بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر سوره مباركة قاف-سال ۹۰

فهرست جلسات مباحثه تفسیر


تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است




*****************
تقریر آقای صراف:
28/8/1390

· الخلق الاول: در المیزان بحثی دارند که الخلق الاول به چه معناست. آیا خلق اول انسان مراد است؟ احتمال داده­اند که به معنای خلق کل عالم باشد. در آیات شریفه به تعبیرات مختلف آمده مثلاً:

فصلت‏ ، الجزء 24، الصفحة: 479، الآية: 21

وَ قَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَيْنَا قَالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذِي أَنْطَقَ كُلَّ شَيْ‌ءٍ وَ هُوَ خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ﴿21﴾

دار الآخرة و النشأة الأخری برای آخرت و الحیاة الدنیا و النشأة الاولی و الخلق الاول در مقابل آن آمده است. همینطور تعبیر از خلق اول به انبات و بدء در مقابل اخراج آمده است.

در زیارت جامعه تعبیری آمده که اولی در آن ظاهراً غیر از دنیا است که ذهن را به این سمت می­برد که شاید در آیات شریفه هم مراد اوسع از دنیا باشد:

من‏لايحضره‏الفقيه 2 609 زيارة جامعة لجميع الأئمة ع ..... ص‏

... وَ وَرَثَةِ الْأَنْبِيَاءِ وَ الْمَثَلِ الْأَعْلَى وَ الدَّعْوَةِ الْحُسْنَى وَ حُجَجِ اللَّهِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ الْأُولَى وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُه‏ ...

یک نکته­ای هم که در تفسیر مرحوم اصفهانی آمده است: کسانی هستند که قرآن را که نگاه می­کنند دید حکمت دارند یعنی مطالب بلند محکمی که محیط بر کل زمان­ها و مکان­ها است و این دید را اگر در خلق اول جاری کنیم یعنی طبیعت صبغه حکمت خلق اول که خلقی که بعد از آن مرحله خلق دیگری می­آید. در اینجا یک اولیت نسبی می­شود و البته به معنای اولیت مطلقه هم جا دارد.