بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۳

فهرست جلسات مباحثه تفسیر


آقای سوزنچی:
090-تقریر جلسات بهمن از آقای سوزنچی
مباحث جلسه یکشنبه 5 بهمن 1393
نقد و بررسی کلام مرحوم خویی که از طرفی ایشان در اوایل بحث می گویند هیچ یا از قرائات سبعه متواتر نیست و از طرفی در این عبارت «لا شک ان عثمان ....» می گویند کار عثمان این بود که جلوی اختلاف را گرفت و امر متواتر را مستقر کرد. سوال این است که این جمله «احرق المصاحف الاخری التی تخالف ذلک المصحف» آن مصاحف در چه چیزی مخالف بود؟ آِا یک قرائت متواتر وجود داشت و صاحبان این قرائات با علم به تواتر آن، قرائت قرائت خود را می کردند؟ در ادامه ایشان قرائات مختلف را به خاطر مناقشه در روایت سبعه احرف کنار می گذارد! آیا منظور ایشان این است که چون روایت سبعه احرف باطل است پس همه این قرائتها هم که مستند به آنند ساختگی بوده اند؟






****************
تقریر جدید: