بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۳

فهرست جلسات مباحثه تفسیر


آقای سوزنچی:
072-تقریر جلسات دي از آقای سوزنچی
- مباحث دوشنبه 29 دی 1393
سوالی در مورد تفاوت صحف و مصحف و اینکه چرا مصحف حضرت زهرا مصحف نامیده شد اما سایر آنچه از ائمه رسیده با عناوینی مانند صحیفه و کتاب است؟
حاج آقا برای توضیح مصحف حضرت زهرا سلام الله علیها وارد بحث حزن حضرت زهرا س شدند (زیرا روایت مصحف فاطمه س این گونه شروع می شود که لما اشتدت حزنه ...) و از اینجا وارد تحلیل حقیقت حزن شدند و به شرح روایت «المحزون ظاهره قبض و باطنه بسط» پرداختند و توضیح دادند که جمع آن با روایت «المومن حزنه فی قلبه و بشره فی وجهه» به این است که ظاهر در روایت قبلی، نه ظاهر وجه، بلکه ظاهر قلب است، یعنی مومن را مردم خندان می بینند اما باطنش محزون است و البته آنچه از این حزن به نظر خودش می رسد قبض است اما باطن این قبض، بسط بود که مثلا ملائکه متوجه اند یا خودش در آخرت می یابد. و بحثی شد که صحیفه حضرت زهرا س مشتمل بر وقایع سیاسی تا ظهور و بعد از ظهور بوده است، اینکه خود حضرت خبر داد که «لتحلبن منها دما عبیطا» (در مقابل آن سخن ابوبکر که مدعی بود «ذلک اقوی فیما جاء به ابوک») و چگونه این حزن حضرت صدیقه س خودش مقدمه نزول ملک بوده، و پاسخ به این شبهه که چگونه اخبار ایشان به این وقایع موجب افزایش حزن نمی شود، و بحثی درباره روایت «مرارۀ الدنیا حلاوۀ یوم القیامه و حلاوۀ الدنیا مراراۀ یوم القیامه»؛ و اینکه این وقایع شامل ظهور و بعد ظهور هم بوده و اگر «من یرتد منک عن دینه» را می دیده، «فسوف یاتی الله بقوم ...» را هم می دیده است؛ و اشاره ای به رجعت و اینکه خود صاحب الزمان هم رجعت دارند و اینکه چگونه این اخبارها در بدن ناسوتی معصومین بالاخره موثر بوده و استشهاد به اینکه بعد از خواب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم (که میمونها از منبر ایشان بالا و پایین می روند) اگرچه سوره قدر برای تسلیت دل ایشان نازل شد اما خود اهل سنت دارند که «لم یر متبسما حتی توفی»






******************
تقریر جدید: