بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۵

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است
تقریر مختصر آقای سوزنچی، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:









************
تقریر مختصر آقای سوزنچی:

فایلهای صوتی دیماه سال 1395
http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=516.0

بسم الله الرحمن الرحیم
چهارشنبه 951001
بحثی در عرضه اخیره قرآن و پارادوکس اهل سنت در نسخ التلاوه: قبول حضور ابن مسعود در عرضه اخیره و عدم اثبات حضور زید بن ثابت؛ و عرضه اخیره را ناسخ دانستن، و ترجیح قرائت زید بر ابن مسعود









************
تقریر آقای صراف:
چهارشنبه 1/10/1395

· مطلبی است که شیعه و سنی دارند اما اهل سنت در طول تاریخ از آن نهایت استفاده را کرده‌اند و آن این است که در سالی که رحلت کردند فرمودند که هر سال جبرئیل قرآن را بر من عرضه می‌کرد اما امسال دو بار بر من عرضه کرده و یوشک ان یقبل.

· شبیه کسی که خمسش را حساب می‌کند در هر سال، اگر بداند وفاتش نزدیک است، بین سال هم دوباره حساب می‌کند. اگر عرضه جبرئیل برای آن بود که هرچه آیه نازل شده در آن سال نظم خودش را پیدا کند، چون سالی است که قرار است حضرت رحلت کنند، دو بار عرضه صورت گرفته است.

· معانی دیگری که ممکن است به لیلة القدر مربوط شود یا معانی عالی دیگر، هم جای خود را دارد، اما فعلاً به بحث ما مربوط نمی‌شود.

· ظاهراً در عرضه، جایگاه و وضعیت آیات از ناسخ و منسوخ و مثل آن معلوم می‌شود.

· نسخ را سه جور تقسیم کرده‌اند: نسخ التلاوة و الحکم، نسخ التلاوة دون الحکم، نسخ الحکم دون التلاوة

· اینکه آیه‌ای بیاید و حکمش هم باقی باشد، اما مجاز نباشند آن را تلاوت کنند، حکیمانه نیست اما مفر کلاسیکی شده برای مباحث عامه. البته ممکن است صورت‌های از آن کیمانه باشد، اما نه به آن نحوی که معمول شده در بین عامه.

· در بحار در قضیه جزیره خضراء ج52 ص169 دارند:

بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏52 ؛ ص169
قال الشيخ الصالح زين الدين علي بن فاضل المازندراني المجاور بالغري على مشرفه السلام و استأذنت‏ السيد شمس‏ الدين‏ العالم أطال الله بقاءه في نقل بعض المسائل التي يحتاج إليها عنه و قراءة القرآن المجيد و مقابلة المواضع المشكلة من العلوم الدينية و غيرها فأجاب إلى ذلك و قال إذا كان و لا بد من ذلك فابدأ أولا بقراءة القرآن العظيم.
فكان كلما قرأت شيئا فيه خلاف بين القراء أقول له قرأ حمزة كذا و قرأ الكسائي كذا و قرأ عاصم كذا و أبو عمرو بن كثير كذا.
فقال السيد سلمه الله نحن لا نعرف هؤلاء و إنما القرآن نزل على سبعة أحرف قبل الهجرة من مكة إلى المدينة و بعدها
لما حج رسول الله ص حجة الوداع نزل عليه الروح الأمين جبرئيل ع فقال يا محمد اتل عليَّ القرآن حتى أعرّفك أوائل السور و أواخرها و شأن نزولها فاجتمع إليه علي بن أبي طالب و ولداه الحسن و الحسين ع و أبي بن كعب و عبد الله بن مسعود و حذيفة بن اليمان و جابر بن عبد الله الأنصاري و أبو سعيد الخدري و حسان بن ثابت و جماعة من الصحابة رضي الله عن المنتجبين منهم فقرأ النبي ص القرآن من أوله إلى آخره فكان كلما مر بموضع فيه اختلاف بيَّنه له جبرئيل ع و أمير المؤمنين ع يكتب ذاك في درج من أدِم [پوست] فالجميع قراءة أمير المؤمنين و وصي رسول رب العالمين..

· تعبیری که آمده خیلی لطیف است که ایشان نگفت که هر جا اختلاف بود، یکی از آنها را آورد و کاری هم با ترادف تسهیلی نداشت.

· در بین عامه بحث عرضه اخیره مطرح است و مدعی هستند که قرآن جمع‌آوری شده توسط عثمان مطابق عرضه اخیره است.

· در هیچ جایی حدیث مسندی نیست که زید بن ثابت در عرضه اخیره بوده است مگر در دو جا فقط ادعا شده است:

· تفسیر الخازن ج1 ص9:

تفسير الخازن = لباب التأويل في معاني التنزيل (1/ 9)
فإن القرآن مكتوب في اللوح المحفوظ على النحو الذي هو في مصاحفنا الآن، وقد صح في حديث ابن عباس أن النبي صلّى الله عليه وسلّم كان يعرض القرآن على جبريل عليه السلام في كل عام مرة في رمضان، وأنه عرضه في العام الذي توفي فيه مرتين. ويقال إن زيد بن ثابت شهد العرضة الأخيرة التي عرضها رسول الله صلّى الله عليه وسلّم على جبريل عليه السلام، وهي العرضة التي نسخ فيها ما نسخ وبقي فيها ما بقي. ولهذا أقام أبو بكر زيد بن ثابت في كتابة المصحف، وألزمه بها لأنه قرأ على النبي صلّى الله عليه وسلّم في العام الذي توفي فيه مرتين فكان جمع القرآن سببا لبقائه في الأمة رحمة من الله تعالى لعباده وتحقيقا لوعده في حفظه

· شرح السنة بغوی ج4 ص525: