بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۸

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:
















************
تقریر آقای صراف:
یکشنبه 13/11/1398

· تدوین تکوین انواعی دارد و ممکن است با نگاشت یک چیز باشد یا با آوردن بیاناتی درباره یک چیز و اخبار و توصیف آن باشد و وقتی گفته می‌شود که قرآن تدوین تکوین است، تدوین بجمیع معانی آن می‌تواند باشد.

· نگاشت، یک چیزی شبیه نقشه است ولی نقشه یک چیز دوبعدی ثابت است.

· تدوین آنچه که هست آنگونه که هست خیلی چیز عجیبی است

· تعبیر عجیبی در روایت است که فرمودند: ان القرآن یجری کما یجری اللیل و النهار. معانی متعددی برای این روایت متصور است: یکی اینکه کلیاتی فرموده که مصادیقش جاری است. (تعبیر جری را مرحوم طباطبایی در المیزان زیاد به کار می‌برند: هذا من باب الجری)

· مرحوم نوری در اواخر کتاب اشکالاتی که بر مبنای ایشان هست را جواب می‌دهند.

· یک اشکال این بود که اهتمام زیادی بوده برای حفظ قرآن که جواب نقضی به تورات می‌دهند که آن هم اهتمام بوده برای حفظش ولی دو بار تحریف شده: «ثم ان التوراة اولی بالحفظ من القرآن ... عشرین سنة ...»

· این درست برعکس مطلوب ایشان است و وقتی لوح باشد داعی بر حفظ کمتر است و دست یک نفر است و ممکن است در آن دسب ببرد، پس این اولویت نمی‌آورد.

· ایشان موارد را یک به یک می‌شمارند که حفظ نشده با وجود داعی بر حفظ آنها و پنج مورد را ذکر می‌کنند. عجیب است که هر 5 مورد علیه ایشان است و اختلاف در یک امر با اتفاق در تعدد خیلی متفاوت است. در قراءات اجتماع کرده‌اند بر تعدد و این غیر از اختلاف در یک امر است.

· مرحوم شیخ الطائفه در مقدمه تبیان و مرحوم طبرسی در مقدمه مجمع البیان (الفن الثانی از مقدمه) مطالبی را دارند:

تفسير مجمع البيان - الطبرسي - (1 / 36)
فاعلم أن الظاهر من مذهب الإمامية أنهم أجمعوا على جواز القراءة بما تتداوله القراء بينهم من القراءات، إلا أنهم اختاروا القراءة بما جاز بين القراء، وكرهوا تجريد قراءة مفردة، ...

· یعنی وجه آن، تقیه و اجبار و ناچاری نبوده است