بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۷

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:















************
تقریر آقای صراف:
سه‌شنبه 14/12/1397

· ظاهراً از قرن 11 به بعد، در کتب فقهی یا تفسیری و علوم قرآنی، جوری شده که چندان از تواتر قراءات دفاع نمی‌کنند و در چنین فضایی بیانات ابن جزری به عنوان یک متخصص مهم است و البته بحمد الله خود سید نعمت الله جزایری که شروع کننده این فضاست اما این را هم به جا گذاشته که جمهور مجتهدین قائل به تواتر قراءات هستند.

وَأَمَّا فَائِدَةُ اخْتِلَافِ الْقِرَاءَاتِ وَتَنَوُّعِهَا، فَإِنَّ فِي ذَلِكَ فَوَائِدَ غَيْرَ مَا قَدَّمْنَاهُ مِنْ سَبَبِ التَّهْوِينِ وَالتَّسْهِيلِ وَالتَّخْفِيفِ عَلَى الْأُمَّةِ.

· درست است که سبعة احرف تسهیل می‌آورد اما اثر آن است نه سببش و اختلاف از نوع دوم و سومی که شمرد اصلاً با تسهیل جور نیست

· همین که این را سبب تلقی کرده ناشی از عدم توجه به این امر که خودش تقسیم کرده بود و همچنین عدم توجه به اینکه سبعة احرف با قراءات فرق دارد

· اینکه او گفت که عرضه اخیره نمی‌شده که دو حرف باشد (در ص33) و یک حرف بوده هم حرف صحیحی نبود

وَمِنْهَا مَا فِي ذَلِكَ مِنْ نِهَايَةِ الْبَلَاغَةِ، وَكَمَالِ الْإِعْجَازِ وَغَايَةِ الِاخْتِصَارِ، وَجِمَالِ الْإِيجَازِ، إِذْ كُلُّ قِرَاءَةٍ بِمَنْزِلَةِ الْآيَةِ، إِذْ كَانَ تَنَوُّعُ اللَّفْظِ بِكَلِمَةٍ تَقُومُ مَقَامَ آيَاتٍ، وَلَوْ جُعِلَتْ دَلَالَةُ كُلِّ لَفْظٍ آيَةً عَلَى حِدَتِهَا لَمْ يَخَفْ مَا كَانَ فِي ذَلِكَ مِنَ التَّطْوِيلِ.

· اینکه در برخی روایات آمده که سوره احزاب به اندازه سوره بقره بوده، آنچه که در اینجا ابن جزری می‌گوید وجه خوبی برای آن است. اگر بخواهیم در مصحف همه حروف در مثل سوره احزاب را بنویسیم، به اندازه همین سوره بقره بر اساس یک قرائت می‌شود.

· خود آنها می‌گویند که مصحف ابوبکر همه سبعة احرف را داشته و مصحف عثمان جمع الناس علی حرف واحد و فقط ما یحتمله الرسم را در خود دارد آن هم با ایجاز که نیاز به قرائت قاری هم دارد.