بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر سوره مباركة قاف-سال ۹۰

فهرست جلسات مباحثه تفسیر


تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است




*****************
تقریر آقای صراف:
26/9/1390

· در مورد کتاب هیروگلیف در قرآن: حروف مقطعه را به زبان مصری، که نویسنده آن را اولین خط دانسته، فرض کرده و هر حرف را از حروف مقطعه کلمه­ای در نظر گرفته (با استفاده خاص از روایت نبوی) و آن را یک نماد دانسته - و نه یک حرف - ولی در زبان مصری که در آن زبان معنا داشته است. این مبنا البته خالی از تکلف نیست. هر چند اصل تحقیق خوب است در مورد زبان­های قدیم مثل مصری و فنیقی انجام شود.

· بحث عوالم موازی که البته نسبت طولیه ندارند و در عرض هم وجود دارند بعد از مطرح شدن فیزیک کوانتمی در دنیای علمی جدید مطرح شده است.

· مرحوم صدر در کتاب فلسفتنا می­گویند که حدود 30 سال است که فیزیک اتمی (الفیزیاء الذری) در جا زده است چون وقتی در داخل اتم خواستید مطلع شوید خود نفس این اطلاع یافتن در نتیجه تأثیر می­گذارد. بحث اصل عدم قطعیت در این فضا مطرح شد.

· مثال گربه شرودینگر در اشکال بر فیزیک کوانتمی در همین رابطه دیده شود. در جواب آن عوالم موازی مطرح شد.

· روایتی که حضرت فرموده باشند 12 هزار عالم آیا مربوط به این مباحث و عوالم موازی در فیزیک می­شود؟ ممکن است ارتباطی باشد اما کار بیشتری لازم دارد و نباید اصرار بر انطباق داشت.

بحارالأنوار 8 374 باب 28- ما يكون بعد دخول أهل الجنة
2- ل، [الخصال‏] أَبِي عَنْ سَعْدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَ فَعَيِينا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ فَقَالَ يَا جَابِرُ تَأْوِيلُ ذَلِكَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَفْنَى هَذَا الْخَلْقَ وَ هَذَا الْعَالَمَ وَ أَسْكَنَ أَهْلَ الْجَنَّةِ الْجَنَّةَ وَ أَهْلَ النَّارِ النَّارَ جَدَّدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَالَماً غَيْرَ هَذَا الْعَالَمِ وَ جَدَّدَ خلق [عَالَماً] مِنْ غَيْرِ فُحُولَةٍ وَ لَا إِنَاثٍ يَعْبُدُونَهُ وَ يُوَحِّدُونَهُ وَ خَلَقَ لَهُمْ أَرْضاً غَيْرَ هَذِهِ الْأَرْضِ تَحْمِلُهُمْ وَ سَمَاءً غَيْرَ هَذِهِ السَّمَاءِ تُظِلُّهُمْ لَعَلَّكَ تَرَى أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّمَا خَلَقَ هَذَا الْعَالَمَ الْوَاحِدَ وَ تَرَى أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يَخْلُقْ بَشَراً غَيْرَكُمْ بَلَى وَ اللَّهِ لَقَدْ خَلَقَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَلْفَ أَلْفِ عَالَمٍ وَ أَلْفَ أَلْفِ آدَمٍ أَنْتَ فِي آخِرِ تِلْكَ الْعَوَالِمِ وَ أُولَئِكَ الْآدَمِيِّينَ

· این آخِر بودن آیا آخر بودن رتبی است؟ و لذا ممکن است عالمی اگر چه متأخر زمانی باشد ولی متقدم رتبی باشد.