بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر سوره مباركة قاف-سال ۹۱

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای وافی در وبلاگ، در ذیل صفحه است
تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است

تقریر جدید-فعلا نیست










***************
تقریر آقای وافی در وبلاگ:

یکشنبه ( 13 / 5 / 2012)
شنبه ۲۰ جمادی۲ تولد حضرت صدیقه س
سوال درباره عبارت ( و ارخیت دونها حجاب النبوّة ) و آیه شریفه ( الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکر الله ) که در روایات دارد مراد از ذکر الله اهل بیت هستند، منظور چیست؟ یا حضرت ذکر الله و حجابه هستند. استاد : واژه ذکر در قرآن استعمالات عجیب و غریبی دارد مثل ( انه لذکر لک و لقومک ) که مفسرین گفته اند: ذکر در این جا یعنی شرف. شرف لک و لقومک{ حجاب به معنای حاجب هم ممکن باشد: دربان} و ارجاع به تفسیر متشابه القرآن منسوب به سیّدمرتضی . . . پاسخ استاد تا دقیقه¬ی 33 که در ضمن آن نکته تفسیری جالبی درباره علت این که حتی یک روایت از معصومین در تطبیق کوثر بر حضرت زهرا نقل نشده است، فرمودند که خلاصه اش این بود که : جایی که مطلب واضح است نباید منتظر این باشیم که روایتی از معصومین پیدا کنیم یعنی بعضی موارد هست که ائمه از شدت وضوحش چیزی نفرموده اند
دقیقه 33 : بحث¬مان در روایت ابن سلام بود . مرحوم مجلسی در صفحه 261 فرموده اند : و ذکر الصدوق و غیره اکثر اجزاءها و انما اوردتها لمناسبة اکثر اجزائه و فی بعضها مخالفة لسائر الاخبار
رسیدیم به این جا که { ص 259 } : قَالَ فَكَمْ طُولُ كُلِّ نَفْخَةٍ قَالَ مَسِيرَةُ أَرْبَعِينَ‏ أَلْفَ‏ سَنَةٍ { درباره بین دو نفخه 400 سال نقل شده است} سوال : آیا این اعداد صرف کثرت است یا خصوصیتی دارد ؟ استاد: برای ما که مبادی دستمان نیست، کثرت است یعنی خیلی ولی نزد آنها که این ها را فرموده اند، تفاوت می کند و صرفا نمی خواسته اند کثرت و مبالغه را برساند مگر جایی که از قرائن قطع پیدا کنیم که منظور کثرت است مثل : ( ان تستغفر لهم سبعین مرة ) اما در امثال ( خیر من الف شهر ) نمی توان گفت کثرت مقصود است . البته این هم ممکن است که تعبیری در یک فضا کثرت را برساند و در یک فضا عدد دقیق منظور باشد. یکی از حاضرین : در روایتی داریم که حضرت فرمودند بعد از نماز 71 بار استغفار کن وقتی علت را پرسیدند، فرمودند: به خاطر آیه سبعین مرّة . استاد : بله، معلوم می شود به همین راحتی نمی توان حکم کرد که منظور کثرت است. قَالَ صَدَقْتَ يَا مُحَمَّدُ فَكَمْ كَلِمَةً يَتَكَلَّمُ فِيهِ إِسْرَافِيلُ قَالَ سِتَّ كَلِمَاتٍ قَالَ وَ مَا تِلْكَ الْكَلِمَاتُ قَالَ الْكَلِمَةُ الْأُوْلَى يَكُونُ { می شوند} النَّاسُ طِيناً وَ الثَّانِيَةُ يَكُونُونَ صُوَراً { شکل می گیرند نظیر کهیئة الطیر } وَ الْكَلِمَةُ الثَّالِثَةُ تَسْتَوِي الْأَبْدَانُ وَ الْكَلِمَةُ الرَّابِعَةُ يَجْرِي الدَّمُ فِي الْعُرُوقِ { اما هنوز زنده نیستند نظیر مرگ مغزی . خون به مغزش می رسد ولی شبکه عصبی مغزش هنوز قابلیت ندارد که روح با آن تماس بگیرد و افاعیلی در بدن از حیث درک و عمل { دراکه و عماله } إعمال کند . شبیه جنین که روح در چهارماهگی وارد آن می شود ولی قبل از آن هم جریان خون و ضربان قلب وجود دارد}وَ الْكَلِمَةُ الْخَامِسَةُ يَنْبُتُ الشَّعْرُ وَ الْكَلِمَةُ السَّادِسَةُ قُومُوا فَإِذا هُمْ قِيامٌ يَنْظُرُون‏
روایت فردا ص 115 همین جلد و ج 6 ص 330








************
تقریر آقای صراف:
24/2/1391

· تفاسیر شیعه و سنی پر شده از تطبیق کوثر به حضرت زهرا (س). آیا از لسان معصومین این تطبیق نقل شده یا نه؟ ظاهراً هیچ موردی پیدا نشد. این بسیار عجیب است.

بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏57 261 باب 37 نادر ..... ص : 241
. توضيح إنما أوردت هذه الرواية لاشتهارها بين الخاصة و العامة و ذكر الصدوق ره و غيره من أصحابنا أكثر أجزائها بأسانيدهم في مواضع و قد مر بعضها و إنما أوردتها في هذا المجلد لمناسبة أكثر أجزائه لأبوابه و في بعضها مخالفة ما لسائر الأخبار فهي إما محمولة على أنه ص أخبره موافقا لما في كتبهم ليصير سببا لإسلامه‏ أو غير ذلك من الوجوه و المحامل التي تظهر على الناقد البصير و في بعضها تصحيفات نرجو من الله الظفر بنسخة أخرى لتصحيحها.

بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏57 259 باب 37 نادر ..... ص : 241
... قَالَ فَأَخْبِرْنِي مَا يَقُولُ إِسْرَافِيلُ فِي الصُّورِ قَالَ يَا ابْنَ سَلَامٍ يَقُولُ أَيَّتُهَا الْعِظَامُ الْبَالِيَةُ وَ الْأَعْضَاءُ الْمُتَفَرِّقَةُ وَ الشُّعُورُ الْمُنْفَصِلَةُ هَلُمُّوا إِلَى الْعَرْضِ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى الْمَلِكِ الْجَبَّارِ خَالِقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ ثُمَّ يَنْفُخُ فِي الصُّورِ «2» أُخْرى‏ فَإِذا هُمْ قِيامٌ يَنْظُرُونَ‏ قَالَ فَكَمْ طُولُ كُلِّ نَفْخَةٍ قَالَ مَسِيرَةُ أَرْبَعِينَ أَلْفَ سَنَةٍ قَالَ صَدَقْتَ يَا مُحَمَّدُ فَكَمْ كَلِمَةً يَتَكَلَّمُ فِيهِ إِسْرَافِيلُ قَالَ سِتَّ كَلِمَاتٍ قَالَ وَ مَا تِلْكَ الْكَلِمَاتُ قَالَ الْكَلِمَةُ الْأُوْلَى يَكُونُ النَّاسُ طِيناً وَ الثَّانِيَةُ يَكُونُونَ صُوَراً وَ الْكَلِمَةُ الثَّالِثَةُ تَسْتَوِي الْأَبْدَانُ وَ الْكَلِمَةُ الرَّابِعَةُ يَجْرِي الدَّمُ فِي الْعُرُوقِ وَ الْكَلِمَةُ الْخَامِسَةُ يَنْبُتُ الشَّعْرُ وَ الْكَلِمَةُ السَّادِسَةُ قُومُوا فَإِذا هُمْ قِيامٌ يَنْظُرُونَ‏ قَالَ صَدَقْتَ يَا مُحَمَّدُ فَأَخْبِرْنِي كَيْفَ يَقُومُ الْخَلَائِقُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنَ الْقُبُورِ قَالَ يَا ابْنَ سَلَامٍ يَقُومُونَ عُرَاةً حُفَاةً أَبْدَانُهُمْ خَالِيَةٌ بُطُونُهُمْ مُظْلِمَةٌ أَبْصَارُهُمْ وَجِلَةٌ قَالَ‏ «3» الرِّجَالُ يَنْظُرُونَ إِلَى النِّسَاءِ وَ النِّسَاءُ يَنْظُرُونَ إِلَى الرِّجَالِ قَالَ هَيْهَاتَ يَا ابْنَ سَلَامٍ‏ لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ يُغْنِيهِ‏ مِنْ شِدَّةِ هَوْلِ الْقِيَامَة ...

· اینکه فاصله­ای را با مسیرة ... بیان کنند زیاد پیش می­آید. اما اینجا به چه معناست؟

· در این روایت شش مرحله شمرده در نفخه.

· بحار ج57 ص115 و ج6 ص330 حدیث 15و16 نیز دیده شود.