بسم الله الرحمن الرحیم

جریان شرکت زنان در انتخابات

اصلاحات ارضي(1382 هـ = 1342 ش = 1962 م)

روح الله الموسوي الخميني(1320 - 1409 هـ = 1902 - 1989 م)




تفصیل جریان شرکت زنان در انتخابات( 1382 هـ = 1962 م)
جریان شرکت زنان در انتخابات--روح الله الموسوي الخميني

سایت صحیفه امام(فرق دارد با صحیفه نور):

http://www.imam-khomeini.ir/fa/page/210/%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D9%81%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85




توصیه به پژوهشگران و محققان درباره استناد به آثار امام-->> صحیفه امام و صحیفه نور چه تفاوت هایی دارند؟


علی داستانی افزود: مجموعه صحیفه امام مجموعه کامل تری نسبت به صحیفه نور است، که در آن مجموعه نامه ها، اجازات و همه آنچه که لازم بوده در آن گنجانده شده است، اما صحیفه نور بعضا از سخنرانی های حضرت امام در روزنامه ها برداشت شده که در مواردی نقص هایی دارد.












تلگراف امام به عَلَم، آغازی برای مبارزه

تلگراف حضرت امام(س) به اسدالله علم در خصوص لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی




هشدار به نخست وزیر در مورد تصویب نامه انجمن های ایالتی و ولایتی تلگراف به اسد الله علم درباره انجمن های ایالتی و ولایتی


نوع ماده: صحیفه امام

پدیدآورنده : خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، 1279 - 1368

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 28 م‍ه‍ر ‭1341

زمان (قمری) : 20 جمادی الاول ‭1382

مکان: قم

شماره صفحه : 80

موضوع : هشدار به نخست وزیر در مورد تصویب نامه انجمن های ایالتی و ولایتی

زبان اثر : فارسی

مخاطب : علم، اسد الله (نخست وزیر وقت)

تلگراف به اسد الله علم درباره انجمن های ایالتی و ولایتی

‏‏تلگراف‏

‏‏زمان: 28 مهر 1341 / 20 جمادی الاول 1382‏

‏‏مکان: قم ‏

‏‏موضوع: ‏‏هشدار به نخست وزیر در مورد تصویبنامۀ انجمنهای ایالتی و ولایتی‏

‏‏مخاطب: ‏‏عَلم، اسدالله (نخست وزیر وقت)‏

‏‏بسم الله الرحمن الرحیم‏

‏‏تهران ـ جناب آقای اسدالله عَلم، نخست وزیر ایران‏

‏‏ در تعطیل طولانی مجلسین دیده می شود که دولت اقداماتی را در نظر دارد که‏‎ ‎‏مخالف شرع اقدس، و مباین صریح قانون اساسی است. مطمئن باشید تخلف از قوانین‏‎ ‎‏اسلام و قانون اساسی و قوانین موضوعۀ مجلس شورا برای شخص جنابعالی و دولت‏‎ ‎‏ایجاد مسئولیت شدید در پیشگاه مقدس خداوند قادر قاهر و نزد ملت مسلمان و قانون‏‎ ‎‏خواهد کرد. ورود زنها به مجلسین و انجمنهای ایالتی و ولایتی و شهرداری مخالف‏‎ ‎‏[‏‏است با‏‏]‏‏ قوانین محکم اسلام که تشخیص آن، به نص قانون اساسی، محول به علمای‏‎ ‎‏اعلام و مراجع فتواست، و برای دیگران حق دخالت نیست. و فقهای اسلام و مراجع‏‎ ‎‏مسلمین به حرمت آن فتوا داده و می دهند. در این صورت، حق رأی دادن به زنها و‏‎ ‎‏انتخاب آنها در همۀ مراحل، مخالف نص اصل دوم از متمم قانون اساسی است. و نیز‏‎ ‎‏قانون مجلس شورا، مصوب و موشّح ربیع الثانی 1325 قمری، حق انتخاب شدن و‏‎ ‎‏انتخاب کردن را در انجمنهای ایالتی و ولایتی و شهرداری از زنها سلب کرده است.‏‎ ‎‏مراجعه کنید به مواد هفت و نُه قانون انجمنهای ایالتی و ولایتی، و پانزده و هفده قانون‏‎ ‎‏انجمن بلدیه (شهرداری). در این صورت، چنین حقی به آنها دادن، تخلف از قانون‏‎ ‎‏است. و نیز الغای شرط «اسلام» در انتخاب کننده و انتخاب شونده، که در قانون مذکور قید‏‎ ‎‏کرده، و تبدیل قسم به قرآن مجید را به «کتاب آسمانی» تخلف از قانون مذکور است؛ و‏‎ ‎‏خطرهای بزرگی برای اسلام و استقلال مملکت دارد که یا غفلتاً یا خدای نخواسته عمداً‏
‏‎

صحیفه امامجلد 1

ذخیره
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
Facebook
Twitter
Google+
تلگرام

صفحه 80

‎‏اقدام به این امر شده است. اکنون که اعلیحضرت درخواست علمای اعلام را به دولت‏‎ ‎‏ارجاع فرموده اند و مسئولیت به دولت شما متوجه است، انتظار می رود به تبعیت از قوانین‏‎ ‎‏محکم اسلام و قوانین مملکتی، اصلاح این امر را به اسرع وقت نمایید، و مراقبت کنید که‏‎ ‎‏نظایر آن تکرار نشود. و اگر ابهامی در نظر جنابعالی است مشرّف به آستانۀ قم شوید تا‏‎ ‎‏هرگونه ابهامی حضوراً رفع شود، و مطالبی که به صلاح مملکت است و نوشتنی نیست‏‎ ‎‏تذکر داده شود.‏

‏‏ در خاتمه یادآور می شود که علمای اعلام ایران و اعتاب مقدسه و سایر مسلمین، در‏‎ ‎‏امور مخالفۀ با شرعِ مطاع، ساکت نخواهند ماند و به حول و قوۀ خداوند تعالی امور‏‎ ‎‏مخالفۀ با اسلام رسمیت نخواهد پیدا کرد.‏

‏‎

صحیفه امامجلد 1

ذخیره
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
Facebook
Twitter
Google+
تلگرام

صفحه 81


سخنرانی در جمع بازاریان تهران (لزوم لغو لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی)

‏‏سخنرانی‏

‏‏زمان: 6 آبان 1341 / 28 جمادی الاول 1382‏

‏‏مکان: ‏‏قم، منزل امام خمینی‏

‏‏موضوع: ‏‏لزوم لغو لایحۀ انجمنهای ایالتی و ولایتی‏

‏‏حضار: ‏‏دویست نفرازکسبۀ بازارتهران ازجمله آقایان:نیلچی، حسین ـ توفیقی ـ مظاهری،‏‎ ‎‏میرزاعلی ـ پیش قدم، لطف الله ـ بزاز، علی نقی ـ خراز، میرزاعباس ـ خراز، جوانمرد‏‎[1]‎

‏‏ [‏‏بسم الله الرحمن الرحیم‏‏]‏

‏‎ ‎‏... آیا من از شما تشکر بکنم، یا شما از من تشکر بکنید؟ هیچ کدام از یکدیگر تمنای‏‎ ‎‏تشکر نداریم؛ بلکه وظیفۀ دینی همۀ ماست که بگوییم و بخواهیم که قانون شرکت نسوان‏‎ ‎‏در انتخابات‏‎[2]‎‏، انجام نشود. و اگر این قانون عملی بشود، دنبالش چیزهای دیگری است،‏‎ ‎‏و خواستۀ اکثریت مردم، شرط است؛ اکثر مردم این مملکت از این امر بیزارند. و شما فعلاً‏‎ ‎‏تعطیل عمومی نکنید. خدا نیاورد آن روز را که تعطیل عمومی بشود! و باز هم دعا می کنم‏‎ ‎‏که از این عمل به طور آرام جلوگیری شود. خدا نیاورد آن روزی را که علما بگویند‏‎ ‎‏تعطیل بکنید! اسدالله عَلم‏‎[3]‎‏ در این مملکت چه می خواهد بکند؟! این کار بازخواست و‏‎ ‎‏محاکمه های بعدی دارد. به طوری که شنیدم، از امینی‏‎[4]‎‏ این موضوع را خواسته بودند؛‏‎ ‎‏ایشان قبول نکرد و به کنار رفت. به حساب ارسنجانی‏‎[5]‎‏ هم روزی خواهند رسید. اگر‏‎ ‎‏تمام دنیا ـ یکطرفه ـ بگویند: باید بشود! من یکی می گویم: نباید بشود. نه وظیفۀ من‏
‏‎

صحیفه امامجلد 1

ذخیره
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
Facebook
Twitter
Google+
تلگرام

صفحه 82

‎‏تنهاست، بلکه وظیفۀ شاهنشاه و همۀ افراد این مملکت است که بگویند این کار صلاح‏‎ ‎‏نیست ...‏

‏‏[‏‏خطاب به حجت الاسلام انصاری، واعظ شهیر قم:‏‏]‏

‏‎ ‎‏شنیده ام دو شب است زبان تو‏‎[6]‎‏ را بسته اند. چه می شود که اگر دستبند به دست من و‏‎ ‎‏شما بزنند و به گوشۀ زندان بیندازند؟ مگر ما از حسین بن علی و امام سجاد بالاتر هستیم؟‏‎ ‎‏در تمام نقاط این کشور، این جریان، رویش بحث است و مردم تنفر خودشان را از این‏‎ ‎‏امر چه به شاهنشاه و چه به دولت، نوشته اند.‏

‏‏قانون این کشور قانون امام جعفر صادق(ع) است‏‏ ‏

‏‏ این کشور، قانون اسمی اش قانون امام جعفرصادق است و باید تا موقع ظهور امام‏‎ ‎‏زمان، این قانون‏‎[7]‎‏ باقی بماند. از کلیۀ علما بخواهید تا آنها بخواهند. فرستادۀ آقای‏‎ ‎‏بهبهانی‏‎[8]‎‏ نزد من آمد و گفت: من تا آخرین نفس برای این موضوع اقدام می کنم. دولت‏‎ ‎‏باید بنویسد در روزنامه های رسمی که این عمل نقض شد و علناً به مردم اعلام کند.‏‎ ‎‏شنیده ام آقای فرماندار گفته است: دولت کار دارد. چه کاری از این کار واجبتر است که‏‎ ‎‏رضایت بیست میلیون جمعیت را فراهم کنند؟ چون از ده میلیون نفر جمعیت زن ایران،‏‎ ‎‏فقط یکصد نفر زن هرجایی مایل هستند که این کار بشود. سازمانهای اداری بایستی به‏‎ ‎‏دولت بگویند؛ و «انصاری» زبان گویای مردم قم است و تنها نیست؛ و همۀ جمعیت پشت‏‎ ‎‏سر او هستند، و حتماً امشب بایستی به منبر بروی و جریان را کاملاً شرح دهی که مردم‏‎ ‎‏بیدار شوند ... .‏

‏‎ ‎

‏‎

صحیفه امامجلد 1

ذخیره
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
Facebook
Twitter
Google+
تلگرام

صفحه 83



- بنابرگزارش مورخ 6 / 8 / 1341 مأمور ویژۀ شهربانی قم، بیانات امام خمینی در ساعت ده صبح 6 / 8 / 41 در دیدار باحدود دویست نفر از کسبۀ بازار تهران در منزل امام خمینی ایراد شده است.
- به لایحۀ انتخابات انجمنهای ایالتی و ولایتی اشاره شده است که بر اساس آن به طورنمایشی به زنان حق رأی و انتخاب شدن داده می شد. حضرت امام با آگاهی از اهداف بعدی رژیم شاه، مخالفت خود را با تصویب و اجرای این قانون اعلام کرد.
- نخست وزیر وقت. وی بر تصویب و اجرای لایحۀ انتخابات انجمنهای ایالتی و ولایتی پافشاری می کرد.
- علی امینی پیش از اسداللّه عَلم، سِمت نخست وزیری داشت.
- حسن ارسنجانی، وزیر کشاورزی. او مجری اصلاحات ارضی بود.
- آقای انصاری از وعاظ قم که در آن ایام به دستور ساواک و شهربانی قم ممنوع المنبر شده بود.
- اشاره به اصل«نظارت پنج روحانی طراز اول برنحوۀ تصویب قوانین»، پیش بینی شده در قانون اساسی مشروطه.
- آقای سید محمد موسوی بهبهانی فرزند آقای )سید عبداللّه بهبهانی (از علمای سرشناس تهران.

نامه تشکر به آقای محمد تقی فلسفی (اعتراض به انجمن های ایالتی و ولایتی)

‏‏نامه‏

‏‏زمان: 7 آبان 1341 / 29 جمادی الاول 1382‏

‏‏مکان: قم‏

‏‏موضوع: ‏‏تشکر از فعالیتها و خطابه های آقای فلسفی در اعتراض به تصویب لایحۀ انجمنهای‏‎ ‎‏ایالتی و ولایتی‏

‏‏مخاطب: ‏‏فلسفی، محمدتقی‏

‏‏بسم الله الرحمن الرحیم‏

‏‏خدمت ذی شرافت جناب مستطاب ثقة الاسلام و المسلمین آقای فلسفی، خطیب شهیر‏‎ ‎‏اسلامی ـ دامت افاضاته‏

‏‏ به عرض عالی می رساند، ان شاءالله مزاج محترم قرین سلامت و سعادت است. از‏‎ ‎‏مساعی جمیلۀ جنابعالی در نشر حقایق واحکام اسلام وابطال باطل و ردع‏‎[1]‎‏ منحرفین از‏‎ ‎‏مقاصد پلید و نیات فاسد، علمای اعلام و علاقه مندان به اسلام و استقلال مملکت‏‎ ‎‏جعفری متشکرند. امید است خداوند این زبان گویای اسلام را از شرّ اشرار حفظ فرماید.‏‎ ‎‏یقین داشته باشید که خدای تبارک و تعالی با ما است و هیچ قوه ای نمی تواند با خواست‏‎ ‎‏خداوند متعال و حضرت ولی امر ـ عجل الله تعالی فرجه ـ که خواست ملت اسلام،تبع آن‏‎ ‎‏است مبارزه کند و به خواست خداوند تعالی نصرت با اسلام و مسلمین است. ‏‏ان تنصروا الله ‏‎ ‎‏ینصرکم و یثبت اقدامکم.‏‎[2]‎‏ امید است که جنابعالی و سایر وعاظ محترم که زبان قرآن و ملت‏‎ ‎‏هستند در این قضیۀ دینی، دیْن خود را به وجه احسن ادا فرمایند و موجب رضای خداوند‏‎ ‎‏تعالی و نبی اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و ائمۀ هدی ـ علیهم صلوات الله ـ را فراهم‏‎ ‎‏فرمایند. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.‏

‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏

‏‎ ‎

‏‎

صحیفه امامجلد 1

ذخیره
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
Facebook
Twitter
Google+
تلگرام

صفحه 84



ـ باز داشتن و طرد و منع کردن.
ـ بخشی از آیۀ 7 سورۀ محمد: «اگر خدا را یاری کنید خداوند شما را یاری رساند و گامهایتان را استوار گرداند».

نامه به آقای محمد تقی فلسفی (تجمع در مسجد سید عزیز الله)

‏‏نامه‏

‏‏زمان: 9 آبان 1341 / 2 جمادی الثانی 1382‏

‏‏مکان: قم‏

‏‏موضوع: ‏‏صدور اعلامیۀ آقای خوانساری در رابطه با تجمع مردم تهران در مسجد سید‏‎ ‎‏عزیزالله ، و انتقاد امام خمینی از عدم برخورد انقلابی و فراگیر در اعتراض به تصویبنامۀ‏‎ ‎‏لایحۀ انجمنهای ایالتی و ولایتی‏

‏‏مخاطب: ‏‏فلسفی، محمدتقی‏

‏‏بسم الله الرحمن الرحیم‏

‏‏خدمت ذی شرافت جناب مستطاب ثقة الاسلام و المسلمین آقای فلسفی، خطیب شهیر‏‎ ‎‏اسلامی ـ دامت افاضاته‏

‏‏ به عرض عالی می رساند، ان شاءالله مزاج محترم خالی از نقاهت است. ضمناً اعلامیۀ‏‎ ‎‏آقای خوانساری را ملاحظه کردم و خالی از تعجب نبود.‏‎[1]‎‏ اصل اقدام ایشان بسیار به‏‎ ‎‏موقع و لازم است لکن کیفیت آن خیلی نارسا و سست است. برای این مطلب دینی که‏‎ ‎‏اساس روحانیت و دیانت و ملیت در خطر است، مجلس روضه درست کردن و در ضمن‏‎ ‎‏آن، اساس دیانت را قرار دادن، بسیار موهن است نسبت به مقصد. و از آن بدتر آنکه‏‎ ‎‏مسجد سید عزیزالله را که چهار هزار جمعیت مقدس بازاری در آن مجتمع می شود. و‏‎ ‎‏البته می دانید دولت از دیانت نمی ترسد، تا از بازاری متدین و دعای اینها یا نفرین آنها‏‎ ‎‏وحشت کند؛ دولت از مردم فعال و جوان و احزاب و دانشگاه ملاحظه می کند. باید یک‏‎ ‎‏اجتماع دینی که آقای فلسفی سخنگوی دیانت اسلام صحبت می کند و آقای خوانساری‏
‏‎

صحیفه امامجلد 1

ذخیره
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
Facebook
Twitter
Google+
تلگرام

صفحه 85

‎‏از مراجع وقت می خواهد صحبت کند در مسجد سید عزیزالله که حکم یک صندوقخانه‏‎ ‎‏را دارد، نباشد.‏

‏‏ من نمی دانم این چه فداکاری است؟ باید این امر به توسط یک کرور اعلامیه به تهران‏‎ ‎‏و حومۀ تهران حتی قزوین، قم و بلاد نزدیک و دور منتشر شود و گفته شود و نوشته شود‏‎ ‎‏که چون برای این اجتماع، جایی در تهران نیست، خارج تهران در بیابان می رویم. در این‏‎ ‎‏صورت از دو حال خارج نیست، یا آنکه با سرنیزه جلوگیری می کنند و آن خیلی بعید‏‎ ‎‏است. آن وقت تکلیف یکسره می شود و ما غالب می شویم و سقوط دولت حتمی است،‏‎ ‎‏و یا نمی کنند، تمام ناراضیها به شما ملحق می شوند و غوغا می کنند و عظمت مطلب، آنها‏‎ ‎‏را از پا درمی آورد و طرفین مطلب به نفع مسلمین است.‏

‏‏ حالا این فرصت از دست رفت، لکن فرصت دیگری باقی است و آن این است که‏‎ ‎‏جنابعالی در ضمن صحبت تکیه کنید به این نکته که ما نمی خواهیم اجتماع بزرگ درست‏‎ ‎‏کنیم و الاّ در صورت لزوم در خارج تهران اجتماع می کنیم و مطالب مهمتر را به گوش‏‎ ‎‏ملت می رسانیم و در قم اجتماع ایران را تهیه می کنند و در صحرای قم، به مردم ایران‏‎ ‎‏مطالبی که باید گفته شود، شخصاً بعضی از علما خواهند گفت.‏

‏‏ سرکار می دانید در این حال که ما قرار گرفتیم قضیه از آشتی و صلح گذشته و پای‏‎ ‎‏نابودی احکام اسلام و فتح در کار است و «هیهات منّا الذلّة». نترسید، ملاحظه نکنید.‏‎ ‎‏آقای خوانساری را نمی گیرند. شما را نمی گیرند؛ دنیا اقتضا ندارد. شما بهتر می دانید. بنده‏‎ ‎‏از ناراحتی دیگر نمی توانم عرض بکنم. والسلام علیکم و رحمة الله .‏

‏‎ ‎‏2 جمادی الثانیه‏

‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏

‏‎ ‎

‏‎

صحیفه امامجلد 1

ذخیره
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
Facebook
Twitter
Google+
تلگرام

صفحه 86



ـ در پی دعوت امام خمینی از علما و مراجع برای اعتراض به لایحۀ انجمنهای ایالتی و ولایتی، آقای خوانساری اعلامیه ای صادر کردند که در آن هیچ اشاره ای به موضوع مذکور نشده بود. متن اعلامیۀ ایشان چنین است:« بسمه تعالی شأنه. به مناسبت تصادف روز پنجشنبه سوم جمادی الثانیه با رحلت حضرت صدیقۀ کبری فاطمۀ زهرا ـ علیها سلام ـ مجلس ذکری از ساعت 9 الی 11 در مسجد سید عزیزاللّه منعقد؛ امید است برای عرض اخلاص به مقام مقدس پیغمبر اکرم ص، به استماع موضوع مهم مذهبی که لازم است به اطلاع رسد، عموم طبقات، خاصه آقایان علمای اعلام ـ دامت برکاتهم ـ شرکت فرمایند. الاحقر: احمد الموسوی الخوانساری».

بیانات در جمع طلاب و بازاریان (لزوم لغو لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی)

‏‏بیانات‏

‏‏زمان: 14 آبان 1341 / 7 جمادی الثانی 1382‏

‏‏مکان: ‏‏قم، مسجد اعظم، مجلس درس امام خمینی‏

‏‏موضوع: ‏‏لزوم لغو لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی‏

‏‏حضار: ‏‏طلاب و فضلای حوزه و جمعی از بازاریان تهران‏‎[1]‎

‏‏ ‏

‏‏ ... ان شاءالله موضوع لغو شرکت نسوان در انتخابات درست می شود؛ اگر درست نشد ما تنها نیستیم؛‏‎ ‎‏تمام ملت ایران و عشایر و حتی سایر ملتهای کشورهای مسلمان و سنی پشتیبان ما هستند. ما باز هم‏‎ ‎‏امیدواریم که دولت به اشتباه خود پی ببرد و جواب مساعد بدهد؛ مأمورین که در مجلس حضور دارند‏‎ ‎‏این مطلب را گزارش کنند تا دولت تصور نکند که با فوت آیت الله بروجردی - رحمة الله علیه - دیگر‏‎ ‎‏اسلام بی دفاع شده است و می توان به آن لطمه زد. هزاران آیت الله بروجردی به دین اسلام متکی‏‎ ‎‏بوده اند. دین به آیت الله ها تکیه ندارد. مراجع اسلام، علمای دین و پیشوایان مذهب در هر زمانی با‏‎ ‎‏تکیه بر اسلام با قلدرها مقابله کرده اند. امروز هم هر دست خیانتکاری که برای لطمه زدن به اسلام دراز‏‎ ‎‏شود با قدرت اسلام قطع می شود. مراجع اسلام ایران و نجف در مقابل تجاوز به احکام اسلام و خیانت‏‎ ‎‏به مسلمین ساکت نمی نشینند و در این امر تنها نیستند، کلیه مردم ایران، عشایر ایران، بلکه ملتهای سایر‏‎ ‎‏کشورها پشتیبان مراجع دین هستند و اهانت به قرآن را تحمل نمی کنند. شما فعلاً آرامش را حفظ کنید و‏‎ ‎‏بر سر کارهای خود بروید. خداوند نیاورد آن روزی را که ما درسها را تعطیل کنیم و دستور تعطیل‏‎ ‎‏عمومی بدهیم. اگر روزی لازم شد که وظیفه ملت معین شود به شما اعلام می کنیم و وظیفه عموم مردم‏‎ ‎‏را تعیین خواهیم کرد؛ اما نه در اینجا، نه با این جمعیت، باید بیابانهای قم را در نظر گرفت. آن اجتماع‏‎ ‎‏عظیم را در این جاها نمی توان تشکیل داد. ولی ما امیدواریم که دولت به اشتباه خود پی ببرد و بزودی‏‎ ‎‏جواب مساعد به ما بدهد و بی جهت موجب تشنج و التهاب در مملکت نشود. و من از همه شما آقایان‏‎ ‎‏محترم که امروز دست از کسب و کار خود کشیدید و به اینجا آمدید، قدردانی و تشکر می کنم و‏‎ ‎‏می خواهم که بر سر کار خود برگردید و منتظر دستور مراجع خود باشید. والسلام علیکم و رحمة الله‏‎[2]‎‏ ‏

‏‎ ‎

‏‎

صحیفه امامجلد 1

ذخیره
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
Facebook
Twitter
Google+
تلگرام

صفحه 87



ـ بنا به تلگراف مورخ 14 / 8 / 41 حسین پرتو رئیس شهربانی قم به ادارۀ کل اطلاعات شهربانی کل کشور: ساعت 9 صبح روز 14 / 8 / 41 در حدود دویست نفر از بازاریان تهران، به سرپرستی آقایان کسرایی خیاط، حاجی آقا حسین نیلچی، امجد خرازی فروش، حاجی میرزا عباس خرازی فروش، جوانمرد خرازی فروش، حاجی شیخ علی نقی بزاز و حاجی میرزا علی سقط فروش، به مجلس درس آقای خمینی رفتند و اظهار داشتند: درس و نماز جماعت برای چیست و چرا تعطیل نمی کنید؟ و آقای خمینی [خطاب]به جمعیت، سخنان بالا را اظهار نمود.
ـ ر.ک: گزارش اسناد ساواک و کتاب نهضت امام خمینی جلد 1 صفحه 194، چاپ 1381.

تلگراف به محمد رضا پهلوی در اعتراض به عملکرد اسد الله علم

‏‏تلگراف‏

‏‏زمان: 15 آبان 1341 / 8 جمادی الثانی 1382‏

‏‏مکان: قم‏

‏‏موضوع: ‏‏اعتراض به عملکرد اسدالله عَلم (نخست وزیر وقت)‏

‏‏مناسبت: ‏‏پافشاری اسدالله عَلم برای تصویب لایحۀ انجمنهای ایالتی و ولایتی‏

‏‏مخاطب: ‏‏پهلوی، محمد رضا‏

‏‏بسم الله الرحمن الرحیم‏

‏‏حضور مبارک اعلیحضرت همایونی‏

‏‏ تلگراف مبنی بر آنکه اعلیحضرت بیش از هرکس در حفظ شعائر مذهبی کوشا‏‎ ‎‏هستند، و تلگراف اینجانب را برای دولت ارسال داشتند، و توفیق اینجانب را در ترویج‏‎ ‎‏مقررات اسلامی و هدایت عوام خواستار شدند، موجب تشکر گردید. البته ملت مسلمان‏‎ ‎‏ایران از اعلیحضرت همین انتظار را دارند. فرمودۀ اعلیحضرت موافق است با آنچه از‏‎ ‎‏پیغمبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ به ما رسیده: ‏‏إِذَا ظَهَرَتِ البِدَعُ فِی اُمَّتِی فَلیُظهِرِ العَالِمُ عِلمَهُ؛ فَمَن لَم‏‎ ‎‏یَفعَل. فَعَلَیْهِ لَعنَةُ الله ِ‏‎[1]‎‏. البته شغل روحانی، ارشاد و هدایت ملت است.‏

‏‏ ‏‏مع الأسف با آنکه به آقای اسدالله عَلم در این بدعتی که می خواهد در اسلام بگذارد‏‎ ‎‏تنبه دادم و مفاسدش را گوشزد کردم، ایشان نه به امر خداوند قاهر گردن نهادند و نه به‏‎ ‎‏قانون اساسی و قانون مجلس اعتنا نمودند، و نه امر ملوکانه را اطاعت کردند، و نه به‏‎ ‎‏نصیحت علمای اسلام توجه نمودند؛ و نه به خواست ملت مسلمان ـ که طومارها و‏‎ ‎‏تلگرافات و مکاتیب‏‎[2]‎‏ بسیار آنها از اقطار کشور نزد اینجانب و علمای اعلام قم و تهران‏‎ ‎‏موجود است ـ وقعی گذاشتند، و نه به اجتماعات انبوه قم و تهران و سایر شهرستانها و‏‎ ‎


‏‎

صحیفه امامجلد 1

ذخیره
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
Facebook
Twitter
Google+
تلگرام

صفحه 88

‎‏ارشاد مفید خطبای اسلام احترامی قائل شدند.‏

‏‏ آقای عَلم از نشر افکار عمومی در مطبوعات و انعکاس تلگرافات مسلمین و اظهار‏‎ ‎‏تظلم آنها به اعلیحضرت و علمای ملت جلوگیری کرده و می کند؛ و برخلاف قانون‏‎ ‎‏اساسی مطبوعات کشور را مختنق کرده؛ و به وسیلۀ مأمورین در اطراف مملکت، ملت‏‎ ‎‏مسلمان را که می خواهند عرض حال خود را به اعلیحضرت و علمای ملت برسانند‏‎ ‎‏ارعاب و تهدید می کند. آقای عَلم تخلف خود را از قانون اسلام و قانون اساسی اعلام و‏‎ ‎‏برملا نموده. آقای اسدالله عَلم گمان کرده با تبدیل کردن قسم به قرآن مجید به «کتاب‏‎ ‎‏آسمانی» ممکن است قرآن کریم را از رسمیت انداخت؛ و اوستا و انجیل و بعض کتب‏‎ ‎‏ضاله را قرین آن یا به جای آن قرار داد. این شخص تخلف از قانون اساسی را به بهانۀ‏‎ ‎‏الزامات بین المللی شعار خود دانسته؛ با آنکه الزامات بین المللی مربوط به مذهب و قانون‏‎ ‎‏اساسی نیست. تشبث به الزامات بین المللی برای سرکوبی قرآن کریم و اسلام و قانون‏‎ ‎‏اساسی و ملت، جرم بزرگ و «ذَنْبِ لایُغْفَر»‏‎[3]‎‏ است.‏

‏‎ ‎‏ اینجانب، به حکم خیرخواهی برای ملت اسلام، اعلیحضرت را متوجه می کنم به‏‎ ‎‏اینکه اطمینان نفرمایید به عناصری که با چاپلوسی و اظهار چاکری و خانه زادی‏‎ ‎‏می خواهند تمام کارهای خلاف دین و قانون را کرده و به اعلیحضرت نسبت دهند و‏‎ ‎‏قانون اساسی را که ضامن اساسی ملیت و سلطنت است، با تصویبنامه های خائنانه و غلط‏‎ ‎‏از اعتبار بیندازند تا نقشه های شوم دشمنان اسلام و ملت را عملی کنند. انتظار ملت‏‎ ‎‏مسلمان آن است که با امر اکیدْ، آقای عَلم را ملزم فرمایید از قانون اسلام و قانون اساسی‏‎ ‎‏تبعیت کند، و از جسارتی که به ساحت مقدس قرآن کریم نموده، استغفار نماید و الاّ‏‎ ‎‏ناگزیرم در نامۀ سرگشاده به اعلیحضرت مطالب دیگری را تذکر دهم. از خداوند تعالی‏‎ ‎‏استقلال ممالک اسلامی و حفظ آنها را از آشوب و انقلاب مسئلت می نمایم.‏

‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏

‏‎

صحیفه امامجلد 1

ذخیره
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
Facebook
Twitter
Google+
تلگرام

صفحه 89



ـ اصول کافی، ج1، ص4:«هنگامی که بدعتی در امت من آشکار می شود بر عالِم دینی است که آن را افشا کند، و اگر چنین نکرد، لعنت و نفرین خدای بر او باد».
ـ نامه ها.
ـ گناه نابخشودنی.

تلگراف به اسد الله علم (تصویب لایحه انجمن های ایالتی)

‏‏تلگراف‏

‏‏زمان: 15 آبان 1341 / 8 جمادی الثانی 1382‏

‏‏مکان: قم ‏

‏‏موضوع: ‏‏هشدار به نخست وزیر در رابطه با لایحۀ انجمنهای ایالتی و ولایتی‏

‏‏مناسبت: ‏‏تصویب لایحۀ انجمنهای ایالتی و ولایتی‏

‏‏مخاطب: ‏‏عَلم، اسدالله (نخست وزیر وقت)‏

‏‏تهران ـ جناب آقای اسدالله عَلم‏

‏‏ عطف به تلگراف سابق اشعار می دارد، معلوم می شود شما بنا ندارید به نصیحت‏‎ ‎‏علمای اسلام که ناصح ملت و مشفق امتند، توجه کنید؛ و گمان کردید ممکن است در‏‎ ‎‏مقابل قرآن کریم و قانون اساسی و احساسات عمومی قیام کرد. علمای اعلام قم و‏‎ ‎‏نجف اشرف و سایر بلاد تذکر دادند که تصویبنامۀ غیرقانونی شما برخلاف شریعت‏‎ ‎‏اسلام، و برخلاف قانون اساسی و قوانین مجلس است.‏

‏‏ اگر گمان کردید می شود با زور چند روزه قرآن کریم را در عرض «اوستا»ی زرتشت،‏‎ ‎‏«انجیل» و بعض کتب ضاله قرار داد، و به خیال از رسمیت انداختن قرآن کریم، تنها کتاب‏‎ ‎‏بزرگ آسمانی چند صد میلیون مسْلم جهان، افتاده اید و کهنه پرستی را می خواهید‏‎ ‎‏تجدید کنید، بسیار در اشتباه هستید. اگر گمان کردید با تصویبنامۀ غلط و مخالف قانون‏‎ ‎‏اساسی می شود پایه های قانون اساسی را که ضامن ملیت و استقلال مملکت است، سست‏‎ ‎‏کرد و راه را برای دشمنان خائن به اسلام و ایران باز کرد، بسیار در خطا هستید.‏

‏‏ اینجانب مجدداً به شما نصیحت می کنم که به اطاعت خداوند متعال و قانون اساسی‏‎ ‎‏گردن نهید، و از عواقب وخیمۀ تخلف از قرآن واحکام علمای ملت و زعمای مسلمین و‏‎ ‎‏تخلف از قانون بترسید؛ و بدون موجب، مملکت را به خطر نیندازید؛ والّا علمای اسلام‏‎ ‎‏دربارۀ شما از اظهار عقیده خودداری نخواهند کرد. والسلام علی من اتبع الهدی.‏

‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏

‏‎ ‎

‏‎

صحیفه امامجلد 1

ذخیره
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
Facebook
Twitter
Google+
تلگرام

صفحه 90


بیانات در جمع اصناف و طلاب قم (لغو لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی)

‏‏بیانات‏

‏‏زمان: 20 آبان 1341 / 13 جمادی الثانی 1382‏

‏‏مکان: ‏‏قم، مسجد اعظم‏

‏‏موضوع: ‏‏اعتراض به بی اعتنایی دولت درمورد لغو لایحه انجمنهای ایالتی وولایتی ‏

‏‏حضار: ‏‏اصناف و بازرگانان قم، طلاب علوم دینی، و جمعی از زائران‏

‏‏ [‏‏بسم الله الرحمن الرحیم‏‏]‏

‏‏علمای اسلام ساکت نمی مانند‏

‏‏ «خوب است کسانی که این بیانات را می نویسند، به مقامات دولتی اطلاع دهند که‏‎ ‎‏بیش از این با احساسات مردم بازی نکنند. علمای اسلام دست بردار نیستند؛ اگر آنها‏‎ ‎‏خیال می کنند با امروز و فردا کردن، می توانند موضوع‏‎[1]‎‏ را مسکوت بگذارند؛ اشتباه‏‎ ‎‏است، ابداً اینطور نیست؛ کار، خیلی مهم است. صحبت خطر برای اسلام است. علمای‏‎ ‎‏اسلام نمی توانند ساکت بمانند.»‏

‏‏ «این قضیه منحصر به علمای ایران نیست؛ علمای عراق، علمای مصر، علمای یمن و‏‎ ‎‏علمای سایر نقاط اسلامی هم در این موضوع با ما هستند. اگر روزی بنا شود که با کمک‏‎ ‎‏شما بخواهیم عملاً به دولت نشان بدهیم، جمعیت اینقدر نخواهد بود؛ آن روز، جمعیتی‏‎ ‎‏جمع شود که اینجا جا نگیرند و باید در بیرون قم اجتماع کنند. ولی ما انتظار داریم، دولت‏‎ ‎‏عاقبت کار را ملاحظه کند و بیش از این، جواب به طول نیانجامد. شما هم چند روز دیگر‏‎ ‎‏صبر کنید.»‏

‏‎ ‎

‏‎

صحیفه امامجلد 1

ذخیره
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
Facebook
Twitter
Google+
تلگرام

صفحه 91



ـ دولت اسداللّه عَلم، لایحه ای در مورد «انجمنهای ایالتی و ولایتی» به تصویب رساند که در آن، قید «اسلام» را از شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان برداشته و به جای سوگند به «قرآن مجید» سوگند به «کتاب آسمانی» آورده بودند تا راه برای نفوذ عناصر بهایی و عوامل اسرائیل هموار گردد.

نامه به آقای مهدی یثربی (حمایت از روحانیت قم)

‏‏نامه‏

‏‏زمان: 1341 ه . ش . / 1382 ه . ق .‏

‏‏مکان: قم‏

‏‏موضوع: ‏‏دعوت از روحانیون و مردم کاشان برای پشتیبانی از روحانیت قم‏

‏‏مناسبت: ‏‏غائلۀ انجمنهای ایالتی و ولایتی‏

‏‏مخاطب: ‏‏یثربی، سید مهدی‏

‏‏بسم الله الرحمن الرحیم‏

‏‏ به عرض عالی می رساند، مرقوم محترم که حاکی از سلامت وجود محترم بود‏‎ ‎‏موجب تشکر گردید. توفیق و سعادت جنابعالی را از خداوند تعالی خواستار است. اگر‏‎ ‎‏صلاح می دانید از خود آقایان روحانیون و سایر طبقات نشریه ای مبنی بر پشتیبانی از قم و‏‎ ‎‏اظهار تأثر از واقعۀ فاجعه منتشر فرمایید. امید است ان شاءالله بتوانیم جلو این مفاسد را که‏‎ ‎‏می خواهند اجرا کنند بگیریم. امید است در مظانّ استجابت دعوات، منظور نظر شریف‏‎ ‎‏باشم. والسلام علیکم و رحمة الله .‏

‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏

‏‎ ‎

‏‎

صحیفه امامجلد 1

ذخیره
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
Facebook
Twitter
Google+
تلگرام

صفحه 92


بیانات در جمع اصناف و طلاب قم (انجمن های ایالتی و ولایتی)

‏‏بیانات‏

‏‏زمان: 2 آذر 1341 / 25 جمادی الثانی 1382‏

‏‏مکان: قم‏

‏‏موضوع: ‏‏ضرورت پایداری مردم تا رفع غائلۀ انجمنهای ایالتی و ولایتی‏

‏‏حضار: ‏‏اصناف و هیأتهای تهران، طلاب و مردم قم‏

‏‏ [‏‏بسم الله الرحمن الرحیم‏‏]‏

‏‏ضرورت پایداری مردم‏

‏‎ ‎‏ ... شما بیش از پیش در کار خودتان مستقیم باشید و پایداری نمایید. ما هم ثابت‏‎ ‎‏هستیم. خطری که متوجه دین شده است، قابل اغماض نیست و لذا به تمام معنی بایستی‏‎ ‎‏مسلمانها جدیت نمایند تا این غائله رفع شود.‏

‏‎ ‎

‏‎

صحیفه امامجلد 1

ذخیره
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
Facebook
Twitter
Google+
تلگرام

صفحه 93


بیانات در جمع بازاریان تهران (ادامه قیام تا لغو لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی)

‏‏بیانات‏

‏‏زمان: 2 آذر 1341 / 25 جمادی الثانی 1382‏

‏‏مکان: قم‏

‏‏موضوع: ‏‏ادامۀ قیام تا لغو لایحۀ انجمنهای ایالتی و ولایتی‏

‏‏حضار: ‏‏بازاریان تهران‏‎[1]‎

‏‏ [‏‏بسم الله الرحمن الرحیم‏‏]‏

‏‏هشدار شدید به اسدالله عَلم‏

‏‎ ‎‏ ... این قانونی که می خواهند در مملکت شیوع بدهند، در حزب آقای عَلم طرح شده،‏‎ ‎‏و آقای عَلم بدانند که مردم از پای نمی نشینند تا لایحه لغو شود؛ و پس از تشکیل مجلس‏‎ ‎‏نیز ساکت نخواهند نشست. مطبوعات را سانسور نموده اند و می گویند آزادی هست.‏‎ ‎‏ملاقات با علمای شیراز را ممنوع نموده اند. من از آیت الله محلاتی شیرازی‏‎[2]‎‎ ‎‏احوالپرسی نموده ام، به او نرسیده است. جریان کار ما را دولتهای خارج، حتی امریکا هم‏‎ ‎‏سابقه دارد. ما به گوش دنیا می رسانیم. دولت، خوب است وظیفۀ خود را بداند؛ ما را زیر‏‎ ‎‏دست یک مشت کلیمی که خود را به صورت بهایی درآورده اند پایمال ننماید. ما به‏‎ ‎‏همان نحو که در روزنامه ها تصویب لایحه را نوشتند، می خواهیم لغو آن را هم درج‏‎ ‎‏کنند. ما باز هم با مسالمت حرفهای خودمان را می زنیم؛ خدا نیاورد روزی را که به مردم‏‎ ‎‏بگوییم که خود می دانید. ان شاءالله دولت متوجه می شود و جواب صریح می دهد ... .‏

‏‎ ‎

‏‎

صحیفه امامجلد 1

ذخیره
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
Facebook
Twitter
Google+
تلگرام

صفحه 94



ـ حسین پرتو، رئیس شهربانی قم درتلگراف شماره2023 / 5 مورخ2 / 9 / 41 خود به ادارۀ کل اطلاعات شهربانی کل کشور از ورود صد تن از کسبۀ بازار فرش فروشها و اصناف بازار حضرتی تهران به قم، و ملاقات آنان با امام خمینی گزارش داده و سخنان امام را به شرح فوق به تهران مخابره کرده است.
ـ آقای بهاءالدین محلاتی از علمای بزرگ شیراز.

صفحه بعدی







تفصیل جریان شرکت زنان در انتخابات( 1382 هـ = 1962 م)


آيت الله آقاي حاج سيد احمد خوانساري-اين اصلاحات ارضي غلط است و زمينها غصب است

آیت الله منتظری که از شاگردان نزدیک امام در آن زمان محسوب می شد در این باره اینگونه می گوید:«من يادم هست كه آيت الله خميني هم روي اين جهت اصرار داشت كه اصل لوايح را نبايستي زير سئوال برد و به آن اعتراض كرد; و مرحوم آيت الله آقاي حاج سيد احمد خوانساري هم كه در يك صحبت يا نوشته -كه حالا دقيقا يادم نيست – گفته بود اين اصلاحات ارضي غلط است و زمينها غصب است و نمي شود در آن نماز خواند و از اين راه وارد شده بودند، آيت الله خميني خيلي ناراحت شدند و در يك شب كه ما پنج شش نفر منزل ايشان بوديم گفتند برويد هر جوري هست به آقاي حاج سيد احمد بگوييد اين چه وضعي است، ايشان با اين كار خود به اين نهضت ضربه زد براي اينكه فردا كشاورزان را عليه ما مي‎شورانند، اينكه ما بگوييم اصلاحات ارضي خلاف شرع است راه مبارزه نيست.











کتابخانه » صحیفه امام خمینی » جلد 1 » صفحات 145

اعلامیه مشترک امام خمینی و مراجع (شرکت زنان در انتخابات)
جلد 1 - صفحه 145
اعلامیه مشترک
زمان: اسفند 1341 / شوال 1382 (1)
مکان: قم
موضوع: اعلامیه مشترک مراجع و علمای قم - قانونی نبودن طرح «شرکت زنان درانتخابات
مخاطب: ملت ایران
بسم الله الرحمن الرحیم
و لا حول ولا قوة إلّا بالله العلیّ العظیم‌
چون دولت آقای عَلم با شتابزدگی عجیبی، بدون تفکر در اصول قانون اساسی و در لوازم مطالبی که اظهار کرده‌اند، زنها را در انتخاب شدن و انتخاب کردن به صورت تصویبنامه حق دخالت داده، لازم شد به ملت مسلمان تذکراتی داده شود که بدانند مسلمین ایران در چه شرایطی و با چه دولتهایی ادامه زندگی می‌دهند. لهذا توجه عمومی را به مطالب ذیل جلب می‌نماید:
1- آقای وزیر کشور در طرحی که تقدیم آقای نخست وزیر کرده‌اند می‌نویسند: «به طوری که استحضار دارند در مقدمه قانون اساسی صریحاً مقرر است که هر یک از افراد اهالی مملکت در تصویب و نظارت امور عمومی، محق و سهیم می‌باشند. و به موجب اصل دوم قانون اساسی، مجلس شورای ملی نماینده قاطبه اهالی مملکت ایران است که در امور معاش و سیاسی وطن خود مشارکت دارند. بنابراین محروم ماندن طبقه نسوان از شرکت در انتخابات، نه تنها در قانون اساسی و متمم آن مجوزی ندارد بلکه با توجه به جمله «افراد اهالی مملکت» در مقدمه قانون اساسی و با توجه به جمله «قاطبه اهالی مملکت» مذکور در اصل دوم، مغایر آن نیز می‌باشد. و هیأت دولت تصویب نموده‌اند که بند اول ماده دهم و بند دوم ماده سیزدهم قانون انتخابات مجلس شورا، و
(1)- این بیانیه به «اعلامیه 9 امضایی» مشهور شد. تاریخ انتشار بیانیه در کتاب هفت هزار روز، ج 1، ص 126، روز 28/11/41 درج شده است.
جلد 1 - صفحه 146
همچنین قید کلمه «ذکور» از ماده ششم و ماده نهم قانون انتخابات مجلس سنا حذف شود. و وزارت کشور را مکلف کرده‌اند که پس از افتتاح مجلسین، مجوز قانونی این تصویبنامه را تحصیل نماید». لازم است اشکالاتی که به این چند جمله است بیان شود:
الف- اگر سهیم بودن زنها در انتخابات، به طوری که آقای وزیر کشور مدعی است و از هیأت دولت نیز ظاهر می‌شود، موافق قانون اساسی است، تصویب هیأت دولت بیمورد است؛ و درست مثل آن است که شرکت مردان را در انتخابات تصویب کند. و اگر تصویب صحیح است، معلوم می‌شود به نظر هیأت دولت شرکت نسوان مخالف قانون اساسی است.
ب- اگر سهیم نبودن زنها به عقیده آنها مغایر قانون اساسی است، مکلف کردن هیأت دولت، آقای وزیر کشور را که پس از افتتاح مجلسین مجوز قانونی تصویبنامه را تحصیل نماید، بی اساس است. و اگر مجوز قانونی می‌خواهد، معلوم می‌شود به نظر دولت شرکت زنها مغایر قانون اساسی است. آیا بهتر نبود که هیأت دولت با قدری فکر و تأمل تصویبنامه صادر می‌کرد که این تناقض گوییهای واضح رخ ندهد؟
2- مقدمه قانون اساسی غیر قانون اساسی است بلکه کلام شاه وقت است و رسمیت قانونی ندارد. و آقای وزیر کشور آن را بدون تأمل، یا برای اغفال، مورد استدلال قرار داده‌اند. لکن بهتر بود تا آخر این مقدمه را مطالعه کنند که واضح شود نسوان حق مداخله در انتخابات ندارند. زیرا در همان مقدمه است: «اینک که مجلس شورای ملی بر طبق نیات مقدسه ما افتتاح شده است»؛ پس اگر شرکت نسوان منظور بوده چطور ممکن است مجلس را بدون شرکت زنها «بر طبق نیات مقدسه» افتتاح نمایند؟ این عبارت صریح است به اینکه دوره اول مجلس طبق نیات شاه بوده، و زنها در آن شرکت نداشته‌اند. پس معلوم می‌شود که برای زنان حق نبوده است.
3- از بیان سابق معلوم می‌شود مراد از «قاطبه اهالی مملکت»، که در اصل دوم است، آن نیست که هیأت وزیران فهمیده‌اند بلکه مراد آن است که وکیل تهران وکیل همه ملت است، و وکیل قم نیز وکیل همه ملت است، نه وکیل حوزه انتخابیه خود. چنانچه در اصل‌
جلد 1 - صفحه 147
سی‌ام متمم قانون اساسی به آن تصریح شده است. و دلیل بر این مدعا آنکه بیشتر از ده طبقه حق رأی ندارند، با آنکه جزء قاطبه اهالی مملکت هستند. پس باید تصدیق کنند که یا محروم کردن این طبقاتْ مخالف قانون اساسی است، و یا شرکت نسوان مخالف است.
4- فرضاً که در تفسیر این اصل خلافی باشد، به موجب اصل بیست و هفتم از متمم قانون اساسی، شرح و تفسیر قوانین از مختصات مجلس شورای ملی است و آقایان وزرا حق تفسیر ندارند.
5- به نظر هیأت دولت که طایفه نسوان و سایر محرومین به موجب قانون اساسی حق شرکت در انتخابات دارند، از صدر مشروطیت تاکنون تمام دوره‌های مجلس شورا برخلاف قانون اساسی تشکیل شده و قانونیت نداشته است، زیرا که طایفه نسوان و بیش از ده طبقه دیگر در قانون انتخابات از دخالت محروم شده‌اند؛ و این مخالف با قانون اساسی بوده است! در این صورت مفاسد بسیاری لازم می‌آید که ذیلاً تشریح می‌شود:
الف- کلیه قوانین جاریه در مملکت، از اول مشروطه تاکنون، لغو و بی‌اثر بوده و باید باطل و غیرقانونی اعلام شود.
ب- مجالس مؤسسان که تشکیل شده، به نظر دولت آقای عَلم، خلاف قانون اساسی و لغو و بی‌اثر بوده؛ و این دعوی بر حسب قانون جرم است، و گوینده آن باید تعقیب شود.
ج- دولت آقای عَلم و جمیع دولتهایی که از صدر مشروطیت تاکنون تشکیل شده است غیرقانونی است. و دولت غیرقانونی حق صدور تصویبنامه و غیره را ندارد بلکه دخالت کردن آن در امر مملکت و خزینه کشور، جرم و موجب تعقیب است.
د- کلیه قراردادها با دوَل خارجه، از قبیل قرارداد نفت و غیر آن، به نظر دولت آقای عَلم، لغو و باطل و بی‌اثر است و باید به ملت اعلام شود.
6- حذف بند اول ماده دهم و بند دوم ماده سیزدهم قانون انتخابات مجلس شورای ملی، مصوب شوال 1329 هجری قمری، و حذف قید کلمه «ذکور» از ماده ششم و نهم قانون انتخابات مجلس سنا، مصوب 14 اردیبهشت 1339، که به استناد مقدمه قانون اساسی و اصل دوم است، غیرقانونی است و برای دولت چنین حقی نیست؛ زیرا مستندْ چنانچه‌
جلد 1 - صفحه 148
گفته شد باطل است. به علاوه از برای دولت نیز حق ابطال قانون مصوب در مجلس شورای ملی نیست. و به نص اصل بیست و هشتم متمم قانون اساسی، قوه مجریه از قوه مقننه همیشه ممتاز و منفصل خواهد بود.
آنچه مذکور شد جنبه‌های قانونی تصویبنامه غیرقانونی است. این تصویبنامه با اصل دوم و اصل بیست و هفتم متمم قانون اساسی نیز مخالف است.
روحانیت، با هر فشار و مضیقه و اهانتی که دولت بر آن وارد کرده و درصدد وارد کردن است، تکلیف دینی و وجدانی خود را در این تشخیص داده که مصالح و مفاسد را به دولتها و به جامعه مسلمین گوشزد کند؛ و از نصیحت مشفقانه به زمامداران و اولیای امور خودداری نکند؛ و آنچه را برای این ملت بدبخت ضعیف گرسنه بناست پیشامد کند، و آثار و نشانه آن یکی بعد از دیگری نمایان می‌شود، به جامعه بشر برساند. با این اختناق جانفرسای مطبوعات و سختگیری دستگاه انتظامی، که حتی برای طبع یک ورقه مشتمل بر نصیحت و راهنمایی یا پخش آن اشخاصی به حبس کشیده و مورد اهانت و شکنجه واقع می‌شوند، روحانیت ملاحظه می‌کند که دولت مذهب رسمی کشور را ملعبه خود قرار داده، و در کنفرانسها اجازه می‌دهد که گفته شود قدمهایی برای تساوی حقوق زن و مرد برداشته شده. در صورتی که هرکس به تساوی حقوق زن در ارث و طلاق و مثل اینها، که جزء احکام ضروری اسلام است، معتقد باشد و لغو نماید، اسلام تکلیفش را تعیین کرده است.
روحانیت می‌بیند که پایه‌های اقتصادی این مملکت در شرف فروریختن است؛ و بازار این کشور در حکم سقوط است. چنانکه از پرونده‌های مربوط به سفته‌های بی‌محل، که هر روز بر قطرش افزوده می‌شود، این مطلب واضح می‌شود. و همین طور امر زراعت این کشور در معرض سقوط است. به دلیل اینکه در این مملکت، که باید هر استانش زراعت مورد احتیاج تمام مملکت را بدهد، هر چند وقت به عنوان احتمال خشکسالی یا به عنوان دیگری تصویبنامه وارد کردن گندم صادر می‌کنند. بلکه چنانچه گفته می‌شود، اخیراً به صورت آرد می‌آورند که آسیاهای ایران نیز از کار بیفتد. با این‌
جلد 1 - صفحه 149
وضع رقتبار به جای آنکه دولت درصدد چاره برآید، سر خود و مردم را گرم می‌کند به امثال دخالت زنان در انتخابات، یا اعطای حق زنها، یا وارد نمودن نیمی از جمعیت ایران را در جامعه. و نظایر این تعبیرات فریبنده، که جز بدبختی و فساد و فحشا چیز دیگری همراه ندارد. آقایان نمی‌دانند که اسلام مراعات بانوان را در تمام جهت بیش از هرکس نموده؛ و احترام به حیثیت اجتماعی و اخلاقی آنها موجب شده است که از این نحو اختلاطِ مخالف با عفت و تقوای زن جلوگیری کند؛ نه آنکه خدای نخواسته آنان را مانند محجورین (1) و محکومین قرار داده. مگر فقط علامت عدم محجوریت آن است که در این مجلسها وارد شوند؟! اگر چنین است، باید اولْ نظام برّی و بحری، و صاحب منصبان و اجزای امنیه و نظمیه (2)، و شاهزادگان بلافصل، و اشخاصی که کمتر از بیست سال دارند، از محجورین و محکومین باشند!
روحانیون تمام این پیشامدها را که اکنون می‌بینید و بعد خواهید دید پیش بینی کرده بودند، و با صراحت در اعلامیه‌های دو- سه ماه قبل ذکر نموده‌اند؛ و حالا نیز خطرهای بالاتر و بیشتری را اعلام می‌کنند، و از عواقب امر این جهشهای خلاف شرع و قانون اساسی بر این مملکت و استقلال و اقتصاد و تمام حیثیات آن می‌ترسند؛ و وظیفه خطیر خود را در این شرایط، که همه ملت می‌دانند و می‌بینند، ادا می‌کنند و با صراحت می‌گویند تصویبنامه اخیر دولت راجع به شرکت نسوان در انتخابات از نظر شرع بی‌اعتبار و از نظر قانون اساسی لغو است. و با اختناق مطبوعات و فشارهای قوای انتظامی و جلوگیری از طبع و نشر امثال این نصایح و حقایق، اقدام به نشر آن به مقدار مقدور می‌کنند تا دولتها نگویند ما تصویبنامه صادر کردیم و علما مخالفت نکردند. و به خواست خداوند متعال در موقع خود اقدام برای جلوگیری می‌کنند.
ملت ایران نیز با این نحو تصویبنامه‌ها مخالف است؛ به دلیل آنکه در دو- سه ماه قبل‌
(1)- محجور، کسی که به واسطه سفاهت و کم خردی از تصرف در مال خود (و امور مشابه) منع شده باشد.
(2)- ژاندارمری و شهربانی.
جلد 1 - صفحه 150
که فشار و ارعاب قدری کمتر بود، تبعیت خودشان را از علمای اسلام به وسیله تلگرافات و مکاتیب و طومارها از اطراف و اکناف ایران اعلام نموده، و لغو تصویب نامه غیرقانونی دولت را راجع به انتخابات انجمنهای ایالتی و ولایتی خواستار شدند. و دولت نیز قبول درخواست ملت را کرده و احاله به مجلس نمود. اینک که به وسیله حبس و زجر و اهانت به طبقات مختلفه ملت - از روحانیین و متدینین - تسلط خود را بر ملت احراز نموده، بدون اعتنا به قوانین اسلام و قانون اساسی و قانون انتخابات، دست به کارهایی زده که عاقبت آن برای اسلام و مسلمین خطرناک و وحشت آور است. خداوند ان شاء الله دولتهای ما را از خواب غفلت بیدار کند، و بر ملت مسلمان و مملکت اسلام ترحم فرماید.
أَللَّهُمَّ إِنَّا نَشکُو إِلَیکَ فَقْدَ نَبِیِّنَا - صَلَوَاتُکَ عَلَیهِ و آلهِ - و غَیبَةَ وَلیِّنَا و کَثرَةَ عَدُوِّنَا و قِلَّةَ عَدَدِنَا و شِدَّةَ الفِتَنِ بِنَا و تَظَاهُرَالزَّمَانِ عَلَینَا. فَصَلِّ عَلی‌ مُحَمَّدٍ و آلِهِ، و أَعِنَّا عَلی‌ ذَلِکَ بِفَتْحٍ مِنکَ تُعَجِّلُهُ و بِضُرٍّ تَکْشِفُهُ و نَصرٍ تُعِزُّهُ و سُلطانِ حقٍّ تُظهِرُهُ‌. (1) فإنَّا للَّهِ و إِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ.
مرتضی الحسینی اللنگرودی، احمد حسینی الزنجانی، محمدحسین طباطبائی، محمد الموسوی الیزدی، محمدرضا الموسوی الگلپایگانی، سید کاظم شریعتمداری، روح الله الموسوی الخمینی، هاشم الآملی، مرتضی الحائری.
(1)- «خدایا به تو شکایت می‌بریم از فقدان پیامبرمان - درود بر او و آل او باد - و غیبت ولیّ‌مان، و از زیادی دشمن و کمی تعدادمان، و از شدت فتنه‌های وارد به ما و بازیهای روزگار بر ما. پس بر محمد و آل او درود فرست و ما را بر این (مصیبتها) به پیروزی عاجل و برطرف کردن ناراحتیها و یاری عزت بخش و سلطه بارز حقانیت یاری فرما» (از فقرات دعای افتتاح).







کتابخانه » صحیفه امام خمینی » جلد 1 » صفحات 335

اعلامیه مشترک آیات عظام به مناسبت سالگرد قیام 15 خرداد
جلد 1 - صفحه 335
اعلامیه مشترک
زمان: 15 خرداد 1343 / 24 محرّم 1384
مکان: قم
موضوع: اعلامیه مشترک آیات عظام به مناسبت سالگرد قیام 15 خرداد
مخاطب: علما و روحانیون و دیگر قشرهای ملت مسلمان ایران
بسم الله الرحمن الرحیم
انَّا للَّهِ و انَّا الَیهِ رَاجِعُونَ.
و سَیَعلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ (1).
یک سال از فاجعه خونین 12 محرّم 83 (15 خرداد 1342) گذشت. یک سال از مرگ فجیع عزیزان ملت سپری شد. یک سال از بی‌خانمان شدن و بی‌سرپرست شدن یتیمان بی‌پدر و زنهای بی‌شوهر و مادران داغدیده گذشت. واقعه 15 خرداد ننگ بزرگی برای هیأت حاکمه به بار آورد. این واقعه فراموش شدنی نیست. تاریخ آن را ضبط کرد. آیا ملت مسلمان چه جرمی مرتکب شده بود؟ زنها و اطفال صغیر چه گناهی کرده بودند؟ چرا آنها را به مسلسل بستند؟ علمای اسلام و خطبای مذهبی چه جرمی داشتند؟ گناه آنها دفاع از حق بود؛ دفاع از قرآن کریم بود. به جرم نصایح مشفقانه و صلاح اندیشی اهانت شدند، به حبس کشیده شدند، محصور گردیدند، مبتلا به مصایب شدند.
علمای اسلام وظیفه دارند از احکام مسلّمه اسلام دفاع کنند، از استقلال ممالک اسلامی پشتیبانی نمایند، از ستمکاریها و ظلمها اظهار تنفر کنند، از پیمان با دشمنان اسلام و استقلال و ممالک اسلام اظهار انزجار کنند، از اسرائیل و عمال اسرائیل - دشمنان قرآن مجید و اسلام و کشور - برائت جویند، از اعدامهای بی‌جهت و تبعیدهای دسته جمعی و محاکمات غیرقانونی و محکومیتهای بدون مجوز بیزاری جویند؛ و صلاح حال ملت و
(1)- سوره شعراء، آیه 228.
جلد 1 - صفحه 336
مملکت را در هر حال بیان کنند. اینها جرم است؟ اینها ارتجاع سیاه است؟ در این مملکت تمام فرق ضاله آشکارا تبلیغ ضد اسلامی می‌کنند، محافل آزاد دارند، مجالس علنی دارند. مسیحیین، فرستنده در کلیسای انجیلی در تهران دارند، مؤسسه در کرمانشاه دارند؛ مدارس رسمی دارند، برخوردار از پشتیبانی دولتها هستند، نشر کتب ضد دینی آزاد است؛ فقط مسلمانها و مبلغین مذهبی و علمای اسلام آزاد نیستند. تبلیغات دینی و بیان قانون شکنیها «ارتجاع سیاه» شناخته شده و ممنوع گردیده. محافل دینی و مجامع مذهبی محتاج به اجازه شهربانیها و سازمانهاست. دستجات عزاداری بر حضرت سیدالشهداء - علیه الصلوة والسلام باید محدود و ممنوع باشد.
ما نمی‌دانیم اینها چه بستگی با اسرائیل و عمال اسرائیل دارند! آیا برای مملکت کهنسالی مثل ایران ننگ نیست که دولت اسرائیل بگوید ما حمایت از ایران می‌کنیم! ایران بزرگ تحت الحمایه اسرائیل است؟ آیا خلاف مصالح کشور نیست که مطالب خودساخته بی‌سروپایی را در افواه (1) ملت بیندازند، و روزنامه‌ها در اطرافش بحث کنند و ضعف دولت را بر ملا نمایند؟ این سیاست غلط نیست؟ این فضیحت نیست؟ اینها ملت را خواب فرض کردند.
ما برای دفاع از اسلام و ممالک اسلامی و استقلال ممالک اسلامی در هر حال مهیا هستیم. برنامه ما برنامه اسلام است، وحدت کلمه مسلمین است، اتحاد ممالک اسلامی است، برادری با جمیع فرق مسلمین است در تمام نقاط عالم، هم پیمانی با تمام دوَل اسلامی است در سراسر جهان؛ مقابل صهیونیست، مقابل اسرائیل، مقابل دوَل استعمارطلب، مقابل کسانی که ذخایر این ملت فقیر را به رایگان می‌برند و ملت بدبخت در آتش فقر و بیکاری و بینوایی می‌سوزد. در حضور چهره‌های رنگ پریده از گرسنگی و بینوایی دائماً دولتها دم از ترقی و پیشرفتهای اقتصادی می‌زنند.
این حقایق تلخ ما را به تنگ آورده، علمای اسلام را رنج می‌دهد. اگر اینها «ارتجاع‌
(1)- دهانها.
جلد 1 - صفحه 337
سیاه» است بگذار ما مرتجع باشیم! ما از واقعه 12 محرّم (15 خرداد) خجلت می‌کشیم. واقعه شوم 15 خرداد و مدارس علمی، فیضیه و غیر آن، پشت ما و هر مسْلم غیرتمند را می‌شکند؛ تا هیأت حاکمه چه عقیده داشته باشد! ملت اسلام این مصیبت را فراموش نمی‌کند. ما روز 12 محرّم را عزای ملی اعلام می‌کنیم. بگذار ما را مرتجع بخوانند، کهنه پرست بدانند.
ما از عواقب این اعمال جائرانه خائف هستیم و نصیحت هیأت حاکمه را لازم می‌دانیم؛ و کراراً نصیحت کردیم و خیر و صلاح را گوشزد کردیم، و رعایت نشده است. ما مصلحت می‌دانیم که دولت، رویّه را تغییر دهد. سازمانها و شهربانیها را اینقدر بر ملت ستمدیده و بر علمای اسلام و خطبای محترم چیره نکند. از این اعمال خلاف قوانین اگر می‌توانند جلوگیری کنند. علاقه علمای اسلام به ممالک و قوانین اسلامی علاقه الهی ناگسستنی است.
ما از جانب خدای تعالی مأمور حفظ ممالک اسلامی و استقلال آنها هستیم و ترک نصیحت و سکوت [را] در مقابل خطرهایی که پیش بینی می‌شود برای اسلام و استقلال مملکت جرم می‌دانیم؛ گناه بزرگ می‌دانیم؛ استقبال از مرگ سیاه می‌دانیم. پیشوای بزرگ ما، حضرت امیرالمؤمنین - علیه السلام - سکوت را در مقابل ستمکاری جایز نمی‌دانست؛ و ما نیز جایز نمی‌دانیم. وظیفه ما ارشاد ملت است، ارشاد دولتهاست، ارشاد جمیع دستگاههاست. ما از این وظیفه به خواست خدای تعالی خودداری نمی‌کنیم.
در این زمان، سکوت در مقابل ستمکاری، اعانت به ستمکاران است. وظایف اسلامی وظیفه ما تنها نیست وظیفه تمام طبقات است، وظیفه مراجع اسلام است، وظیفه علمای اسلام است؛ وظیفه خطبای اسلام است؛ وظیفه تمام ملت است؛ وظیفه تمام ممالک اسلامی و ملل اسلام است. ما امید واثق داریم که ملل اسلامی در آتیه نزدیکی بر استعمار چیره شوند. و ما در موقع خود، به خواست خدای تعالی، از هیچ گونه فداکاری دریغ نمی‌کنیم.
جلد 1 - صفحه 338
از خداوند تعالی صلاح حال ممالک اسلامی و ملل اسلام و دولتهای اسلامی را خواستاریم. «أَللَّهُمَّ اجْعَلْ أَفئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهوی إِلَینَا» (1). والسلام علی من اتبع الهدی.
روح الله الموسوی الخمینی، محمد هادی الحسینی المیلانی، شهاب الدین النجفی المرعشی، حسن الطباطبایی القمی.
(1)- خداوندا! دلهای مردم را به سوی ما قرارده.