بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۵

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است
تقریر مختصر آقای سوزنچی، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:









************
تقریر مختصر آقای سوزنچی:

فایلهای صوتی دیماه سال 1395
http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=516.0

شنبه 951011
نمونه دیگری از ثمره بحث سبعه احرف به معنای تباین تنزیلی (قولوا کما قال الله: سلام علی آل یس) + ضرورت حفظ مصحف رسم عثمانی و در عین حال امکان نوشتن هریک از قرائات به نحو متمایز باحروف مصوت








************
تقریر آقای صراف:
شنبه 11/10/1395

· الاحتجاج ج2 ص493 در توقیعاتی که از ناحیه مبارکه صادر شده و در المزار الکبیر ص568 روایتی آمده که می‌تواند شاهدی برای استیناس اوفق نسبت به مبنای سبعة احرف به نحو تباین تنزیلی باشد (زیارت معروف آل یاسین):

الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) ؛ ج‏2 ؛ ص493
إِذَا أَرَدْتُمُ التَّوَجُّهَ بِنَا إِلَى اللَّهِ وَ إِلَيْنَا فَقُولُوا كَمَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَى سَلَامٌ عَلَى آلِ يس‏ ...

· در قرائت حفص که سلام علی آل یس نیست و برای توضیح آن بر غیر این مبنا کار می‌برد.

· آنچه در رسم مراعات می‌شود، این است که آن چیزی که خطاط عثمان در مصاحف اولیه نوشته است منعکس شود.

· لجنه‌ای که برای قرآن تشکیل شده که منشأ نگارش عثمان طه بوده، قصدش یافتن همین رسم عثمانی بوده است که البته تاب چندین قرائت را داشته است.



















جلسه بعدفهرست جلسات تفسیر--فهرست همه بحث‌هاجلسه قبل