بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۳

فهرست جلسات مباحثه تفسیر


آقای سوزنچی:
090-تقریر جلسات بهمن از آقای سوزنچی
مباحث جلسه دوشنبه 13 بهمن 1393
- توضیحاتی درباره اینکه اصلا کم شدن را (حتی در مصحف) تحریف نامیدن درست نیست.
- توضیحاتی درباره اینکه چگونه اهل سنت 1000 سال تلاش کردند تا روایاتی که بین شیعه و سنی مشترکا وجود دارد کاری کنند که اگر در اهل سنت است توجیه شود و اگر در شیعه است شیعه را متهم به تحریف کنند. در حالی که در کتب آنها این گونه روایات دال بر قرائتهای مختلف وجود دارد. مثلا در تفسیر ابن ابی حاتم ج6 ص3126 (و نیز تاریخ دمشق ابن عساکر ج542 ص360) آمده که در مصحف ابن مسعود آِه چنین بوده است که: کفی الله المومنین القتال بعلی بن ابیطالب.
- سوال: طبق بیان شما مصحف تغییرپذیر است اما قرآن خیر، اما این طور که شما غیر قابل تحریف بودن قرآن را توضیح دادید نه تنها قرآن بلکه هر حقیقتی نفس الامریتی دارد که در آن مقام قابل تحریف نیست و این اختصاص به قرآن ندارد.
در پاسخ به تفصیل بیان شد که اصل سخن درست است و این همان بحث طبیعت داشتن است که مثلا یک کتاب ساده بشری (مثلا کتاب تذکره علامه) هم طبیعت دارد و وقتی می گوییم کتاب وی، مقصودمان آن کاغذهایی که خودش نوشت یا الان زیر دست من است نیست، اینها همه افراد آن طبیعت اند. اما نکته مهم اینکه قرآن یک فرقی با همه این کتب دارد و آن این است که این کتابها تک منظوره اند یعنی به گونه ای اند که جلو و عقب کردن یا هرگونه تغییر در مثلا محل حروف یا جملات آن، دیگر آن کتاب را عوض خواهد کرد، اما قرآن کتابی است که قرار است کل تکوین در آن انعکاس یابد و لذا از ابتدا چندمنظوره است به طوری که هر ترتیبی در آن معنایی را می رساند. (اشاره ای به حدیث «فی عسق علم کل شیء» و توضیح آن با مثال زدن به اینکه حرف ح چگونه می تواند چند منظوره حقایق مختلفی را بیان کند.







****************
تقریر جدید: