بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۶

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است

جلسه شنبه ۲۳ دی ماه-چهارشنبه ۲۰ دی توحید صدوق قده

آقای سوزنچی:
http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=589.0
چهارشنبه 96/10/20
از این هفته قرار شد روزهای چهارشنبه به ادامه بحث از کتاب التوحید صدوق اختصاص یابد که چند سال قبل تا ص69 آن بحث شده بود.
ان شاء الله بزودی فایلهای مباحث گذشته را در سایت بارگذاری خواهیم کرد و این ادامه هم در برگه مستقلی در قسمت موضوعات خاص خواهد آمد.
امروز این جمله بحث شد:
لَمْ‏ يَغِبْ‏ عنه [عَنْ‏ عِلْمِهِ‏] شَيْ‏ءٌ فَيُعْلَمَ بِحَيْثِيَّة



************
تقریر جدید:















************
تقریر آقای صراف:
شنبه 23/10/1396

· ادامه النشر:

وَمِثَالُ الْقِسْمِ الثَّانِي قِرَاءَةُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ وَأَبِي الدَّرْدَاءِ: (وَالذَّكَرَ وَالْأُنْثَى) فِي وَمَا خَلَقَ الذَّكَرَ وَالْأُنْثَى وَقِرَاءَةُ ابْنُ عَبَّاسٍ (وَكَانَ أَمَامَهُمْ مَلِكٌ يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ صَالِحَةٍ غَصْبًا وَأَمَّا الْغُلَامُ فَكَانَ كَافِرًا) وَنَحْوَ ذَلِكَ مِمَّا ثَبَتَ بِرِوَايَاتِ الثِّقَاتِ، [عبارت مجموع الفتاوی ابن تیمیه ج13 ص398] (وَاخْتَلَفَ الْعُلَمَاءُ) فِي جَوَازِ الْقِرَاءَةِ بِذَلِكَ فِي الصَّلَاةِ [ظاهر این کلام آن است که در غیرنماز جایز است و با این حساب این حرف ابن تیمیه مخالف مکی بن ابیطالب است که گفت لا تُقرَأ]، فَأَجَازَهَا بَعْضُهُمْ لِأَنَّ الصَّحَابَةَ وَالتَّابِعِينَ كَانُوا يَقْرَءُونَ بِهَذِهِ الْحُرُوفِ فِي الصَّلَاةِ، وَهَذَا أَحَدُ الْقَوْلَيْنِ لِأَصْحَابِ الشَّافِعِيِّ وَأَبِي حَنِيفَةَ وَإِحْدَى الرِّوَايَتَيْنِ عَنْ مَالِكٍ وَأَحْمَدَ. وَأَكْثَرُ الْعُلَمَاءِ عَلَى عَدَمِ الْجَوَازِ [این اکثر مگر اینکه بگوییم قرن هشتم یا همان حدود وگرنه دروغ محض است چون تا پایان قرن دوم و حتی قرن سوم و چهارم اینگونه نبوده است] ; لِأَنَّ هَذِهِ الْقِرَاءَاتِ لَمْ تَثْبُتْ مُتَوَاتِرَةً عَنِ النَّبِيِّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -، وَإِنْ ثَبَتَتْ بِالنَّقْلِ فَإِنَّهَا مَنْسُوخَةٌ بِالْعَرْضَةِ الْأَخِيرَةِ أَوْ بِإِجْمَاعِ الصَّحَابَةِ عَلَى الْمُصْحَفِ الْعُثْمَانِيِّ [با اجماع صحابه، آیه نسخ می‌شود؟ اجماع باید کاشف باشد اثباتاً نه اینکه ثبوتاً کار انجام دهد]، أَوْ أَنَّهَا

النشر في القراءات العشر (1/ 15)
لَمْ تُنْقَلْ إِلَيْنَا نَقْلًا يَثْبُتُ بِمِثْلِهِ الْقُرْآنُ [یعنی صحابه اکتفا به نوشته‌ها یا نقل نمی‌کردند بلکه به دنبال نوشته‌هایی بودند که در حضور خود پیامبر(ص) بوده که به یک چنین نحوی قرآنیت ثابت می‌شده] أَوْ أَنَّهَا لَمْ تَكُنْ مِنَ الْأَحْرُفِ السَّبْعَةِ، كُلُّ هَذِهِ مَآخِذُ لِلْمَانِعِينَ، ...