بسم الله الرحمن الرحیم
جلسات تفسیر سوره مباركة قاف-سال ۹۰
فهرست جلسات مباحثه تفسیر
تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است
*****************
تقریر آقای صراف:
28/8/1390
· الخلق الاول: در المیزان بحثی دارند که الخلق الاول به چه معناست. آیا خلق اول انسان مراد است؟ احتمال دادهاند که به معنای خلق کل عالم باشد. در آیات شریفه به تعبیرات مختلف آمده مثلاً:
فصلت ، الجزء 24، الصفحة: 479، الآية: 21
وَ قَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَيْنَا قَالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذِي أَنْطَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَ هُوَ خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ﴿21﴾
دار الآخرة و النشأة الأخری برای آخرت و الحیاة الدنیا و النشأة الاولی و الخلق الاول در مقابل آن آمده است. همینطور تعبیر از خلق اول به انبات و بدء در مقابل اخراج آمده است.
در زیارت جامعه تعبیری آمده که اولی در آن ظاهراً غیر از دنیا است که ذهن را به این سمت میبرد که شاید در آیات شریفه هم مراد اوسع از دنیا باشد:
منلايحضرهالفقيه 2 609 زيارة جامعة لجميع الأئمة ع ..... ص
... وَ وَرَثَةِ الْأَنْبِيَاءِ وَ الْمَثَلِ الْأَعْلَى وَ الدَّعْوَةِ الْحُسْنَى وَ حُجَجِ اللَّهِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ الْأُولَى وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُه ...
یک نکتهای هم که در تفسیر مرحوم اصفهانی آمده است: کسانی هستند که قرآن را که نگاه میکنند دید حکمت دارند یعنی مطالب بلند محکمی که محیط بر کل زمانها و مکانها است و این دید را اگر در خلق اول جاری کنیم یعنی طبیعت صبغه حکمت خلق اول که خلقی که بعد از آن مرحله خلق دیگری میآید. در اینجا یک اولیت نسبی میشود و البته به معنای اولیت مطلقه هم جا دارد.