بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۵

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است
تقریر مختصر آقای سوزنچی، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:









************
تقریر مختصر آقای سوزنچی:

فایل‌های صوتی بهمن و اسفند1395 (النشر فی القرائات العشر)
http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=540.0
چهارشنبه 1395/11/20
تفصیل بیشتر معنای «الآخرة محیطة بالدنیا» + تلازم افق خداشناسی و معادشناسی+ حققت القیامة علیهم عداتها + درباره روح + عدم منافات وقوع قیامت با تناهی یا عدم تناهی زمان + عوالم وآدمهای دیگر!







************
تقریر آقای صراف:
چهارشنبه 20/11/1395

· محیط بودن عالم آخرت به دنیا چگونه است؟ اگر دید ما در موجودات دید فضامندی باشد در مورد خدا هم در همین فضا جلو می‌رویم اما اگر دید ما نسبت به مبدأ متعال دید به یک چیزی که مبدئیت برای خود فضا دارد باشد، وضعیت فرق می‌کند.

· وقتی دید عوض شد می‌بینیم گفته می‌شود که عوالم و عالم آخرت را در طول عالم دنیا ببین ولی باید صلی پیدا کنیم تا بتوانیم ببینیم. قوه وقتی به سمت فعلیت حرکت می‌کند نمی‌شود انتظار داشت که فعلیت را ببیند اما وقتی به فعلیت رسید می‌تواند از آن جایگاه ببیند.

· عبارتی از مرحوم حاج شیخ غلامرضا یزدی نقل شده: می‌فرمودند که بهشت خدا ناتمام است یا حورالعین به تکلیف رسیده‌اند؟ بدی می‌کنی، نگاهت می‌دارند! (مفتاح علوم القرآن به عنوان مقدمه تفسیر هم داشته‌اند که حاج آقای بهجت خیلی سفارش می‌کرده‌اند. از جمله حرف‌های دیگرشان این بوده که: دعا کنید که آدمیزاده خر نشود چون اگر آدمیزاد خر شود می‌شود جوهر خر و جوهر خر آن چیزی است که وقتی یک ذره آن را به کوه بزنید گله گله خر می‌آید بیرون) و به همین سادگی دید خود را نسبت به عالم آخرت و احاطه آن می‌گفته‌اند.

· در نهج البلاغه می‌فرمایند: خدای متعال بنده‌هایی دارد که (با کأنّ هم نفرموده‌اند هر چند ممکن است فکانما که در قبل از آن است) حققت القیامة علیهم عداتها و ...:

نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ؛ ص342
... فَكَأَنَّمَا قَطَعُوا الدُّنْيَا إِلَى الْآخِرَةِ وَ هُمْ فِيهَا فَشَاهَدُوا مَا وَرَاءَ ذَلِكَ فَكَأَنَّمَا اطَّلَعُوا غُيُوبَ أَهْلِ الْبَرْزَخِ‏ فِي طُولِ الْإِقَامَةِ فِيهِ وَ حَقَّقَتِ‏ الْقِيَامَةُ عَلَيْهِمْ عِدَاتِهَا فَكَشَفُوا غِطَاءَ ذَلِكَ لِأَهْلِ الدُّنْيَا حَتَّى كَأَنَّهُمْ يَرَوْنَ مَا لَا يَرَى النَّاسُ وَ يَسْمَعُونَ مَا لَا يَسْمَعُون‏ ...

نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ؛ ص156
... قَدِ انْجَابَتِ السَّرَائِرُ لِأَهْلِ الْبَصَائِرِ وَ وَضَحَتْ مَحَجَّةُ الْحَقِّ لِخَابِطِهَا وَ أَسْفَرَتِ‏ السَّاعَةُ عَنْ وَجْهِهَا وَ ظَهَرَتِ الْعَلَامَةُ لِمُتَوَسِّمِهَا مَا لِي أَرَاكُمْ أَشْبَاحاً بِلَا أَرْوَاحٍ وَ أَرْوَاحاً بِلَا أَشْبَاح‏ وَ نُسَّاكاً بِلَا صَلَاحٍ وَ تُجَّاراً بِلَا أَرْبَاح‏ ...

· نگاه ما نسبت به مبدأ مربوط است به نگاه ما به معاد چون به همان چیزی برمی‌گردیم که از آن آمده‌ایم.

· تعبیر لینذر یوم التلاق بسیار کلیدی است بخصوص که تعبیر یوم هم بارزون و لا یخفی به دنبال آن آمده است:

غافر ، الجزء 24، الصفحة: 468، الآية: 15
رَفِيعُ الدَّرَجَاتِ ذُو الْعَرْشِ يُلْقِي الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ عَلَى مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ لِيُنْذِرَ يَوْمَ التَّلاَقِ ﴿15﴾
يَوْمَ هُمْ بَارِزُونَ لاَ يَخْفَى عَلَى اللَّهِ مِنْهُمْ شَيْ‌ءٌ لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ ﴿16﴾

· تعبیر لا یخفی علی الله چرا آمده است؟ جواب: ملاکش آن است. اصلاً علو خلق وقتی در صحنه قیامت حاضر می‌شوند جوری می‌شود که به واسطه او می‌بینند. ملاک این است که چون لا یخفی علی الله من شیء اینها هم به همین ملاک چیزی برایشان مخفی نیست.

· در حشر اکبر (قیامت کبری) مسائل بسیار زیادی مطرح است.