سال بعدالفهرستسال قبل

910 /884/ 1505




کمال‌الدین حسین بن علی سبزواری مشهور به مولانا حسین واعظ کاشفی(۸۴۰ سبزوار – ۹۱۰ هرات)




https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86_%D9%88%D8%A7%D8%B9%D8%B8_%DA%A9%D8%A7%D8%B4%D9%81%DB%8C

https://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%D8%B3%D9%8A%D9%86_%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%A7%D8%B4%D9%81%D9%8A





کمال‌الدین حسین بن علی سبزواری (۸۴۰ هـ ق سبزوار – ۹۱۰ هـ ق هرات) مشهور به مولانا حسین واعظ کاشفی، نویسندهٔ پرکار، عالم جامع‌العلوم، منجم، مفسر قرآن، ریاضی‌دان و واعظ تأثیرگذار در عصر تیموریان بود. عمده شهرت او به واسطهٔ نگارش مقتل روضة الشهدا است که در دوران صفویه برای اجرای تعزیه و روضه‌خوانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. کاشفی تخلص او بود و از آنجا که به وعظ و نصیحت مردم می‌پرداخت به واعظ مشهور شد.








روضة الشهداء






الذريعة إلى‏ تصانيف‏ الشيعة، ج‏11، ص: 295
1775: روضة الشهداء
فارسي ملمع للمولى الواعظ الحسين بن علي الكاشفى‏ البيهقي المتوفى حدود 910 مرتب على عشرة أبواب و خاتمة فيها ذكر أولاد السبطين و جملة من السادات، و كتبت الخاتمة مستقلة في 17 ورقة في (الرضوية) ذكرتها بعنوان أنساب سبطي النبي ص في 2: 380، و تركية يسمى حديقة السعداء و سعادت نامه كما مر و يأتي و مر أيضا مختصره الموسوم خلاصة الروضة و احتمل بعض أنه أول مقتل فارسي شاعت قراءته بين الفرس حتى عرف قاريه ب روضه‏خوان ثم توسع في هذا العنوان إلى هذا الزمان حتى يقال لكل قارئ روضه‏خوان لكن يأتي مقتل الشهيد الفارسي المقدم على روضة الشهداء و كذا مقتل الشهداء الذي نقل عنه في روضة الشهداء مكررا، و ذكر أنه تأليف أبي المفاخر الرازي و ذكر بعض شعره و قد طبع روضة الشهداء في لاهور 1287 و بمبئي 1331 و طهران 1333 ش و 1334 ش‏





https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D9%88%D8%B6%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%87%D8%AF%D8%A7

روضة الشهدا (به معنی باغ شهدا) مقتلی است از حسین واعظ کاشفی دربارهٔ سرگذشت حسین بن علی و وقایع حزن‌انگیز کربلا که در ده باب و به سال ۹۰۸ هجری قمری تألیف شد. تمرکز کتاب بر روی واقعهٔ کربلاست ولی ابوابی از آن به شرح مصائب سایر انبیا و امامان شیعه پرداخته‌است. اگرچه بارها روضة الشهدا را اولین مقتل فارسی خوانده‌اند، شواهد حاکی از آن است که مقتل‌هایی به زبان فارسی از پیشتر موجود بود اما هیچ کتابی از لحاظ جامعیت با آن برابری نمی‌کرد. روضة الشهدا در اواخر عهد تیموریان تألیف شد، زمانی که جنب‌وجوش طریقت‌های صوفی–شیعی و گرایش به تشیع در سرتاسر دنیای فارسی‌زبان از مدت‌ها پیش فزونی گرفته بود، شاه اسماعیل صفوی تبریز را فتح کرده و تشیع دوازده‌امامی را مذهب رسمی دولت خویش اعلام کرده بود، و خطر ازبکان سنی از جانب شمال شرق احساس می‌شد. در این برههٔ حساس بود که کاشفی به نوشتن روضة الشهدا با حمایت شاهزاده سید عبدالله میرزا همت گماشت. کتاب نیز به همو تقدیم شده‌است.


























سال بعدالفهرستسال قبل