بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر سوره مباركة قاف-سال ۹۲

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای وافی در وبلاگ، در ذیل صفحه است
تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است

تقریر جدید-فعلا نیست










*************
تقریر آقای وافی در وبلاگ:
از سایت انجمن علمی:
http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=253.0

شنیه تعطیلی درس به خاطر جسارت اکفرالکافرین به مقبره حجر
يكشنبه ( 5 / 5 / 2013 )15/2/92ج278

سوال درباره ( فان اجتمعوا علی رجل و سمّوه اماماً کان ذلک لله رضاً ) که ابن ابی الحدید به این جمله استناد کرده برای مشروعیتِ امامت با شورا. که پاسخ استاد تا دقیقه (8) به طول انجامید. امام دارند علی المبنا صحبت می کنند.
درباره نبش قبر حجر بن عدیّ و ممانعت حجر از سبِّ مغیره امیرالمؤمنین را در مسجد کوفه و قهر عایشه با معاویه به خاطر قتل حجر و علت عدم تقیه ی حجر (10 تا 18 )
مهم بودن مطالب البدایه برای سلفیها
علت عدم دخالت امیرالمؤمنین در قضیه هجوم به حضرت زهرا تا دقیقه (22)
دقیقه (22) درباره (أحمد بن محمد (1) بن السرى بن يحيى بن أبى دارم المحدث ) که ذهبی درباره او گفته : كان مستقيم الامر عامة دهره، ثم في آخر أيامه كان أكثر ما يقرأ عليه المثالب، حضرته ورجل يقرأ عليه: إن عمر رفس فاطمة حتى أسقطت بمحسن. وفي خبر آخر في قوله تعالى: وجاء فرعون عمر وقبله أبو بكر والمؤتفكات عائشة وحفصة، فوافقته على ذلك، ثم إنه حين أذن الناس بهذا الاذان المحدث وضع حديثا متنه: تخرج نار من قعر عدن تلتقط مبغضي آل محمد، ووافقته عليه. (28)
بسم الله الرحمن الرحیم
روایت ( قسیم النارِ ) اعمش را برای روایت او: ( القیا فی النار من ابغضکما . . . ) تأیید آوردیم (32)
اینکه گفته اند: تقسیم جنت و نار و القاء در نار، به این معنا است که آنها در دنیا ملاک حق و باطل بودند و تابعان آنها بهشتی و مخالفانشان دوزخی هستند، شاید با قسیم النار جور باشد ولی با القیا خیلی جور نیست و دور از ذهن عرف است (34)
سوال. استاد: برخی از مواطن قیامت هست که در آن درجاتی از حرکت و تدریج در آنها هست نه اینکه همه جا فعلیت تامه باشد.
سوال. استاد: ظهور فعلیات تامه در موطن قیامت کبری است که محیط بر همه خمسین موقف است نه همه مواطن. بلکه وقتی مجموع خمسین موقف را در یک منظر در نظر می گیرید، فعلیت تامه است. اما وقتی وارد می شویم در شؤونات یوم القیامه و مواقف و مواطنی که حکم خاص به آن موقف بر آن موقف بار است، لازم نکرده که فعلیت تامه باشد. مواقف تازه می خواهند آن فعلیت تامه قیامت کبری را به ظهور برسانند.
قیامت کبری یعنی وقتی فعلیّت اخیره محقق شده برای ورود در بهشت.
سوال: آیا در خود بهشت حرکت نیست؟ استاد: این بحث جدایی دارد. یکبار از حاج آقا پرسیدم که آیا در بهشت فکر کردن هست یا نه؟ فرمودند: در بهشت تدریج نیست بلکه صورةُ ما هو المتدرِّج است.(38) یعنی به نحو از قوه به فعل رفتن و امکان استعدادی که استعدادش بارور شود به یک فعلیتی، اینگونه نیست. آنجا همه ی استعدادها بارور شده است و به فعلیت رسیده است. این بحث مجال گسترده تری می طلبد.
اعمش نزد آنها متهم به رفض نیست.
فردا درباره خازن النار و لغتِ القیا، صحبت می کنیم انشاءالله.(40)
درباره بیعت فوری حضرت در روز اول یا بیعت بعد از شش ماه.
حضرت به ابوبکر فرمودند: استبددتم علینا فی الامر.
سلام برحجربن عدی ولعنت ازلی وابدی بر دشمنانش








************
تقریر آقای صراف:
15/2/1392

· خوب است که از منابع خودشان، در مورد حجر بن عدی در حد موارد یک سطری استخراج شود و در جایگاه­های عمومی منتشر شود. (بخصوص از البدایة و النهایة ابن کثیر)

· در این روایت ما نحن فیه (روایت اعمش با نقل حسکانی) مفاد بیشتری نسبت به قسیم النار است و آن هم کار اختیاری آن دو بزرگوار. مگر اینکه مجاز خیلی دور باشد که زمینه شده باشند برای به جهنم رفتن برخی و اکنون تمثل آن، القاء باشد. (قسیم النار ظاهر در این نداشت و قابل توجیه عرفی بود در اینکه یک کاری انجام داده باشد که موجب رفتن برخی به جهنم و برخی به بهشت شود)

· در بهشت تدریج نیست بلکه صورة ما هو المتدرج است