بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۸

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:



















************
تقریر آقای صراف:
یکشنبه 24/9/1398

· یکی از چیزهایی که مفر برخی افراد است در بحث قراءات، فرار به اصول القراءة است که بگویند تسهیل بر امت بوده! و به اختلافات در فرش الحروف توجه نمی‌کنند.

· یکی از قراءاتی که مرحوم نوری در این کتاب آورده: انی انا الرزاق ذو القوة المتین که در 15 کتاب قدیمی اهل سنت آمده که یکی از آنها مال بعد از 300 (قراءات النبی حفص بن عمر دوری – ظاهراً متوفای 246 بوده و این کتاب هم مال قبل از 300 است) و بقیه قبل از آن است و در 25 جا آمده

· حفص بن عمر دوری کتابی دارد تحت عنوان قراءات النبی که در الشاملة در قسمت اجزاء حدیثی آمده

· اگر این کتب بعد از 300 بود به خاطر اینکه خلاف رسم مصحف عثمانی بوده اصلاً نمی‌آوردند

· مسند احمد در سه جا این را آورده

· مسند احمد یک طبع تحقیقی بسیار مفصل و جانانه دارد طبع الرسالة که در الشاملة هم هست و محقق آن شعیب ارنؤوت در مباحث رجالی بسیار مته به خشخاش می‌گذارد در هر سه جا می‌گوید صحیحٌ. فقط می‌گوید نباید دنبالش برویم چون مخالف قرائت متواتره است. البانی هم این روایت را صحیح دانسته.

· احمد بن حنبل در زمانی بود که به راحتی می‌توانست اینها را نشر دهد اما محقق زمان ما در زمانی است که یک چیزهایی جا گرفته

· حاکم نیشابوری در دو جا در مستدرک خودش این را می‌آورد و می‌گوید صحیح علی شرط الشیخین و ذهبی هم آن را تصحیح می‌کند

· این قرائت از جمله مواردی است که فضای قبل از قرن 4 را بخوبی نشان می‌دهد که ذهنیت محدثین هیچ ابایی از قراءات مخالف مصحف عثمانی نداشته

· در خصوص تعدد قراءات این کلام النشر بسیار مهم است که جا دارد پخش شود:

النشر في القراءات العشر (1/ 51)
وَكُلُّ مَا صَحَّ عَنِ النَّبِيِّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - مِنْ ذَلِكَ فَقَدْ وَجَبَ قَبُولُهُ، وَلَمْ يَسَعْ أَحَدًا مِنَ الْأُمَّةِ رَدُّهُ وَلَزِمَ الْإِيمَانُ بِهِ، وَإِنَّ كُلَّهُ مُنَزَّلٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ، إِذْ كُلُّ قِرَاءَةٍ مِنْهَا مَعَ الْأُخْرَى بِمَنْزِلَةِ الْآيَةِ مَعَ الْآيَةِ يَجِبُ الْإِيمَانُ بِهَا كُلِّهَا وَاتِّبَاعُ مَا تَضَمَّنَتْهُ مِنَ الْمَعْنَى عِلْمًا وَعَمَلًا، وَلَا يَجُوزُ تَرْكُ مُوجِبِ إِحْدَاهُمَا لِأَجْلِ الْأُخْرَى ظَنًّا أَنَّ ذَلِكَ تَعَارُضٌ، ...

النشر في القراءات العشر (1/ 52)
... وَبِهَذَا افْتَرَقَ اخْتِلَافُ الْقُرَّاءِ مِنَ اخْتِلَافِ الْفُقَهَاءِ، فَإِنَّ اخْتِلَافَ الْقُرَّاءِ كُلٌّ حَقٌّ وَصَوَابٌ نَزَلَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَهُوَ كَلَامُهُ لَا شَكَّ فِيهِ ...

· اما در مورد آنچه مرحوم نوری در فصل الخطاب دارند و آنچه ایشان تحت عنوان اجماع گفته‌اند که اجماع است که سوره و آیه‌ای اضافه نشده و اما کلمه هم اضافه نشده به نحوی که جهل به موضع باشد، با توجه به اینکه در ما نحن فیه جوری بوده که آل عمران در ذهن روات هم به تعبیر خود مرحوم نوری بوده به نحوی که انس داشته و می‌آورده‌اند، پس باید بگوییم در اینجا جهل به موضع وجود داشته!