بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۵

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است
تقریر مختصر آقای سوزنچی، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:









************
تقریر مختصر آقای سوزنچی:

فایل‌های صوتی بهمن و اسفند1395 (النشر فی القرائات العشر)
http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=540.0
یکشنبه 1395/12/01
بحثی عالی درباره اینکه «حضور خدا در عالم ماده چگونه است؟»







************
تقریر آقای صراف:
یکشنبه 1/12/1395

· به طور کلی وجود دو جور است و موجوداتی هستند که ریختشان و حوزه‌شان حوزه‌ی فضامندی نیست و تمام حقایق چنین‌اند. این حقایق، با این فضا و آنچه در آن است، رابطه‌ای برقرار می‌کنند ولی نه به این معنی که در آن فضا حلول کرده است.

· بنابراین معنا ندارد که بگوییم خدا چگونه حضور فضامند دارد در این فضامندی. ذاتی که فضا را فضا کرده و بر اصل طبیعت فضامندی سابق است، چگونه می‌توان در مورد فضامندی او گفت‌وگو کرد؟

· ما در عالَمی میانه هستیم و در همین عالَم میانه باز ما عوالم عرضی داریم با تموج‌های پایه مختلف غیرمتمانع با فضاهای دیگری که در همان جا موجودند.

· وقتی فضاهای مختلفی وجود دارند که می‌توانند با هندسه‌های مختلف باشند و فضا تابع ماده می‌شود.

· وقتی صورت خیالی زیدی را در ذهن خود ایجاد می‌کنیم، در آن حضور داریم اما در آن حلول نکرده‌ایم.

· تا فضا و ماده را تصور نکنیم که چگونه شکل گرفته، نمی‌توانیم تفاوت فضامند با غیرفضامند را بفهمیم.

بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏99 ؛ ص116
... الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي مَنَّ عَلَيْنَا بِحُكَّامٍ يَقُومُونَ مَقَامَهُ لَوْ كَانَ‏ حَاضِراً فِي‏ الْمَكَان‏ ...

الأمالي (للطوسي) ؛ النص ؛ ص629
1295- 8- وَ عَنْهُ، قَالَ: أَخْبَرَنَا جَمَاعَةٌ، عَنْ أَبِي الْمُفَضَّلِ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو عَلِيٍّ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ إِسْحَاقَ بْنِ جَعْفَرٍ الْعَلَوِيُّ الْعُرَيْضِيُّ الشَّيْخُ الصَّالِحُ بِحَرَّانَ، قَالَ: حَدَّثَنَا جَدِّي الْحُسَيْنُ بْنُ إِسْحَاقَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ أَخِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ، عَنْ أَبِيهِ جَعْفَرٍ، عَنْ أَبِيهِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ جَدِّهِ، عَنْ عَلِيٍّ (عَلَيْهِمُ السَّلَامُ)، عَنِ النَّبِيِّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) قَالَ: يُعَيِّرُ اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) عَبْداً مِنْ عِبَادِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، فَيَقُولُ: عَبْدِي، مَا مَنَعَكَ إِذْ مَرِضْتُ أَنْ تَعُودَنِي فَيَقُولُ: سُبْحَانَكَ، أَنْتَ رَبُّ الْعِبَادِ لَا تَأْلَمُ وَ لَا تَمْرَضُ! فَيَقُولُ:

مَرِضَ أَخُوكَ الْمُؤْمِنُ فَلَمْ تَعُدْهُ، وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَوْ عُدْتَهُ لَوَجَدْتَنِي‏ عِنْدَهُ‏، ثُمَّ لتكلفت [لَتَكَفَّلْتُ‏] بِحَوَائِجِكَ فَقَضَيْتُهَا لَكَ، وَ ذَلِكَ مِنْ كَرَامَةِ عَبْدِيَ الْمُؤْمِنِ، وَ أَنَا الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ.

· بیتی از محتشم:

هست از ملال گرچه بری ذات ذوالجلال – او در دل است و هیچ دلی نیست بی‌ملال

· حکایتی که مرحوم حاج آقای بهجت نقل می‌کردند: آتاتورک ملعون در درشکه داشت می‌رفت و با یک روحانی مواجه شد. روحانی را صدا زد و گفت هیچی دیگر نبود به آن قسم بخورند غیر از انجیر و زیتون (خواست مسخره کند) و آن روحانی در رفت از حرف او اما خود حاج آقای بهجت جواب می‌دادند که مخلوق وقتی نسبت به مخلوقات دیگر سنجش می‌کند هر چیزی با چیزی دیگر متفاوت است اما برای خالق، نسبت‌ها همه علی السویة است.

· ادامه النشر:

وَقَدْ خَصَّ اللَّهُ تَعَالَى هَذِهِ الْأُمَّةَ فِي كِتَابِهِمْ هَذَا الْمُنَزَّلِ عَلَى نَبِيِّهِمْ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - بِمَا لَمْ يَكُنْ لِأُمَّةٍ مِنَ الْأُمَمِ فِي كُتُبِهَا الْمُنَزَّلَةِ، ...