بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۶

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:















************
تقریر آقای صراف:
چهارشنبه 30/1/1396

· کسی که اگر بود انگیزه‌ها قوی بود برای اینکه بگویند او هم بوده و احدی نگفته که بوده،

· خود اهل سنت که ابن تیمیه هم قبول کرده می‌گویند که ابو بکر بعد از خلافت هر چه هم گفتند که به جیش اسامه نیاز است او قبول نکرد و گفت که باید برود و فقط عمر را با استجازه از خود اسامه استثناء کرد و اگر قرار بود امیرالمؤمنین(ع) هم مخاطب فرمایش پیامبر(ص) می‌بودند یا باید ایشان را هم استثناء می‌کرد یا اینکه همین را بهانه برای فرستادن ایشان می‌کردند.

· اصل این استثناء کردن ابو بکر عمر را از جیش اسامه یک استناد است و نه استدلال.

· تنها چیزی که باعث می‌شود یک سنی خودش را قانع کند، همین پررنگ بودن نماز ابو بکر به جای حضرت(ص) است که بعد که دیدند حالشان خوب نیست به او مأموریت نماز را دادند!

· یکی از سؤالاتی که مطرح می‌شود این است که اگر اینها برنامه داشتند (سقیفه را که در برنامه نداشتند و خبر نداشتند از آن و سعد برنامه آنها را به هم زد) برنامه آنها چه بود و چطور می‌خواستند سروسامان بدهند و تدبیر آنها که سعد به هم زد چه بود؟ یکی از برنامه‌ها که نماز بود که خود حضرت(ص) با آن تفصیل به هم زدند ولی بقیه برنامه‌ها چه بود؟

· تعبیر صحیح بخاری این بود که عمر گفت وقتی رفتند سقیفه زوّرتُ فی نفسی کلامی و ابو بکر مانع شد ولی خودش بسیار بهتر مطالب را بیان کرد، اما این که در برنامه نبود، ولی آنچه در برنامه داشتند چه بود؟

· مرحوم مجلسی در بحار ج28 ص130 تبیین و تتمیم دارند تا ص170 درباره نماز خواندن حضرت(ص) مفصل بحث می‌کنند. مهم‌ترین چیزی که مرحوم مجلسی تأکید می‌کنند این است که خود شما قبول دارید که ابو بکر در جیش اسامه بوده است و این با امر به نماز منافات دارد.

· نکاتی از جلسه قبل: ابو بکر جوهری گفته شد که کسی کتاب او را ببیند شک نمی‌کند که سنی است.

· ابن ابی الحدید در ج16 ص210 تصریح می‌کند که جوهری از علمای اهل سنت است.