سال بعدالفهرستسال قبل

بسم الله الرحمن الرحیم

آية الله سيد علي محمد علاقبند(1346 - 1443 هـ = 1928 - 2021 م)

آية الله سيد علي محمد علاقبند(1346 - 1443 هـ = 1928 - 2021 م)






گذری برزندگانی آیت‌الله سید محمدعلی علاقه‌بند

آیت‌الله سید محمدعلی علاقه‌بند، استاد وارسته و مروج احکام و معارف الهی است که برای گسترش مکتب علوی و فرهنگ تشیع سختی‌های زیادی را به جان خریده و در این مسیر فعال و پایدار مانده‌است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدعلی علاقه بند در سال 1306 هـ . ش برابر با 1346ق در خانواده­ای روحانی در یزد دیده به جهان گشود. سید محمدعلی در 5 سالگی برای آموزش قرآن به مکتب‌خانه رفت. وی در مکتب، قرآن، نصاب‌الصبیان، سیوطی و صرف و نحو را نزد میرزا سیدعلی مکتب‌دار آموخت. وی پس از طی مقدمات علوم اسلامی از محضر حضرات: شیخ جلال آیت‌اللهی، آیت‌الله کازرونی و میرزا آقا استفاده کرد. آن­گاه برای ادامه تحصیل راهی نجف اشرف شد و در درس خارج حضرات آیات عظام: سید محمدهادی میلانی، سیدجواد مدرسی، سید عبدالهادی شیرازی شرکت کرد و پس از بازگشت به قم نیز از محضر آیت‌الله سید حسین بروجردی استفاده کرد. حجت‌الاسلام سید محمدعلی علاقه‌بند، در کنار تحصیل به تدریس نیز اشتغال داشت و دروس مغنی، منطق، معالم و صرف و نحو و اصول و کلام را تدریس می­کرد. وی مدتی نیز دروس عربی و دینی را در دبیرستان تدریس کرد. حجت‌الاسلام علاقه‌بند ضمن تدریس به تبلیغ نیز می‌پرداخت. وی هم­اکنون نیز به تدریس علوم دینی در حوزه علمیه یزد مشغول است.










شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸
گفتگو » کل عناوین
کد خبر: ۷۲۸۰
پاسداشت «عالم پرهیزگار و مردمی» در گفتگو با آیت الله مدرسی
روایتی از دیدار آیت الله علاقه‌بند و رهبر انقلاب/ توصیه آیت الله علاقه‌بند به حمایت از نظام اسلامی و تبعیت از ولایت فقیه
آقای علاقبند ارتباط خوبی با شهید صدوقی داشتند. در زمان پهلوی اگر تعدادی از علما تأیید می‌کردند که فردی طلبه است، مشکل سربازی او حل می‌شد. در قم اگر حضرات سلطانی طباطبایی، علامه طباطبایی، شیخ مرتضی حائری، سید احمد زنجانی و ... تأیید می‌کردند که فردی طلبه است، رژیم دیگر برای سربازی رفتن، با او کاری نداشت. در یزد هم آیت‌الله علومی و آیت‌الله علاقبند این کار را برای طلاب انجام می‌دادند. شهید صدوقی از این حرکت بسیار خرسند بودند. یزد به همین منظور تبدیل به پایگاهی برای دفاع از حوزه در مقابل رژیم پهلوی شده بود.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 08

پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ آیت الله سیدعلی‌محمد علاقه‌بند از علمای برجسته استان یزد و معلم اخلاق، دعوت حق را لبیک گفت. ایشان در سال 1306 در خانواده‌ای روحانی در یزد دیده به جهان گشود و از 5 سالگی آموزش قرآن را در مکتبخانه آغاز کرد. این عالم دین، پس از طی مقدمات علوم اسلامی، از محضر آیات شیخ جلال آیت اللهی، کازرونی و میرزا آقا استفاده کرد. او سپس راهی نجف شد و در درس خارج حضرات آیات سید محمدهادی میلانی، سیدجواد مدرسی و سید عبدالهادی شیرازی شرکت نمود و پس از بازگشت در قم نیز از محضر آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) بهره برد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام تسلیت خویش، از آیت الله علاقبند به عنوان «عالم پرهیزگار و مردمی» یاد کردند. این عالم جلیل القدر و استاد برجسته حوزه علمیه یزد در سلوک اخلاقی و تواضع و فروتنی زبانزد عام و خاص بود و بسیاری از مردم برای کسب فیض یا حل مشکلات خود، همه روزه به ایشان مراجعه می‌کردند.

آیت الله سید محمد کاظم مدرسی امام جمعه بخش مرکزی یزد و نائب‌رئیس شورای مرکزی حوزه‌های علمیه این استان در گفتگو با پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره آشنایی خود با آیت الله علاقه‌بند و خصوصیات و ویژگی های ایشان گفت: سابقه آشنایی بنده با مرحوم آیت‌الله علاقبند به دوران مدرسه برمی‌گردد. آیت‌الله علاقبند با اینکه متولد سال 1306 بودند مقید بودند که در مدارس جدید هم درس بخوانند. ایشان تا کلاس هشتم در مدارس جدید درس خوانده بودند و با زبان فرانسوی که زبان رایج آن زمان بود آشنایی داشتند. ایشان سپس در آموزش و پروش مشغول شدند و در مدرسه تعلیمات اسلامی تدریس می‌کردند؛ البته نه هر مدرسه‌ای. حضرت آیت‌الله علاقبند عمده تحصیلاتشان را در یزد گذراندند و مدت کوتاهی هم در نجف و قم تحصیل کردند. در مدتی که در نجف حضور داشتند از درس آیت‌الله سید عبدالهادی شیرازی بهره‌مند شدند. عمده تحصیلات حوزوی‌شان را در از مرحوم شیخ جلال آیت‌اللهی آموخته بودند. استاد مبرز ایشان مرحوم حاج میرزا آقای مدرسی بودند که اکنون پیکر ایشان در کنار میرزا آقا دفن است. آیت‌الله کازرونی از دیگر اساتید ایشان بودند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد ادامه داد: آقای علاقبند قبل از پیروزی انقلاب هم امام جماعت ما در مدرسه و هم واعظ و مرشد ما بودند. ایشان در مقطع ابتدایی تدریس داشتند و معلم دینی و قرآن کلاس‌های سوم و چهارم بودند.

نائب‌رئیس شورای مرکزی حوزه‌های علمیه یزد افزود: مرحوم علاقبند همواره با انقلاب اسلامی همگام بودند. انقلابیون یزد با ایشان انس ویژه ای داشتند. اگر مسئولی وارد منزل ایشان می‌شد، همواره از ایشان توصیه به تبعیت از ولایت‌فقیه می‌شنید. باوجود اینکه به‌حسب ظاهر - مثل آیت‌الله بهجت - کم‌تر در مسائل سیاسی ورود پیدا می‌کردند، ولی توصیه ایشان به حمایت از نظام اسلامی و ولایت فقیه برای همه مسئولان و مردم روشن بود. این عالم جلیل القدر در دوران دفاع مقدس به‌صورت خاص از رزمندگان حمایت مادی و معنوی می‌کردند که خود نشانه ای از علاقه‌مندی ایشان نسبت به نظام اسلامی است.

آیت الله مدرسی درباره ارتباط آیت الله علاقه بند و شهید صدوقی گفت: آقای علاقبند ارتباط خوبی با شهید صدوقی داشتند. در زمان پهلوی اگر تعدادی از علما تأیید می‌کردند که فردی طلبه است، مشکل سربازی او حل می‌شد. در قم اگر حضرات سلطانی طباطبایی، علامه طباطبایی، شیخ مرتضی حائری، سید احمد زنجانی و ... تأیید می‌کردند که فردی طلبه است، رژیم دیگر برای سربازی رفتن، با او کاری نداشت. در یزد هم آیت‌الله علومی و آیت‌الله علاقبند این کار را برای طلاب انجام می‌دادند. شهید صدوقی از این حرکت بسیار خرسند بودند. یزد به همین منظور تبدیل به پایگاهی برای دفاع از حوزه در مقابل رژیم پهلوی شده بود.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به سفر آیت الله خامنه ای به یزد گفت: مقام معظم رهبری دو سفر رسمی به استان یزد داشتند. اولین سفر ایشان در زمان ریاست جمهوری و دومی هم در زمان رهبری‌شان بود. تا جایی که خاطرم هست آقای علاقبند در هر دو سفر با آقا ملاقات داشتند. در دیدار آخری بنده هم حضور داشتم. این دیدار به صورت عمومی بود که آقا در حاشیه آن با ایشان دیدار کردند و از ایشان تجلیل به عمل آوردند.

وی درباره خصوصیات و ویژگی های آیت الله علاقه بند نیز گفت: از بارزترین خصوصیات آقای علاقبند تواضع ایشان بود. اگر طلبه‌ای به ایشان مراجعه می‌کرد و درسی را می‌خواست، امکان نداشت ایشان توانایی داشته باشد و برای آن طلبه درس نگوید؛ حتی اگر همان یک نفر هم در کلاس شرکت می‌کرد ایشان درس خود را برگزار می‌کردند. گاهی می‌شد ایشان در یک روز درس صرف میر که ساده‌ترین درس طلبگی است را بیان می‌کردند و در همان روز درس اسفار را هم بیان می‌کردند. اسفار درس سخت فلسفه است. فرقی نداشت که در این کلاس ها یک نفر شرکت کند یا چند نفر شرکت کنند. ایشان درس رسمی طلبگی نداشتند اما بسیاری از روحانیون برجسته یزد از شاگردان ایشان بودند. حضرات آیات و حجج‌اسلام، شیخ ابوالقاسم وافی، شیخ کاظم راشد یزدی، محمود وزیری، این حقیر، شیخ حسین مفیدی و... از شاگردان ایشان بودند. ایشان علاوه بر اینکه عالم بودند یک روحانی زاهد نیز بودند. در عرصه‌های مختلف تواضع و اخلاق را به مردم یاد می‌دادند. سه وعده نماز جماعت را در سه مسجد اقامه می‌کردند و همواره موردتوجه و محبت مردم بودند.

خداوند با اجداد طاهرینش محشور فرماید.