بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر سوره مباركة قاف-سال ۹۱

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای وافی در وبلاگ، در ذیل صفحه است
تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است

تقریر جدید-فعلا نیست










تقریر آقای وافی در وبلاگ:
از سایت انجمن علمی:
http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=261.0

( 18 / 2 / 2013)

در سایت انجمن علمی این جلسه نیامده، ولی در فایل آقای صراف آمده:


************
تقریر آقای صراف:
30/11/1391

· بعض علوم است که بالدقة الفلسلفیة اضافه حقیقیه به خدا دارد.

· بعض علوم است که جنبه خلقی دارد و از طریق کانال زدن مشاعر او با آن مدرک علم پیدا می­شود ولی علومی هست که اینگونه نیست. وقتی جهات خلقی و اسباب قطع می­شود هر وصفی که ظهور می­کند منسوب به خود خدا است. محیط در نظام اسباب خودش را نشان نمی­داده بخاطر جلوه و ظهور اسباب اما بعد از تقطع اسباب، محیط خود را نشان می­دهد.

· رابطه خدا با خلقش نظیر ندارد و منفرد است

قرب الإسناد (ط - الحديثة) ؛ متن ؛ ص34
112- وَ عَنْهُ، عَنْ بَكْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ: «قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ‏: إِنَّ الشَّكَّ وَ الْمَعْصِيَةَ فِي النَّارِ، لَيْسَا مِنَّا وَ لَا إِلَيْنَا، وَ إِنَّ قُلُوبَ الْمُؤْمِنِينَ لَمَطْوِيَّةٌ بِالْإِيمَانِ طَيّاً، فَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ إِنَارَةَ مَا فِيهَا فَتَحَهَا بِالْوَحْيِ، فَزَرَعَ فِيهَا الْحِكْمَةَ زَارِعُهَا وَ حَاصِدُهَا».


251- فایل زائد