه 30/10/1396

وَكَانَ بَعْضُ أَئِمَّتِنَا [ظاهراً مقصود ابوحیان صاحب البحر المحیط است و ائمه در رشته قرائت مراد اوست] يَقُولُ: وَعَلَى قَوْلِ مَنْ حَرَّمَ الْقِرَاءَةَ بِالشَّاذِّ [مخالف مصحف عثمان] يَكُونُ عَالِمٌ مِنَ الصَّحَابَةِ وَأَتْبَاعِهِمْ قَدِ ارْتَكَبُوا مُحَرَّمًا بِقِرَاءَتِهِمْ بِالشَّاذِّ، فَيَسْقُطُ الِاحْتِجَاجُ بِخَبَرِ مَنْ يَرْتَكِبُ الْمُحَرَّمَ دَائِمًا وَهُمْ نَقَلَةُ الشَّرِيعَةِ الْإِسْلَامِيَّةِ، فَيَسْقُطُ مَا نَقَلُوهُ فَيَفْسُدُ عَلَى قَوْلِ هَؤُلَاءِ نِظَامُ الْإِسْلَامِ وَالْعِيَاذُ بِاللَّهِ.
قَالَ: وَيَلْزَمُ أَيْضًا أَنَّ الَّذِينَ قَرَءُوا بِالشَّوَاذِّ لَمْ يُصَلُّوا قَطُّ [چون نمازشان باطل بوده]; لِأَنَّ تِلْكَ الْقِرَاءَةِ مُحَرَّمَةٌ وَالْوَاجِبُ لَا يَتَأَدَّى بِفِعْلِ الْمُحَرَّمِ ...

· روایت شده که ائمه نیز قراءاتی خلاف مصحف عثمان در نماز داشته‌اند، باید توجه داشت که این نقلیات منافاتی با امر ایشان به قرائت مثل قرائت مرد ندارد، چراکه این قراءات در میان مردم رواج داشته و برخورد با این قراءات در زمان ابن مجاهد و بعد از آن صورت گرفته و کلاسیک شده که در قرن چهارم و بعد از آن بوده است.

· اینکه قرآن به عنوان محوری میان تمام مسلمین مورد هیچ خدشه و اختلافی نباشد، غرضی مهم بوده تا نحوه برخورد ائمه آنطور باشد. غیر از این وجه، مسأله مراعات تقیه هم بوده.