بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر سوره مباركة قاف-سال ۹۱

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای وافی در وبلاگ، در ذیل صفحه است
تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است

تقریر جدید-فعلا نیست










تقریر آقای وافی در وبلاگ:
از سایت انجمن علمی:
http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=261.0

چهارشنبه ( 6 / 2 / 2013)
درباره کتاب رسائل کلینی تا دقیقه (4)
بسم الله الرحمن الرحیم
سوال درباره سیر مطالعاتیِ و نحوه ی مطالعه ی کتب روایی اهل سنّت که پاسخ استاد تا دقیقه ی(16) به طول انجامید که در فرصت مقتضی تایپ خواهد شد [ با توجه به این که دست تنها هستم و تایپ درس ها وقت می بَرَد و دو جلسه هم عقب هستم ]
فهرست موضوعات مطرح شده در پاسخ به این سوال:
- پیدا کردن واژه های کلیدیِ صحاح
- توجه به نهادینه شدن فرهنگ بنی امیّة در روایات اهل سنّت و مشخّصه های فرهنگ بنی امیّة
- مراجعه به شروح صحاح از جمله فتح الباری ابن حجر قبل از مناظره با سنّی ها تا دچار اشتباه برداشت نشویم و آشنایی با برداشت آنها و نظام فکری آنها
دقیقه 16: سوال درباره نسبیت تار و پود و نسبیت در معرفت تا دقیقه (45) که ما حصل آن عبارت است از:
ما نمی توانیم از ادراکات مطلق فرار کنیم همچنان که مدرکات نسبی هم داریم. چنان که خطای در درک هم قابل انکار نیست
ابن سینا در خواب شخصی: آنچه ما خواندیم و نوشتیم، واقعیت وراء او بود!
تصدیق یعنی علمٌ یستلزمُ الإذعان یعنی اذعان از آثار تصدیق است. هر چه نفس قوی تر می شود، تماسش با نفس الامر بالاتر می رود
علم یعنی نور و نور یعنی وصول به نفس الامر و چنین حالتی موجب تکبّر نمي شود.
راوی از حضرت سوال می کند که كيف يعلم أنه كان الملك ولا يخاف أن يكون من الشيطان إذا كان لا يرى الشخص ؟ حضرت فرمودند:: إنه يلقى عليه السكينة فيعلم أنه من الملك، ولو كان من الشيطان اعتراه فزع. ( بحار ج 26 ص 60 ) سکینه وقتی می شود که نفس در درک مُدرَک به فعلیت تامه برسد. همانطوری که کسی نمی تواند در امتناع تناقض برای ما تشکیک کند. چون در درک این مُدرَک و مطابَق به فعلیّت تامّه رسیده ایم.
بحثی درباره وحی ذبح حضرت اسماعیل(40)
حالات حضرت هنگام نزول وحی(42) ذلك إذا لم يكن بينه وبين الله أحد، ذاك إذا تجلى الله له ( بحار ج 18 ص 256)








************
تقریر آقای صراف:
18/11/1391

بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم ؛ ج‏1 ؛ ص318
وَ رَوَى زُرَارَةُ مِثْلَ ذَلِكَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ كَيْفَ يَعْلَمُ أَنَّهُ كَانَ مِنَ الْمَلَكِ وَ لَا يَخَافُ أَنْ يَكُونَ مِنَ الشَّيْطَانِ إِذَا كَانَ لَا يَرَى الشَّخْصَ قَالَ إِنَّهُ يُلْقَى عَلَيْهِ السَّكِينَةُ فَيَعْلَمُ أَنَّهُ مِنَ‏ الْمَلَكِ وَ لَوْ كَانَ مِنَ الشَّيْطَانِ لَاعْتَرَاهُ فَزَعٌ وَ إِنْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَا زُرَارَةُ لَا يَتَعَرَّضُ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ.

· نکاتی در مورد مطالعه صحاح اهل سنت: در برخی روایات واژه­هایی است که حالت کلیدی دارد برای سایر روایات. این واژه­های کلیدی در مثل صحیح بخاری حالت مفتاح دارد برای سایر جاها. مثلاً روایتی در بخاری و مسلم آمده که بین امیر المؤمنین و عباس نزاع شد ولی در بخاری تزعمان ... کذا آمده و حال آنکه در مسلم این کذا باز شده است و ...

· شاخصه­های فرهنگ بنی­امیه در این کتب مورد توجه قرار گیرد

· هر آنچه خوانده شد پیش از ورود به مباحثه با آنها به شروح علمای بزرگ اهل سنت بخصوص فتح الباری مراجعه شود.