بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۵

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است
تقریر مختصر آقای سوزنچی، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:









************
تقریر مختصر آقای سوزنچی:

فایلهای صوتی دیماه سال 1395
http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=516.0

سه‌شنبه 951007
مثالی از سوء استفاده کلاسیک اهل سنت از کتاب مرویات نسخ التلاوة + اشاره به مطالبی که به عنوان روایت یا قرائت در کتبی ذکر شده، اما هیچ ردپایی از آن قرائت یا روایت در کتب فعلی موجود نیست






************
تقریر آقای صراف:
سه‌شنبه 7/10/1395

· در کتاب مرویات نسخ التلاوة ص90: ذیل عنوان ما وری عن الصحابة من اعتمادهم فی کتابة المصحف علی العرضة الاخیرة... ، دو روایت از ابن عباس که جلسه قبل مطرح شد را می‌آورد. و حال آنکه این دو روایت خلاف مطلوب اوست!

· عنوان‌گذاری این اثر کلاسیک کار را تمام کرده است!

· در ص371 و 372: ما روی من قرائت ابن مسعود و ابی الدرداء ...: قدم اصحاب عبد الله ... که در صحاح آنها آمده است. ابو الدرداء از علقمه پرسید: ... و ما خلق الذکر و الانثی. و بعد شهادت داد که و الذکر و الانثی را خودش از پیامبر(ص) شنیده است.

· تعلیقه می‌زند که قرائت ثابت است و درعین حال در هیچ یک از قرائتهای متواتره نیست. ابن کثیر می‌گوید که حدیث مرفوعه است.

· هر صحابه‌ای که حرف بزند و نسبت صریح به پیامبر خدا(ص) نداده باشد مقطوعه گفته می‌شود و اگر نسبت صریح داده باشد به آن مرفوعه گفته می‌شود و این اصطلاح خاصی در فضای عامه است.

· مصنف کتاب می‌گوید: نعم، آنها حق داشتند اینگونه بخوانند اما ما حق نداریم چون چه بسا به آنها حرف اخیر نرسیده باشد. با وجودی که خود او می‌گوید ابن مسعود تمام آنچه نسخ و تبدیل شده است را می‌دانسته است!

· این قرائت لقد نصرکم الله ببدر بسیف علی را می‌دانیم که ابن شنبوذ می‌خوانده در نماز ولی از حیث نقل تفسیری و روایی هیچ جایی پیدا نمی‌شود. حتی در کتب شیعه هم اثری از آن نیست!

· ابن حزم متوفای چهارصد و اندی است می‌گوید ولید بن الجمیل (راوی صحیح مسلم است) ساقط چون اخباری نقل می‌کند که 7-8 نفر را اسم می‌برد که می‌خواستند حضرت پیامبر(ص) را ترور کنند. و حال آنکه هیچ اثری از این روایت در کتب نیست. چرا این روایت نیست؟ البته در کتب شیعه هست اما در کتب اهل سنت نیست.

· روایت امیرالمؤمنین در خبر دادن از آمدن هلاکو که در کتب علامه حلی هست. اثری از این روایت در آثار روایی شیعه نیست. مرحوم علامه مجلسی در بحار با وجودی که از معجزات و کرامات امیرالمؤمنین بسیار آورده است، اما این روایت را نیاورده است.

· اخیراً کتابی به عنوان المنصوری از زکریای رازی (که در حدود سال 300 وفات کرده) در کتابخانه ملی اتریش رونمایی شده است!

· در کتاب تاریخ ریاضیات، می‌گوید که فلانی می‌گوید من مسیحی بودم اما شکل طلبه مسلمان رفتم و هر چه کتاب حساب در ممالک اسلامی بود، جمع کردم. ظاهراً او حدود 50 تا صد سال پیش از رنسانس بوده است. این احتمال مطرح می‌شود که خزینه‌های کتب قدیمی در اروپا پر از آثار ما وجود داشته باشد. امید است که در زمانی اینها پیدا شود.

· یکی از اتفاقات هم بردن کتب اندلس است که کتاب‌های آن را اروپاییان برده بودند و البته ابن حزم هم اندلسی است و چه بسا در کتبی که در آنجا در اختیارش بوده دیده است.